Ce-ar fi dacă alegerea vacanţei ar avea loc în spații care, în sine, să dea senzația de vacanță? Cam aceasta a fost ideea principală cu care UNITH2B a pornit la drumul lung de proiectare a sediilor agențiilor TUI.
Proiect, text & foto: UNITH2B
Identitatea brandului TUI este cea care a impus standardele de calitate ca premise ale acestui proiect şi tot ea ne-a oferit ocazia să experimentăm pentru a-i găsi o transpunere în spaţii amenajate pe măsură.
În faţa provocării de a concepe un spaţiu care să redefinească imaginea agenţiilor şi să le transforme într-o entitate foarte uşor de recunoscut pentru atmosfera de relaxare şi transpunere în vacanţă, am ales să testăm altă direcţie decât pe cea a unui sistem strict pentru cromatică sau mobilare. Ne-am concentrat pe o reinterpretare arhitecturală a zâmbetului jucăuș ce compune logoul TUI și pe relaţia client–agent, reinterpretând dialogul dintre aceștia și încercând să transformăm experienţa interacţiunii în ceva demn de ţinut minte.
Dintre toate lucrurile obligatorii dintr-o agenţie am ales să ne concentrăm pe deskurile de agent şi să le transformăm într-o experienţă care să schimbe pentru fiecare potenţial client contactul cu lumea TUI.
Accentul pus în felul acesta ne-a oferit o deosebită flexibilitate în restul aspectelor amenajării. Materialele și mobilierul, uneori chiar tipul de spații se schimbă permanent; ce rămâne este tipul de experiență a clientului, un element esențial al politicii de brand, dar mai puțin legat de reguli și prescripții clare.
Un loc care se transformă
Fiecare agenţie are un caracter puternic definit prin conceptul comun al amenajării şi prin semnalistica specifică, însă nuanţat astfel încât să se adapteze fiecărui spaţiu pe care îl ocupă, pentru ca, la final, fiecare loc să fie unic, dar recognoscibil ca aparținând TUI.
Sediile transmit un mesaj unitar, însă fiecare e liber să vorbească în modul în care i se potriveşte cel mai bine. Accentul este pus pe experienţa spaţiului, pe dorinţa de a crea un loc de tranziţie între vacanţa reală şi entuziasmul planificării ei, la un spaţiu de tip lounge mai degrabă decât birou informativ, un loc în care alegerea vacanţei devine o vacanţă în sine.
Materialele alese sunt lemnul natural de stejar, inspirat din culoarea nisipului, şi metalul pliat şi ondulat filigran, vopsit alb, care ne duce cu gândul la velele ambarcaţiunilor din porturile marine sau la norii pufoşi alergând pe cer. Vopsitoria cu pigmenţi superiori împreună cu scenografia vitrinei, mobila şi materialele textile ale tapiţeriilor, realizate special, au culorile vacanţei: galben însorit sau galben de apus şi răsărit, turcoise marin şi vernil de pădure tânără.
Multe locuri şi mai multe idei, un singur mesaj
Agenţiile TUI Travel Center sunt, după cum am spus, diferite, fiecare cu elementele ei speciale. Diferența aceasta a devenit parte a caracterului lor.
Unele au leagăne care coboară dintr-un cerc luminos, altele au biblioteci supradimensionate cu scări colorate, altele au norişori wireframe cu ploi de lumină. Sau bârne imense de lemn, colorate în culori de dulciuri pe post de bănci alături de măsuţe sau candelabre.
Sau locuri de stat cu suport pentru reviste, cu becuri sau cu lampadar custom-made cu taler şi suport pentru ghiveci. Pe toate le-am desenat noi, cu mare drag, şi am căutat soluţii să le facem posibile.
Indiferent dacă am pliat tabla, ne-am jucat cu oglinzi sau am plimbat o piele de parchet de pe podea pe pereţi pentru ca în final să cucerească şi tavanul, n-am uitat că, mai ales la o scară atât de mică, fiecare detaliu contează.
Ca şi imaginea agenţiilor, detaliile s-au şlefuit în timp, pe măsură ce am optimizat tehnici de execuţie şi am găsit răspunsuri la cerinţe diverse şi la constrângeri derivate din context.
Ne-am adaptat la caracteristicile şi particularităţile fiecărui spaţiu care ne-a fost pus la dispoziţie încercând să-i evidenţiem calităţile, însă în primul rând ne-am concentrat să găsim moduri de a transforma neajunsurile şi constrângerile în avantaje, într-un prilej de inovaţie. Dincolo însă de diferențele între ele, toate spațiile trebuie să fie curajoase, jucăuşe şi fericite. Ca o vacanţă. Ca un zâmbet.
Proiectant arhitectură şi management execuţie: UNITH2B
Autori: Hildegard Brandl, Anca Sandu
Coautori: Corina Scurtu, Andreea Popa-Cozma
Proiectant instalaţii: Lucian Luca, ProingGroup
Execuţie lucrări construcţii: Markant Baukraft
Vitrine din sticlă şi oglinzi: City Glass – vitrine sticlă şi oglinzi
Mobilier: Sensio, Primodat Mobdesign
Construcții metalice: Schnell Constructii
*Alt proiect UNITH2B: Clinica de recuperare Kinetic Sport & Medicine, București