Text & ilustrații: Alex Axinte
Pe fondul declarării stării de urgenţă în România, am urmărit transformările practicilor de locuire, cu accent pe jocurile copiilor. Cercetarea a avut la bază studiul de caz al familiei mele, compusă din doi adulţi, doi copii de şcoală primară, un câine şi o pisică, izolaţi într‑un apartament de bloc interbelic din Bucureşti. Din perspectiva unei familii care are o casă, din care părinţii pot lucra de la distanţă, fără nimeni apropiat infectat, cu acces la internet şi tehnologie, mi‑a venit uşor să reflectez pe marginea acestei probleme microscopice. Dar de ce această cercetare? Timp de 2 luni, izolarea în familie a fost aproape singura realitate palpabilă la care am avut acces. Astfel, am încercat să desluşesc în tacticile şi strategiile locuirii în izolare ceva lecţii de învăţat pentru viaţa de după izolare.
Ordine şi dezordine
Distincţia dintre tactici şi strategii este înţeleasă de Michel de Certeau (1988) din perspectiva relaţiilor de putere manifestate spaţial. În timp ce strategiile „postulează un loc care poate fi delimitat” (p. 36), tacticile sunt „acţiuni calculate determinate de absenţa unui loc”[1]
În context domestic, această construcţie este ilustrată, printre altele, de coabitarea dintre părinţi şi copii. Aici tacticile şi strategiile se manifestă zilnic prin baletul ritualic dintre ordine şi dezordine. Adică tot acel amestec de jucării, haine şi corpuri pe care copiii îl produc din nevoia de joacă şi pe care părinţii îl percep ca dezordine, încercând să îl stăvilească măcar spaţial (Stevenson & Prout, 2013). În toată această coregrafie, casa nu este doar un decor neutru, ci şi participă activ, determinând practicile de locuire şi înregistrând în acelaşi timp efectul lor.
Joaca la teu şi echer
Microcercetarea s‑a bazat pe metodele observaţiei, autoetnografiei şi cartografierii, sprijinite cu instrumentele desenului, fotografiei şi jurnalului. Privită de Abrams şi Hall (2006) ca „lipiciul conceptual ce leagă lumea tangibilă a clădirilor, oraşelor şi peisajelor cu lumea intangibilă a reţelelor sociale şi a comunicaţiilor electronice”[2] (p. 12), cartografierea poate funcţiona în contextul domestic ca unul dintre „trucurile specifice” invocate de Bruno Latour (2005) pentru a ilustra relaţiile de schimb dintre oameni şi non‑oameni. Cartografierea a trasat transformarea practicilor de locuire în izolare, evidenţiate în relaţie cu geografia casei. Casa a fost cartografiată ca nod al relaţiilor dintre actori, iar timpul a fost comprimat la o zi generică, situaţiile devenind coprezente. Desenul arhitectural etnografic a inclus observaţia, participarea şi descrierea, susţinând cartografierea ca metodă principală de cercetare. Pentru Huda Tayob (2018) acest mod de a desena urmăreşte să fie mai degrabă „imprecis” decât să reprezinte obiectiv, funcţionând ca un „portret” narativ. Desenul adoptă tactic convenţiile arhitecturale ale releveului, urmărind valorizarea practicilor spaţiale subalterne, reprezentate aici de copii şi joacă. Operat ca metodă generativă, şi nu doar reprezentativă, desenul a contribuit la identificarea a 3 tipuri de practici spaţiale interconectate: corturile, din afară şi pe afară.
Casa în vremea pandemiei
Zilele în izolare au alternat, de la toate bune şi frumoase la anxietăţi din nevoia de spaţiu personal şi monotonie în exces. Dacă adulţii au gestionat prin căşti, Facebook, somn, filme şi altele, la copii a fost un pic altfel. Ei şi‑au făcut corturi. Adică un fel de instalaţii domestice în care jocurile de rol se materializează nu doar prin costume şi replici, ci şi prin mobilier. Sezonul corturilor a debutat cu transformarea patului suprapus într‑o Rulotă. Destinaţiile şi popasurile au durat câteva zile. A urmat o serie de înscenări, de la Cortul de plajă şi inundaţia cu apă de mare din dormitorul părinţilor la camparea epică pe balcon cu haine groase şi citit până seara la frontale în Căsuţa din pădure. Casa mare, apogeul corturilor domestice, a fost un proiect atât de ambiţios şi de amplu, încât a schimbat modul de locuire al întregii familii. Au urmat, printre altele, Biblioteca pentru mari şi mici, în care programarea a dominat amenajarea, sau thriller‑ul postapocaliptic Prăpastia fără fund, unde scenografia dezordinii s‑a articulat perfect cu subiectul poveştii. Practici preexistente, corturile şi joaca au crescut spectaculos pe durata izolării, dar s‑au diminuat în scară şi frecvenţă odată cu ridicarea interdicţiilor. Unele practici s‑au permanentizat totuşi, cum ar fi balconul cucerit pentru joacă.
