Un ansamblu funcţional complex care aduce energie în centrul istoric al oraşului post‑industrial german Oberhausen şi unde se combină agricultura urbană, birourile şi un traseu.
Intro: Ștefan Ghenciulescu
În 2015 și 2016, am fost de mai multe ori în Oberhausen, cu ocazia unui proiect cultural internațional organizat de către Goethe-Institut și Urbane Künste Ruhr. Orașul are un trecut recent, dar fabulos: s-a dezvoltat datorită industrializării explozive a regiunii Ruhr în secolele XIX și XX – a fost de altfel locul unora dintre primele și apoi cele dintre cele mai importante industrii de minerit, metalurgice și de inginerie mecanică, și mai are încă un patrimoniu remarcabil și o atmosferă cu totul specială. A fost însă lovit în plin de către criza ce a lovit Ruhr-ul începând cu 1960. E cazul întregii regiuni, și azi una dintre cele mai problematice din Germania, la concurență cu estul post-comunist; însă, în cadrul crizei generale – la care guvernul federal a răspuns cu programe uriașe, bazate nu doar pe investiții, ci și pe strategii de regenerare ecologică și producție culturală – unele orașe, cum e Essen, de pildă, s-au descurcat mai bine; e aici și o chestiune de mărime, de conectare, de diversitate funcțională.
La Oberhausen, inserția celui mare mall din Europa – Centrum, a adus, ce-i drept, job-uri și investiții, însă a ucis comerțul și, deci și viața urbană din zona centrală. Dincolo de problemele economice și sociale, orașul suferă enorm din cauza unei erodări a identității și a lipsei de activități urbane. Eforturile de regenerare din ultima perioadă se concentrează tocmai pe zona istorică și pe injectarea de energii noi și valoroase și pe termen mediu și lung.
Este și cazul acestei operații, gândită din start nu doar din perspectivă funcțională, ci și ca proiect-model. Și nu doar pentru Oberhausen.
Am vorbit cu Wilfried Kuehn, partener în cadrul biroului care a câștigat concursul și a proiectat clădirea despre care vorbim aici. Iar prima mea întrebare nu a fost, recunosc, despre concepte, spații etc., ci exact despre geneză, context și buget. Pentru că, trebuie să recunoaștem, excelența ecologică și inovația presupun cam tot timpul fonduri substanțiale. Însă aici intervin programul ambițios și parteneriatul între instituții publice, care include un program național pentru proiecte urbane și de arhitectură excepționale, al căror scop este de a impulsiona prin finanțări strategice inovația și dea produce modele de urmat pentru alte instituții sau pentru sectorul privat. Clădirea nu este importantă doar prin construcție, ci și prin felul în care diferitele funcțiuni se completează și susțin reciproc – de la administrație la cercetare, de la utilizarea efectivă la caracter urban și social și până la felul în care dioxidul de carbon produs de vizitatori devine combustibil pentru plantele din sere. Iar invadarea către oraș prin sera verticală și prin activitățile cu public de pe acoperiș chiar funcționează.
Deschiderea urbană a funcțiunii administrative și amestecul de activități, dintre care unele cantonate până de curând în zona rurală sau periurbană e importantă și din perspectiva vieții urbane generale, crede Wilfried. Nu doar din cauza pandemiei, dar în mod accelerat din cauza sa, comerțul fuge către digital. Și nu doar din mall-uri, ci și de la parterele din zonele centrale. E evident că trebuie găsite modele și activități pentru a nu lăsa spațiul public și inimile orașelor să moară. Umanizarea spațiilor instituționale, hibridizarea lor cu alte funcțiuni precum și recolonizarea orașului cu activități tradiționale reinventate – de la agricultura urbană la meșteșuguri digitale, mică producție, lucrători culturali sunt instrumente bune în acest sens. Și care ajută și la o reinventare a arhitecturii dincolo de limbaje și stil sau de clișeele unei sustenabilități de catalog.
Text: Kuehn Malvezzi
Foto: hiepler, brinier
Despre proiect
Proiectul nostru pentru combinația inedită de centru de plasare a forței de muncă și seră pe acoperiș trece dincolo de cerințele inițiale. Dezvoltat în colaborare cu atelierul de arhitecți peisagiști le balto, propunerea adaugă un al treilea element. Grădina verticală este un instrument de planificare urbană, care combină în mod intenționat într-un nou spațiu public tipologii peisagistice vechi cu mai noi. Parcursul variat conduce vizitatorii de la piața mărginită de lămâi la trepte și platforme, trece de plante cățărătoare și locuri de odihnă, până sus la acoperiș. Ajunși acolo, priveliștea se deschide către centrul istoric din Oberhausen și creează o nouă panoramă a orașului. Deși sera de cercetare și producție de pe acoperiș este situată mult deasupra solului, grădina verticală este menită să asigure o legătură strânsă între aceasta și oraș.
