Programe culturale|

Acest articol se regăsește în: 2014, Conferinte, Expoziţii, Halele Carol, Proiecte complexe, Serile zeppelin

Carol Factory Night

powered by Zeppelin & Eurodite

Cel mai frumos proiect al nostru pentru Halele Carol s-a concretizat într-o după‑masă, o seară și-o noapte în halele fabricii culturale Carol. În centrul Bucureștiului, chiar la parcul Carol, lângă gara Filaret,  am celebrat, împreună cu vizitatorii și invitații, o victorie a iniţiativelor culturale semnate de Zeppelin împreună cu Eurodite.
Evenimentul a fost unul complex, cuprinzând o conferinţă, o expoziţie și o proiecție de film. Plus o terasă numai bună pentru o noapte de mai.

 z-#53_web_e-zepp_slideshow_700x390

Conferinţa a avut ca invitaţi arhitecţi, designeri și urbaniști olandezi și români – Egbert Fransen, Jeroen Saris, Jaap Modder, Doru Frolu – și s-a concentrat pe transformările spaţiilor industriale în centre culturale și de evenimente, pe importanţa acestora în cadrul orașelor. Și fiindcă, mai mult decât vorbitul, ne place să facem lucruri concrete, am adus și un bun exemplu despre practici, iniţiative și activism pentru mobilitate verde.

Pe 23 mai, bicicletele au fost la mare cinste, cu expo și prezentări cu și despre un oraș bun pentru oameni și biciclete: Urmează-ți Pasiunea, Sinapseria, Optar, Atelierele Pegas, Biţa Color, Spokes, Uleiosul și Comunitatea Bicicliștilor din București.

Pentru cinefili, Urban Eye a adus Metrobranding, o producţie originală românească,  ca aperitiv la viitorul festival de film Urban Eye.

Pentu cei care și-au dorit doar o noapte de mai, lună, discuţii și o atmosferă foarte specială, prietenii de la Fire Club au pregătit terasa și barul cu de toate.

FB event –  link 

 

Conferința română-olandeză
h 19:00 @ Sala Galvanizare

În deschidere, am avut parte de puțină încălzire cu bicicletele – câteva prezentări rapide ale unor proiecte istețe de biking urban. Am vorbit despre mobilitate, antreprenoriat, activism și design, apoi am trecut la temele „grele“ – conversiile spațiilor industriale de valoare istorică în centre culturale și de evenimente, punând în dialog experiența olandeză cu cea română.

Warm-up:

  • Andrei Găitănaru (Sinapseria) este un bucureştean care şi-a dat seama că poate trăi într-un oraş al oamenilor în momentul în care a descoperit că îşi poate rezolva drumurile zilnice folosind bicicleta. Aceea a fost clipa în care Bucureştiul a căpătat forma minţii sale. A început să îşi cunoască oraşul în mod direct, să se bucure de comorile sale, să îl străbată ajutându-se de el. Şi a înţeles că oameni ca el sunt manifeste ambulante. Că puterea exemplului personal îi poate schimba pe cei din jur. Astfel a început să fie vizitat de ideea unui proiect capabil să suţină cauza unui oraş eliberat de cultura maşinii. În acest fel s-a născut Sinapseria, un serviciu de curierat rapid pe bicicletă, care asigură legătura dintre oameni, proiecte şi afaceri. Este o companie care şi-a asumat vocaţia intermedierii eficiente. Este un proiect pentru care fiecare comandă primită este şi o declaraţie de adeziune la un oraş al oamenilor.
  •  Marian Ivan (președinte OPTAR -Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) ne-a vorbit despre proiectul Drumuri Verzi în București – prima rețea de drumuri dedicată pietonilor și bicicliștilor din capitală (spațiul dedicat pietonilor va fi accesibil tuturor categoriilor de persoane cu dizabilităţi temporare sau permanente) -proiect initiat de OPTAR și susținut de Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti. Un demers similar a fost anunţat de municipalitatea oraşului Hamburg (Grünes Netz – Reţeaua Verde). OPTAR este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.
  • Alexandru Manda (Marketing Manager și co-fondator Atelierele Pegas, alături de alți patru prieteni: Andrei Botescu, Adrian Teasa, Ciprian Frunzeanu), a propus un proiect cu puternice valențe sociale. El afirmă că e mai interesant să reconstruiești decât să o iei de la zero.
  • Lucian Simion (fondator BițaColor). În 2011, a renunțat la un job normal într-o organizație neguvernamentală și a luat decizia de a face ceva din pasiune. A pornit cu resurse minime și a reușit să-și tranforme pasiunea într-un job full time: primul atelier de vopsit și recondiționat biciclete din București. Este bucuros că prin munca lui, oamenii își regăsesc dragostea pentru bicicletele lor.