În acelaşi timp, corturile şi joaca au fost contemporane cu lumea din afară care intra în casă prin ferestrele tehnologice – internet, telefon, radio, TV – împărţind uneori proximităţi spaţiale improbabile. Când în bucătărie se discuta despre montajul de film, în camera copiilor se înregistra canalul youtube „Surorile Prietene”, iar când la birou avea loc şedinţa de catedră, peste drum, în toaletă, avea loc, în şoaptă, experimentul cu glicerină boraxată şi pastă de dinţi.
După o primă perioadă dură de izolare, am început să ieşim pe afară. Strada din faţa blocului a redevenit de joacă: gonetă cu biclele, handbal, joaca de‑a turele, ştafeta şi cretă. Aici maşina parcată a devenit un fel de al doilea balcon, folosită pe post de loc de stat, de respirat şi de supravegheat. Odată cu redeschiderea parcurilor, pe stradă a rămas doar reflexul de a da ture cu bicla.
Starea de cort
Corturile de casă pot fi privite ca o încercare de recuperare ritualică a tot ce s‑a pierdut. Mai precis, tot acel amestec de drumuri, destinaţii şi interacţiuni care ne ordonau ziua. În acelaşi timp, corturile materializează memoria campărilor familiei la 2 Mai, ca o practică spaţială, un ritm temporal şi un mod de relaţionare în familie. Aici se anulează multe dintre ierarhiile şi determinările funcţionale generate de viaţa la oraş şi se instituie altele noi, ad‑hoc, mai orizontale, într‑un timp mai fără griji, mai aventuros şi mai liber. Astfel, nevoia de cort nu e doar expresia spaţializată a creativităţii anxioase, ci şi o încercare de a reînscena o situaţie ideală: starea de cort.
Lecţii, riscuri şi potenţial
Dar ce am învăţat din toate astea? Am observat că nevoia de spaţiu domestic este mai degrabă calitativă, şi nu cantitativă, cotloanele ajută, iar obiectele şi spaţiile versatile susţin mai bine locuirea contemporană, imprevizibilă şi dinamică. Corturile au arătat că imaginea excesiv binară a lui de Certeau este mult mai nuanţată la nivelul mochetei. Aici nu se confruntă două grupuri distincte, ci mai degrabă îşi schimbă rolurile şi poziţia, împrumutându‑şi din modurile de acţiune. Ordinea şi dezordinea devin moduri de relaţionare într‑o practică a locuirii. În plus, cartografierea corturilor şi a jocurilor în izolare a ilustrat capacitatea copiilor de a transforma spaţiul înconjurător prin negociere şi autoorganizare.
Intensificarea corturilor în izolare a fost o consecinţă a decuplării casei de oraş. Astfel, casa se revendică drept parte dintr‑un sistem extins, care cuprinde relaţii şi schimburi cu spaţii exterioare, fizice şi sociale, ce formează împreună o locuire relaţională. Prin eroizarea excesivă a locuirii creative, riscăm să cădem într‑o altă declinare neoliberală a casei ca un bun de consum, autosuficient. Casa‑surogat pentru lume poate să devină o ameninţare pentru oraşul contemporan, deja puternic individualizat şi privatizat.
Un rezultat mai fertil al experimentării mai degrabă a lipsei sau a înlocuitorilor îndoielnici, de la şcoala, biblioteca, muzeul şi teatrul de pe net, ca să nu mai zic de joacă, sport ori socializare, a fost că am putut aprecia retroactiv modelele „originale”. Acestea sunt mediate de spaţii fizice şi reproduse printr‑o practică de către o colectivitate pe care o întreţin la rândul lor. Aşa că stăm în casă, facem corturi, dar să nu uităm, avem un oraş de locuit!
MULŢUMIRI
Transformarea corturilor de casă, din curiozitate domestică în subiect de cercetare, se datorează imboldului şi discuţiilor purtate pe timp de izolare cu Bogdan Iancu. În acelaşi timp, membrii familiei au contribuit cu generozitate la documentarea şi reflecţiile cercetării.
Alex Axinte este arhitect, trăieşte şi lucrează în Bucureşti. Acţionează ca un cercetător independent de pe o poziţie intermediară între cercetarea aplicată, designul participativ şi implicarea civică. În prezent, este doctorand şi asistent la Sheffield School of Architecture (SSoA), University of Sheffield. Este co‑fondator al studioBASAR.
BIBLIOGRAFIE
Abrams J. & Hall P. (eds.) (2006), Else/Where: Mapping. New Cartographies of Networks and Territories. University of Minnesota Design Institute.
Certeau, Michel de (1988), The Practice of Everyday Life. University of California Press, Berkley and Los Angeles, California.
Latour B. (2005), Reassembling the Social: An Introduction to Actor‑Network‑Theory. Oxford: Oxford University Press.
Stevenson, O. & Prout, A. (2013), Space for Play?: Families’ Strategies for Organizing Domestic Space in Homes with Young Children. Home Cultures, 10(2), 135–157.
Tayob, H. (2018), “Subaltern Architectures: Can Drawing Tell a Different Story?”, Architecture and Culture, 6(1), 203–222.
Note:
[1] Traducerea autorului. (p.37)
[2] Idem
DE PROIECTE