Centrul de la Altmarkt
Orașul a definit tema inovatoare în 2014, pentru a promova dezvoltarea urbană durabilă care să îmbine producția, munca și spațiile publice cu o calitate ridicată a locuirii pe Altmarkt. În spațiul urban istoric de-a lungul Marktstraße, clădirile nelocuite, magazinele cu produse cu preț unic și sălile de jocuri spun povestea declinului centrului vechi din Oberhausen.
De la începutul anilor 1990, zona excentrică de shopping și distracție de dimensiuni considerabile, care a inclus în 1996 și imensul centru comercial Centro, a contribuit la scăderea semnificației centrului istoric al orașului. Pe acest fond, s-a creat un proiect de dezvoltare urbană pentru a aduce viață în centrul orașului. Centrul de plasare a forței de muncă era în căutarea unei locații situate central, în timp ce Institutul Fraunhofer pentru tehnologia mediului, a siguranței și energiei (UMSICHT) cu sediul în Oberhausen căuta o șansă de a-și realiza conceptele în domeniul agriculturii integrate în clădiri. Orașul Oberhausen a adus împreună acești parteneri pentru a crea o locație sustenabilă de muncă și producție în Alt-Oberhausen. Din această combinație s-a născut ideea clădirii administrative cu proiect de seră pe acoperiș din Altmarkt. În final, finanțarea primită din partea Programului federal „Nationale Projekte des Städtebaus” (Proiectul pentru dezvoltare urbană națională) a creat condițiile pentru concursul de arhitectură din 2016.
Construirea în piață
Noua clădire se integrează cu încredere și calm în orașul istoric, alăturându-se ansamblului de clădiri publice ale căror fațade marcante din cărămidă aparentă sunt protagonistele peisajului urban din Oberhausen. Acestea includ primăria (Ludwig Freitag, 1928), clădirea Bert-Brecht (Otto Scheib, 1928) și fostul depozit principal al Gutehoffnungshütte de Peter Behrens (1925), care face acum parte din muzeul LVR. Panourile cu cărămidă aparentă ale noii clădiri sunt exprimate în mod voit ca fațade neportante, în loc să dea impresia de pereți solizi;. Elementele ceramice nu sunt petrecute, ci aliniate, ceea ce generează un aspect vizual atectonic. Specificitatea locației urbane importante rezultă din tensiunea dintre greutatea vizuală a clădirii din cărămidă și grația filigranată a serei de pe acoperiș, proiectată în colaborare cu Haas Architekten. Fiecare seră de pe cele trei laterale de la stradă răspunde în mod sensibil la propriul context. Pe Marktstraße, apare clar lizibilă ca o structură independentă. Însă la Altmarkt, coama aliniată la fațadă imprimă un caracter monumental, iar ce grădina verticală funcționează ca o legătură deschisă și verde cu clădirea învecinată, mai joasă. Pe Friedrich- Karl-Straße, clădirea se leagă, prin intermediul unor retrageri succesive, cu clădirea vecină. Sera începe la cornișă și se termină la același nivel cu retragerea clădirii.
Cele trei elemente – clădirea de birouri, sera și grădina verticală – pornesc de la același modul. O rețea de oțel galvanizat leagă cele trei componente: pe verticală,prin compartimentarea creată de ferestrele birourilor, peretele de sticlă al serei și spalierul metalic; pe orizontal, platformele spalierului se aliniază la fiecare etaj la pervazurile ferestrelor. Folosirea de componente standardizate permite o construcție economică și o operare eficientă.
Tipologie de depozit
Ușile-fereastră, priveliștile către exterior și claritatea structurală le conferă încăperilor un sentiment de generozitate. Betonul aparent din foaier contrastează cu plăcile din clincher. Lipsesc tavane false, ceea ce permite expunerea instalațiilor precum și perceprea întregii înălțimi libere.
Tipologia de depozit a clădirii este sustenabilă din punctul de vedere al adaptabilității la posibile dezvoltări viitoare. Cu mijloace relativ reduse, clădirea de birouri poate fi transformată în mod flexibil într-un spațiu de locuit sau într-o bogată o combinație de locuire și muncă în mijlocvcul orașului.
Grădina verticală
….Este legătura vizibilă spațial dintre Altmarkt-(piața veche), unde funcționează o piață șase zile pe săptămână, și sera de pe acoperiș, ca loc de producție agricolă. Un cadru de oțel deschis susține platforme, scări și un lift de marfă, servind de asemenea drept spalier pentru diversele plante cățărătoare. Eliminarea completă a închiderilor ferme este, de altfel, și ea o noutate.