Fabrici culturale:

  • Egbert Fransen – antreprenor social și cultural, a prezentat fabrica culturală Pakhuis de Zwijger. Egbert crede că puterea este a oamenilor și nu a instituțiilor. 
  • Jeroen Saris – Director al biroului de consultanță în dezvoltare urbabă De Stad bv., fost consilier municipal de planificare urbană în Amsterdam, autorul cărții’New Ideas for Old Buildings’ și multe altele. Crede în cultură ca instrument de regenerare urbană: facilitând interacțiuni și activând oameni.
  • Doru Frolu, director al DC Communication, este unul din inițiatorii primei reconversii în zona de sud vest a orașului. Cel mai vizibil și cel mai amplu program – The Ark reprezintă și astăzi unul din puținele dar foarte bunele exemple de urmat în România.  
  • Jaap Modder – actualmente conduce Brainville – a fost moderatorul întâlnirii. A fost director de dezvoltare al regiunii Arnhem-Nijmegen și a pus la punct multe proiecte, care sunt deja realizate pentru cele două orașe.

 

Expoziția pop-up
@ sala Compresoare, grădina Halelor Carol

Aici am putut admira focoasele exemplare Pegas, Bița Color și Spokes (the friendly bike shop), cargo-bike-ul simpaticului Uleios și videoproiecțiile celor mai tari acțiuni ale Comunității Bicicliștilor din București

  • Uleiosul – pe care l-ați întâlnit și în paginile  Zeppelin – e un proiect pilot de colectare, cu ajutorul bicicletelor utilitare, a uleiului și grăsimilor alimentare reziduale. Tânărul Marian Scafaru  a prezentat pe viu „ingredientele“ proiectului pe care l-a inițiat, și a povestit, printre alte năstrușnicii, cum se face bio-diesel home-made. 
  •  Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti e o structură informală, susținută de mai multe organizații non-guvernamentale, a cărei activitate e bazată pe voluntariat. Militează pentru dezvoltarea unor politici şi a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană prin aplicarea normelor europene în domeniu în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii Din 2012 este co-organizatoarea marșurilor dedicate dezvoltării urbane durabile din București („Existăm și-o s-avem bandă!“, „Vrem piste pe șosea!“, „Vrem un oraș pentru oameni!“). În 2013 a demarat, alături de OPTAR, proiectul Drumuri Verzi în București, și a inițiat campania „Drumul public este al tuturor“, care promovează reconcilierea tuturor utilizatorilor de spații publice în București. În 2014 a lansat campania Tu ești Traficul!, demarată cu reconstituirea celebrei imagini Space taken by 60 people, realizată prima dată în Germania în 2001.

 

Proiecție de film
 @ Sala Galvanizare

Ca preview al primei ediții a viitorului festival al filmului de arhitectură, UrbanEye,  în parteneriat cu OAR, a pregătit proiecţia filmului românesc Metrobranding, care aduce în discuție și o altă perspectivă asupra transformării industriale: cea socială.
UrbanEye este primul eveniment românesc care prin film, dezvăluie pune în discuție și celebrează diferite aspecte ale vieții urbane cotidiene; mediind astfel relația dintre oameni și spaţiu, dintre oameni şi obiecte.

––––––––––––––––––-

Organizatori: Zeppelin & Eurodite
Partener principal: Hesper S.A.
Sponsori: Reynaers, Rockwool, Rigips, Chairry, Menatwork, Sensio, Pubicicleta
Parteneri media: Arhiforum, Cărturești, Designist, Feeder.ro, GraphicFont.ro Hipmag, Modernism, Radio România Cultural, RFI, Șapte Seri, The Institute.
Eveniment partener Romanian Design Week și Noaptea Albă a Galeriilor

z #53_halele Carol - afis 

 

Fii la curent cu Zeppelin

Inregistreaza-te la newsletter