Principalul obiectiv al prelungirii către nord a liniei 14 de metrou din Paris a fost decongestionarea aglomerației de pe linia 13.
Text: Grégoire Zündel, Irina Cristea
Foto: Sergio Graza
Operația cuprinde 4 stații – Pont Cardinet, Porte de Clichy, St Ouen, Mairie de St Ouen – și 5,8 km de linii prin tunel și deservește zona de dezvoltare urbană Clichy-Batignolles, orașul Clichy și orașul St Ouen, adică încă 96.000 de locuitori. Stația Porte de Clichy, situată lângă noile tribunale pariziene, este emblematică pentru această prelungire și oferă legături cu RER C și linia 13. Cele 4 stații au fost construite într-un mediu urban dens. Prezența structurilor existente, atât la margini, cât și deasupra noilor construcții, a necesitat o proiectare și o activitate comune ale șantierelor de construcție.
Stațiile iau forma unor volume mari și unitare, traversate de elemente structurale și lăsate aparente. Holurile au fost gândite astfel încât utilizatorii să simtă o parcurgere lină către trenurile de metrou, în ciuda dimensiunilor spectaculoase ale spațiilor.
Toate elementele arhitecturale contribuie la evidențierea navei centrale, care răspunde simetriei fluxurilor de pasageri care intră/ies. Podelele și pereții au fost proiectați pentru utilizare intensivă și întreținere ușoară.
O parte dintre temele liniei 14 istorice – cum ar fi distribuția peroanelor printr-un sistem tip „păianjen”, scenografia luminilor directe și indirecte și reinterpretarea arcadelor de la ușile de acces – se regăsesc în noul proiect ca date de pornire.
Proiectul respectă obiectivele RATP: eficiență, modernitate și capacitatea de creștere. Ușurința utilizării, respectarea standardelor și sentimentul de siguranță pe care îl au pasagerii în timpul călătoriei sunt elemente care se regăsesc în toate cele patru stații. Toată atenția se concentrează asupra ființei umane ca pasager și ca responsabil pentru întreținerea structurii.
Ne-am asumat păstrarea „identității metropolitane” a metroului parizian, exprimată prin teșirea atât a elementelor mari – arcadele –, cât și a elementelor ceramice de placare. Distribuită în mici tușe în tot spațiul monumental, textura materialelor este evidențiată de geometria disciplinată a formelor și de contrastul dintre beton, ceramică și inox. Dezgolită și detaliată, materialitatea pereților este un ecran alb pe care se proiectează siluetele în mișcare.
Principiul structural se bazează pe pereți mulați verticali, stabilizați prin contraforți și plăci orizontale. Mai întâi au fost turnați pereții, apoi a fost săpat pământul pentru a crea volume de 30 m înălțime, 130 m lungime și aproximativ 22 m lățime.
Adâncimea mare, principala constrângere a proiectului, a determinat poziționarea circulațiilor verticale. Spațiile largi și destul de austere au fost organizate și proiectate pe principii raționale de simplitate și robustețe.
Stațiile individuale
Pont Cardinet
Stația are patru nivele: cel stradal, cu cele două intrări, primul subsol cu vestibulele, al doilea subsol cu mezaninele și, la sfârșit, peroanele.
Stația este deservită de două intrări: una principală și una secundară. Ambele intrări sunt situate la parterul noilor clădiri din cartierul Clichy-Batignolles.
Accesul principal are o scară fixă, două scări rulante și două lifturi care duc la vestibulul principal. Accesul secundar are o scară fixă și două scări rulante.
Primul subsol găzduiește două case de bilete cu birouri de informații, automate de vânzări și pasaje de validare, precum și acces la toate încăperile tehnice. Doar vestibulul principal este dotat cu lifturi care deservesc direct fiecare capăt de peron.
La acest nivel, după ce se trece prin pasajele de validare, pasagerii au o privire directă asupra întregii stații și a peroanelor. O scară fixă și două scări rulante oferă acces la nivelul inferior al celor două mezanine, fiecare dintre ele permițând accesul la peroane prin câte o scară fixă și una rulantă.
Cele două peroane laterale au o lățime minimă netă de 4,30 m și o lungime de 120 m, care permite până la 8 vagoane per peron. La acest nivel există și „zone de refugiu”, precum și acces la camerele tehnice și zonele de sub peroane.
Porte de Clichy
Cea mai adâncă dintre toate, stația este organizată pe șase nivele: nivelul stradal cu trei intrări, nivelele intermediare 1 și 2, nivelul 3 de schimb cu legătura la linia 13, nivelul mezanin și nivelul peroanelor.
Calea de acces principală este situată la parterul unei clădiri noi de pe Bulevardul Berthier, a doua cale de acces este în curtea TGI (Înalta Curte), iar a treia este o gură de acces deschisă pe trotuar, pe Bd. Berthier.
