Decapare. Spațiul de intrare al Fabricii de Pensule din Cluj

Acum câțiva ani, Klara Veer realiza un proiect mic de tot, însă cu câțiva zeci de clienți: o bucătărie comunitară pentru membrii unei federații adăpostite de o fostă fabrică. Proiectul de acum e chiar și mai mic. Memoria clădirii, un dispozitiv de șezut și un mesager al artei din interior compun împreună un prag.

Proiect, text: Klara Veer
Foto: Klara Veer, Ovidiu Micșa, Roland Vaczi

Centrul de artă contemporană Fabrica de Pensule din Cluj, compus și gestionat de către o federație formată din creatori și organizații culturale este primul proiect colectiv de asemenea amploare din mediul cultural românesc.

 

*Fabrica de Pensule; foto: Roland Vaczi

 

Fabrica și-a redeschis porțile către public în 2009, căpătând cu rapiditate un rol major în viața și producția artistică a orașului.

La câțiva ani după implementarea proiectului de reabilitare a spațiului comunitar de la primul etaj, am primit invitația – de data asta la inițiativa proprietarilor clădirii – de a crea un spațiu de intrare de cca. 40 mp.

*Plan: 1. Zonă de așteptare – banchetă, nișă pentru broșuri. 2. Perete propus – vitrină de prezentare. 3. Ascensor înlocuit. 4. Grindă veche macara- sistem de iluminat. 5. Intrare propusă – faza concept. 6. Intrare existentă prin casa scării

 

 

După definirea noilor limite spațiale, reabilitarea a presupus eliminarea intervențiilor contemporane improvizate și deturnarea procesului de desființare a instalațiilor fostei fabrici. O parte dintre acestea au fost restaurate și refuncționalizate în cadrul conceptului de iluminat.

 

*foto: Klara Veer. Decaparea instalațiilor și mecanismelor pe care începuseră să le demoleze ca “fier vechi” a fost o provocare pentru imaginația muncitorilor de pe șantier

 

Un fel de…objet trouvé: vechiul panou de prezentare a tipurilor de pensule produse de fosta fabrică a fost restaurat și amplasat într-o nișă special concepută în peretele despărțitor.

*foto: Klara Veer

 

Intenția a fost de a păstra astfel integritatea spațiului, panoul amintind de istoria locului și devenind totodată simbol / semnal al noii funcțiuni.

 

*foto: Ovidiu Micșa. În dreapta, un objet trouvé: vitrina panou de prezentare a gamei de produse ale vechii Fabrici de pensule din Cluj (din lemn furniruit, lăcuit și fundal îmbrăcat în catifea roșie). La mijloc, Ghost Geometry #4 a lui Cristian Rusu. Instalație site-specific (relocată), 470 x 39 x 48 cm

 

*foto: Klara Veer. Banchetă cu lungime de 3,5 metri din fetru industrial de lână naturală. Structura metalică ce îi conferă rezistență e ascunsă, ca și talpa fixată în planșeu sub cota pardoselii finite. Materialitatea pâslei din lână naturală de uz industrial, folosită pentru designul banchetei din zona de așteptare și textura fin periată a noii pardoseli evocă subtil faptul că aici, la parterul clădirii, se afla secția “Prelucrare păr” din cadrul fostei Fabrici de Pensule din Cluj.

 

*foto: Ovidiu Micșa

 

Ceea ce contează nu e materia în sine, ci energia ei”.
Joseph Beuys

 

Program:
Birou/Arhitect:
Echipa:
Autor(i) text:
Țară:
Oraș/Alt loc:
1