Recondiționarea și extinderea unei vechi vile piemonteze

Proiect, text: Romina Grillo, Liviu Vasiu
Foto:  Delfino Sisto Legnani e Marco Cappelletti

Vila construită în 1910 într-un mic oraș piemontez este situată la marginea țesutului construit și se deschide spre vastele câmpuri agricole, fiind unul dintre ultimele obiecte de arhitectură care leagă lumea burgheză de contextul dur al mediului rural. Peisajul ritmat de câmpuri și plantații reflectă efortul, lupta și munca fizică din spatele imaginii naturii domesticite, de fapt recreate și structurate de către om.

Educație prin desen. Școala italiană

Text: Ștefan Ghenciulescu, în colaborare cu Magdalena Nicola

Desenele din acest articol îi aparțin lui Nicole, elevă în clasa a VI-a la un liceu din Bergamo. Sunt, de fapt, teme pentru acasă la materia „Istoria Artei”. Disciplina și exercițiile nu sunt gândite pentru școli de artă, ci pentru toți copiii – la fel cum cu toții trebuie să învețe matematică, științele naturii și literatură.

Parere sull’architettura. Carmelo Baglivo: o modernitate a incluziunii și incertitudinii

Text: Alexandru Cristian Beșliu
Imagini: Carmelo Baglivo, BAN

Nu întâmplător numele articolului face o trimitere directă la publicația controversată a arhitectului italian Giovanni Battista Piranesi (Observații[1]). Piranesi pleda, la sfârșitul secolului al XVIII-lea, pentru o reevaluare a clasicității în sensul unei aprecieri declarate față de flagranța geniului creator și a invenției din arhitectura civilizației romane și etrusce în defavoarea naturii primare și austere a modelelor grecești;

Capela din pădure, Varano dei Marchesi – Parma

Arhitectură : Paolo Zermani, Eugenio Tessoni, în colaborare cu Emanuele Ghisi, 2012

Proiectul creează un loc de rugăciune profund legat de peisajul colinelor străbătute de itinerariul de pelerinaj Vie Romee; locul este de asemenea marcat de ceasul solar de sec. XIII gravat pe peretele fostului spital Casa Faggi, aflat în apropierea locului.

Paolo Zermani: Capela din vechea magazie de pulbere – Fortezza da Basso, Florența

Text: Paolo Zermani
Foto: Stephane Giraudeau

La cincizeci de ani distanță de la cel de-al doilea Consiliu al Vaticanului și de la solicitarea acestuia de a construi o nouă Biserică, este bine să amintim de cadrele în care, în 1950, Roberto Rossellini alege să așeze întâmplările din filmul său, “Francesco, giullare di Dio”, pe strada ce urcă înspre Sovana, în fața bisericii, într-una dintre scenele cele mai însemnate ale filmului său dedicat Sfântului Francisc.

OMA: Veneția. Comerț. Spațiu public. „Fondaco dei Tedeschi” – restaurare și proiect urban

Text: Corina Laza
Foto: Delfino Sisto Legnani and Marco Cappelletti © OMA

Am vizitat clădirea în toamnă, însă am scris acest reportaj în perioada de isterie marcată de Black Friday și Crăciun: un context bun pentru un articol despre noul centru comercial de lux, instalat savant de OMA în clădirea-monument istoric ce marchează discret, de aproape 800 de ani,  fundalul podului Rialto.

O reabilitare industrială provocatoare și spectaculoasă. OMA: Noua Fondazione Prada din Milano

Verigă între trecut și viitor și între centru și periferie, Fondazione Prada Milano reprezintă o intervenție vizionară și generoasă. Reabilitarea industrială provocatoare și spectaculoasă coordonată de OMA a creat un nou reper pe harta spațiilor culturale și în același timp un impuls evident pentru regenerarea unui cartier destructurat.