Intrarea principală are o scară fixă, două scări rulante și un set de lifturi care deservesc direct intrarea principală, birourile de informații, automate de vânzare și căi de validare sunt situate la nivelul străzii.
Vestibulul principal formează un „spațiu-catedrală” pe trei nivele, în care circulația se realizează prin scări fixe și rulante, unele deasupra celorlalte.
Accesul către TGI este dotat cu o scară fixă și două scări rulante. Vestibulul secundar se află la primul subsol și este accesat printr-un „puț circular”.
Legătura dintre cele trei căi de acces și conexiunea cu linia 13 se face la nivelul camerei de schimb.
Peroanele de 4,30 m x 120 m sunt asimetrice din cauza unei structuri existente la linia 13.
La acest nivel există și „zone de refugiu”, precum și acces la camerele tehnice și la pasajele inferioare.
Saint-Ouen
Stația are patru nivele: nivelul stradal, cu trei intrări, primul subsol cu vestibulele, al doilea subsol cu mezaninele și apoi nivelul peroanelor.
Stația este deservită de o cale de acces principală și două secundare. Accesul principal se face printr-o gură de pe Rue Dora Maar și are lifturi. A doua cale de acces, tot printr-o gură deschisă, este situată la colțul Bulevardului Victor Hugo și Rue Pierre Dreyfus.
A treia intrare este situată la parterul unei clădiri noi de pe Bd. Victor Hugo.
Cele două săli de primire cu toate casele de bilete, birourile de informații, automatele de vânzare și pasajele de validare, precum și accesul către toate camerele tehnice sunt situate la primul nivel de subsol și sunt legate între ele prin coridoare. Vestibulul principal este dotat cu lifturi care deservesc direct fiecare peron.
Vestibulul principal are o scară fixă, două scări rulante și un set de lifturi care fac legătura către RER C.
Din motive geometrice, mezaninele sunt amplasate la capetele fiecărui peron, în afara volumului principal al stației și fac legătura către nivelul de acces la metrou prin intermediul unei scări fixe și a unei scări rulante pentru fiecare peron.
Lungimea peroanelor este de 120 m, lățimile sunt de 2,50 m și 3,00 m. La acest nivel există și „zone de refugiu”, precum și acces la camerele tehnice și sub peroane.
Mairie de Saint-Ouen
Stația are cinci nivele: nivelul stradal cu cele două intrări și vestibulul principal, primul subsol cu vestibulul secundar și un nivel intermediar, sala de schimb care permite legături cu linia 13, nivelul mezanin și nivelul peroanelor.
Este deservită de un acces principal și unul secundar, amplasate la parter în două clădiri noi, la intersecția Bd. Jean Jaurès și Rue Albert Dhalenne.
Accesul principal și vestibulul formează un singur „spațiu-catedrală”, luminat natural. O serie de lifturi accesibile printr-o pasarelă conduc direct la peroane. La cele trei nivele ale holului principal, circulația se realizează prin scări fixe și rulante, așezate unele deasupra celorlalte. Birourile de informații, automatele de vânzare și căile de validare sunt situate la nivelul străzii.
Accesul secundar duce către primul subsol, unde se găsesc vestibulul secundar și camera de schimb, care oferă acces la legăturile cu linia 13.
Cele două mezanine fac legătura între nivelul de schimb și peroane prin intermediul unei scări fixe și al unei scări rulante pentru fiecare peron.
Cele două peroane laterale sunt simetrice, de 120 m lungime, cu loc pentru până la 8 vagoane pe fiecare peron. La acest nivel există și „zone de refugiu”, precum și acces la camerele tehnice și la pasajele inferioare.
Info & credite
Program: 4 noi stații de metrou pentru linia 14, Paris
Stații : Pont Cardinet (4300 m²), Porte de Clichy (9000 m²), Clichy St-Ouen (5000 m²), Mairie de St-Ouen (7000 m²).
Client: RATP
Arhitect mandatar: Atelier Zündel Cristea, Architram (arhitect asociat)
AZC – echipa de studiu: Gwenäel Loubes, Alba Bui, Beatriz Gago Roncero, Nicolas Berdon, Petr Kalivoda, Radu Ungureanu, Roland Oberhofer, Jeremias Lorch,
AZC – echipa de șantier: Carrier, Daniel Corso, Michele Ciervo, Adrien Fournier, Carol Fanjul, Romain Mathey, Eric Pitalieri, Theophilos Zachos, Philippe Mialhe
Echipă tehnică: SYSTRA, BMF, Aartill, Batiserf
Buget total : 68.0 M€ ht
Soluții inovative: Geotermie
Certificări: Eco Acoustique, Eco-Conception
Comandă: 12.2011
Proiect: 76 luni (în paralel cu demararea șantierului de geniu civil)
Construcție:
48 luni (geniu civil)
28 luni (arhitectură)
Livrare: 01.2021
DE PROIECTE