revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Extinderea care devine centru. DSBA: Colegiul Național Doctor Ioan Mesota, Brașov

Câți arhitecți au șansa de a interveni asupra liceului la care au studiat? Dorin Ștefan se joacă cu referințele moderniste care au determinat arhitectura clădirii vechi, extinde școala în oraș și aduce spațiul public în școală.

Proiect: DSBA
Text, foto: Andrei Mărgulescu

Proiectul de extindere al unui liceu devine pentru DSBA oportunitatea interpretării tipologiei şcolilor liniare şi repetitive.

plan-de-situatie

*plan de situație

Extinderea Colegiului National Doctor Ioan Mesota este, de fapt, o completare între două corpuri existente, cel care conţine sălile de clasă, respectiv cel al sălii de sport, ambele fiind două bare amplasate în lungul străzii Mihail Kogălniceanu.

fatada-4Închiderea frontului cu un corp nou, îngust către oraş şi dezvoltat în adâncime conţine săli noi de clasă împreună cu spaţiile profesorilor şi o intrare nouă în liceu.

022

Aceasta din urmă generează un spaţiu public interior care conectează vizual strada principală şi curtea din spatele liceului.

Parterul este eliberat de pereţi portanţi pentru a primi un spaţiu multifuncţional care avansează cu gradene sub nivelul zero.

055

În consecinţă plafonul este o structură aparentă din beton casetat, care ordonează spaţiul şi îi subliniază continuitatea orizontală.

058

Spaţiile comune devin un proiect în sine şi se continuă pe verticală către nivelele superioare: scara este o structură metalică exterioară îmbrăcată în sticlă înălţată deasupra oraşului, iar holurile etajelor sunt spaţii care strâng în jurul lor sălile de clasă.

053

Continuitatea atât de necesară într-un spaţiu de învăţământ subîmpărţit în spaţii etanşe este asigurată şi cromatic. Există un gri generat de betonul aparent al plafonului parterului, care se extinde în diverse finisaje către multe dintre suprafeţele orizontale ale şcolii, ieşind apoi la exterior şi învelind întregul volum. Acest fond gri devine suportul diferenţierilor cromatice ale etajelor, sălilor de clasă şi golurilor care primesc accente saturate de culoare.

069

072

Către oraş extinderea are doar două feţe. Cea dinspre strada principală este un modelaj al unor volume pline care se înalţă deasupra liceului, marcând la scară urbană articulaţia dintre corpurile existente.

032

Parterul este lăsat cât mai transparent şi în continuarea spaţiului trotuarului pe care îl lărgeşte vizual, iar fragmentarea morfologică pe înălţime reduce impactul scării clădirii în raport cu spaţiul din faţa acesteia.

Către strada din spatele liceului, prezenţa extinderii este mult mai eterică în raport cu casele mici şi mai apropiate de liceu. Imaginea principală este cea a scării învelite în sticlă, care, circulată de liceeni, devine un element sensibil şi aproape scenografic în context, trăindu-şi maxima expresivitate seara, invadată de iluminatul interior oferit oraşului.

001

Extinderea acestui liceu braşovean este un loc care conectează oraşul cu liceul, continuând o calitate a urbanităţii şi în spaţialitatea interioară.

054

Prin jocul dintre un fundal structurant şi suprapunerea unor elemente intense de expresivitate spaţială, structurală şi plastică, proiectul a reuşit să transforme o articulaţie într-un eveniment şi o extensie într-un element de centralitate.

005

 

Credite

 

Proiectant general: DSBA
Echipa: Dorin Ștefan (arhitect principal), Adrian Arendt (sef de proiect), Anda Stefan (design interior), Cristina Ionescu (responsabil proiect), Andreea Movila (colaborator), Vlad Iosif (colaborator), Catalina Varzaru (colaborator)
Structură; Ing. Liviu Slavic (Drafting Service)
Instalatii: ing Lucian Radu (Drafting Service)

Sari la conținut