La parter își au rădăcinile plante rezistente, precum viță sălbatică japoneză, hamei, glicină și hortensii cățărătoare. Un răzor de tufe pitice și strat vegetal marchează intrarea atât către grădina verticală, cât și către curtea interioară. O suprafață aparent suspendată de oțel galvanizat facilitează traversarea acestui răzor către prima scară. La fiecare etaj, grădina primește noi plante. Vița de ciocolată, kiwi rezistent și clematita de munte sunt plantele mai delicate care se ridică din jardiniere, făcând ca experiența plimbării să fie mai variată și mai bogată.
Băncile de aici invită oamenii să se bucure atât de priveliștile cu piața, cât și de grădina din curte.
Sera de pe acoperiș este punctul culminant al parcursului, cu un balcon la capătul traseului, care oferă o priveliște asupra orașului și a pieței, ea însăși punctul de plecare al traseului și locul în care pot fi cumpărate produsele agricole din seră.
Sera de pe acoperiș
…Are forma literei U, ca și curtea interioară, și este îngrijită de municipalitate, putând fi accesată în mod regulat de către public. În trei spații climatizate sunt folosite metode diferite de cultivare (sisteme de inundare și drenare, bazine cu apă, straturi de plantare piramidale) pentru legume de salată, ierburi și căpșune. Zona destinată pentru cercetare-dezvoltare se desfășoară de-a lungul Friedrich-Karl-Straße.
Institutul Fraunhofer va cerceta și alte sisteme tehnice și sinergii pentru optimizarea producției de alimente în domeniul fluxurilor de materiale în buclă și al dezvoltării materialelor. O sală de seminare și conferințe de la etajul 4 oferă un spațiu suplimentar pentru evenimente, colaborare și instruire. Integrarea serviciilor clădirii, care fusese investigată anterior în studii de fezabilitate și care a fost implementată pentru prima dată aici, înseamnă că diversele funcții se pot completa unele pe altele. De exemplu, aerul eliminat din clădirea de birouri este transportat în seră, unde căldura reziduală și dioxidul de carbon pot contribui la creșterea plantelor. Apa pluvială colectată de pe acoperiș este strânsă într-o cisternă și folosită pentru udarea plantelor. Apa reziduală de la chiuvete este tratată și refolosită ca apă industrială, parțial pentru toaletele din clădirea de birouri și parțial în grădina verticală. În zona de cercetare se investighează utilizarea acesteia în producția horticolă.
Colectarea separată a tuturor tipurilor de ape reziduale garantează că în viitor se vor stabili chiar mai multe sinergii cuprinzătoare.
Curtea
…Poate fi experimentată de la niveluri diferite, fiecare oferind o altă perspectivă. Topografia e încadrată de o suprafață din pietriș stabilizat, care formează zone mai uscate și mai umede, cu diferențe de înălțime de până la 60 cm și care reprezintă un habitat adecvat pentru diverse plante. Modelarea sub formă de valuri a solului scoate în evidență jocul de culori și structurile de frunze ale plantelor perene, ale tufelor, ferigilor și ierburilor. Trei tufe de merișor sunt singurii pomi prezenți; au mai multe tulpini și înfloresc foarte devreme. Alegerea plantelor creează un peisaj de vară dominat de o varietate de tonuri de verde și un peisaj de iarnă dominat de tonuri brune. Din foaierul deschis al centrului de plasare a forței de muncă, cu ferestrele imense, vederea către curte se mută către grădina verticală.
Planuri
*Galerie planuri: Plan de situație / Plan parter / Plan etaj curent / Secțiune / Detaliu fațadă
Info & credite
Client: OGM Oberhausener Gebäudemanagement GmbH
Finanţat prin Programul federal „Proiectul pentru dezvoltare urbană naţională”
Adresă: Marktstraße 31, 46045 Oberhausen
Arhitectură: Kuehn Malvezzi, Berlin
Echipă: Margherita Fanin, Rebekka Bode, Felix Rohde, Konstanze Beelitz, Anna Naumann, Moritz Scheible, Francesco Pizzorusso, Martin Löffler
Echipă concurs: Karin Fendt, Peter Franz Weber
Peisagistică: atelier le balto, Berlin
Concept seră: Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology UMSICHT, Oberhausen
Proiectare seră: Haas Architekten, Berlin
Structură: Frankenstein Consult, Berlin
Signalistică: Double Standards, Berlin
DE PROIECTE
Articol conex:
Construind un nou oraș (prin cel vechi). Noul Oberhausen: un proiect pozitiv și subversiv