Text: Lorena Brează
Foto: Anca Lorinți
Între 22 august și 1 septembrie 2019 s-a desfăsurat la Timișoara proiectul Gastronom: artă contemporană cu patrimoniu culinar, o rezidență artistică cu tema hranei, în care au fost construite trei instalații artistice, concepute de trei artiști români, folosind ca materie primă mămăliga. Conceptele au fost selectate în urma unui concurs.
Ca participant la proiect, aș îndrăzni să spun că cel mai frumos element al lui a fost locul rezidenței – Casa Jecza, o casă-muzeu, în care, de multe ori deosebești cu greu obiectele de artă de piesele de mobilier, spațiul expozițional de zona de relaxare, sau curtea interioară de parcul de sculptură. A avea ocazia să creezi și ulterior să construiești într-un astfel de spațiu este în sine un performance, atât în materie de operațiuni și plimbări prin casă, cât și în ceea ce privește felul în care folosești și înțelegi fiecare spațiu al ansamblului.
Materialul cu care am lucrat a fost mămăliga. În primele zile, atunci când fiecare artist își planifica construirea proiectului, găseam un contrast puternic între mămăligă – acest material care te duce cu ușurință cu gândul la mediul rural și pe care îl simțeam departe de noblețea materialelor sculpturilor din jur – și rafinamentul casei în care mă aflam, cu arta ei fermecătoare. Nu prea știam nici noi ce imagine poate să afișeze mămăliga, ca material aparent.
Am fost încurajați să ne stabilim creativ relația cu spațiul, să ne simțim ca acasă și să începem să lucrăm unde simțim.
,,Alvarium’’, proiectul Andreei Medar a prsupus realizarea unui spațiu simbolic, destinat comunității, un spațiu în care elementele culinare precum mămăliga și mierea sunt simboluri cheie, pasta de cereale devenind un liant care înlocuiește pământul într-o instalație în care timpul dispare, iar tradiționalul și noile media se completează. Acest spațiu care adună și invită comunitatea să se așeze devine un liant care invită privitorii să ia parte la o baie de lumină, într-o instalație a contrastelor.
‘’Mămăliga, deși existentă ca materie în exteriorul lucrării, va căpăta o formă luminoasă și transparentă, recontextualizând semnificația strict culinară a acesteia’’, a spus Andreea despre instalație.
Proiectul lui Mircea Cîrtog, intitulat ,,Cultural Jamming’’, s-a materializat într-o sculptură din mămăligă ca formă de expresie a materialului împins către extrem – o statuetă antică ce reflectă starea actuală a societății și un kit de mămăligă, care îi invita pe vizitatori să-și construiască singuri un obiect din acest material, turnându-l într-o formă de silicon – în acest caz, o icoană.
Așa cum a povestit, Mircea examinează prin lucrările sale fenomenul culturii populare ca o interpretare metaforică a kitsch-ului și a modei. Aceste lucrări au o viziune critică asupra problemelor sociale, politice și culturale. Ele se referă adesea la cultura pop și cea de masă. Folosind simboluri scrise ori desenate, el creeză o lume în care regulile sunt subminate cu intenție.
Puțin mai departe de zona artistică, apropiindu-se prin scară și imagine de un limbaj arhitectural, proiectul ,,3 luni de mămăligă – O Vacanță de Vară’’ îmi aparține. El abordează amintirile unei copilării la bunici, în care mămăliga era alimentul de bază. Am propus realizarea unui cub din mămăligă, cu muchia de 2m – echivalentul cantității de mămăligă consumate pe parcursul unei vacanțe de vară. Am experimentat diverse tehnici de a folosi materialul, iar rezultatele m-au luat prin surprindere și mi-au dat idei noi, cu atât mai mult cu cât perisabilitatea alimentului schimbă constant imaginea proiectului. Am hotărât că ideea de mămăligă ca material constructiv și galbenul acesteia merită explorată mai mult și luată în seamă în proiecte viitoare.
S-a preparat multă mămăligă în cele zece zile și s-au făcut multe experimente. Stăteam în fiecare dimineață la povești cu doamna Sorina Jecza care ne întreba dacă ne ies lucrurile. Era destul de greu să îi răspundem pentru că mămăliga își schimbă culoarea și textura la intervale foarte mici de timp – nu arată în niciun moment la fel, așa că trebuia planificat foarte bine momentul turnării ei, în funcție de ce imagine voiam să le arătăm oamenilor.
Am regândit cu toții, de fiecare dată, proiectul din mers și de multe ori am simțit că lucrez într-o echipă – pe de-o parte formată din colegii din cadrul rezidenței, iar pe de altă parte din organizatorii concursului. În final, culorile și texturile obținute ne-au surprins, iar crăpătutile materialului și textura lui formau o imagine pe care nu am mai văzut-o până acum.
Expoziția a fost curatoriată de Cosmin Nasui, care, fiind la rândul lui impresionat de magia Casei Jecza, le-a oferit vizitatorilor un tur al acesteia în urma vernisajului, povestindu-le despre fiecare operă în parte.
Proiectul a fost o provocare. E complet neobișnuit să construiești din mămăligă, oamenii erau în permanență mirați. Cred că astfel de experimente – cele care prezintă publicului asocieri de idei și imagini pe care nu și le-ar fi imaginat niciodată împreună – sunt cele care invită la inovație. Pentru fiecare dintre artiștii implicați, proiectul a fost un prim pas al unui șir de experimente cu acest material: la vernisaj se discuta deja despre cum poate fi dus mai departe și ce imagini noi le poate oferi privitorilor.
Info & credite
DE PROIECTE
Expoziție: 1-7 septembrie 2019, Casa Jecza / Fundația Interart Triade, Calea Martirilor nr. 51/45, Timișoara.
Artiști: Andreea Medar, Mircea Cîrtog, Lorena Brează
Proiectul Gastronom: artă contemporană cu patrimoniu culinar face parte din La Pas, un program implementat de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021 în parteneriat cu Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare, orientat către evidențierea complexității legăturii dintre hrană, cultură și consum durabil.
Producători: Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare, Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021
Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național
Parteneri: Nasui Collection & Gallery, Fundația Triade, Reciproc Cafe