Newsletter zeppelin

email:

nume:

Programe culturale |

DINCOLO DE ORAS. O carte si o expozitie Zeppelin. Despre arhitectura actuala din Romania, la tara.

Saturday,21.09.2013

Expo: 25 septembrie – 25 octombrie 2013. Program de vizitare: miercuri – duminică, h. 10-18.
Loc: Muzeul Național de Artă Contemporană București, ultimul etaj [str. Izvor 2-4, Palatul Parlamentului, aripa E4. Intrarea prin Calea 13 Septembrie.]


 

Mergem împreuna la tara. Trecem de mituri si clisee. În afara oraselor se întinde un teritoriu fascinant si mult mai divers decât ne închipuim. Exploram împreuna transformarile sale de dupa 1989. Descoperim arhitectura noua si foarte buna în mediul rural si moduri inteligente de recuperare si punere în valoare a celei vechi. Discutam despre un patrimoniu natural si construit, strategii si actiuni concrete de salvare a acestuia, transformari sociale si culturale, oameni si culturi în schimbare, prestigiu si saracie, vechi mestesuguri si noi tehnologii, (re)construirea de comunitati si noi legaturi între sat si oras.
 

“La tara” înseamna, de fapt, si noua periferie: suburbia de tranzitie, o lume energica, haotica, uneori înspaimântatoare, dar si un teren al experimentelor si (poate) locul de nastere al unei noi urbanitati.

Proiect cultural si editorial finantat de Administratia Fondului Cultural National
Proiect cultural si editorial aparut cu sprijinul Ordinului Arhitectilor din România, din timbrul arhitecturii
Sprijinit de: Fundatia ERSTE / Partener: MNAC / Sponsori: Onduline, CMC
Parteneri media: Digi24, RFI, Radio Guerrila, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Observator Cultural, ziarul Ring, Tataia, The Institute, Igloo, Modernism, Arhiforum, Iqads, Muzeul Taranului Român.

Foto: Dacian Groza / Coliziuni culturale. Târgul din Negreni

* foto: Dacian Groza / Coliziuni culturale. Târgul din Negreni

La tara. Ce înseamna la tara?
Text: Cosmina Goagea, Constantin Goagea, ?tefan Ghenciulescu, Cosmin Caciuc

Miorita, doine, balade. Taranii lui Grigorescu. Poezii de Eminescu, Cosbuc si atâtia altii. Muzica (Maria Tanase dar, si rapsozi cu pantofi de lac). Vesnicia s-a nascut la sat. Casele din Muzeul Satului. Stilul neoromânesc (cel de dinainte de ornamentele brâncovenesti din beton). Taranul ca (practic singurul?) român adevarat si satul ca paradis pierdut.

Comuna Salciua - Muntii Apuseni - foto: Capitel Proiect

* foto: Capitel Proiect / Comuna Salciua – Muntii Apuseni

Dar si „taran”, „taranie” cu sens peiorativ: exista o întreaga cultura a dispretului fata de ceea ce se percepe ca periferie, ca lume subdezvoltata, needucata, grosolana, antiurbana.
Relatia românilor cu ruralitatea oscileaza între idila si prejudecata crunta, între nostalgie si rejectare, toate raportate însa la un teritoriu a carui „puritate” rurala nu mai exista (asta în caz ca a existat vreodata).

 foto: Stefan Tuchila / Fosta periferie rurala a Bucurestiului

* foto: Stefan Tuchila / Fosta periferie rurala a Bucurestiului

Discursul identitar bazat pe sat si natura s-a construit la începuturile perioadei moderne si, de fapt, pâna târziu în secolul al XX-lea. Pe atunci, lumea româneasca era mai ales rurala, si natura neatinsa prezenta din belsug; între timp, aceste teritorii s-au schimbat în mod fundamental. Regimul totalitar nu s-a razboit doar cu satul si taranii, prin colectivizari, presiuni cultural-ideologice, industrializare si urbanizare fortata, ci si cu natura, agresiunile asupra mediului, culminând cu delirantele proiecte de reconstruire a reliefului din anii ’80.
 

Dupa 1989, marile proiecte au încetat; au fost însa înlocuite, ca si în mediul urban, de o dezvoltare scapata de sub control, produsul unei multitudini de actiuni individuale.
Lumea rurala este caracterizata de disparitati extreme: pe de o parte, lipsa de resurse, abandon, subdezvoltare, pe de alta, locuri valoroase si, ca atare, din ce în ce mai intens ocupate si transformate. În locul tranzitiei urban-rural asigurate de catre mahala, a aparut suburbia: modelul american si cel vest-european sunt însa interpretate în cheie proprie, cu densitati, haos si probleme mult mai intense.

De altfel, dezvoltarea imobiliara si-a mutat centrul de greutate de la oras la tara. Se construieste acum la marginea oraselor sau în sate si locuri naturale odinioara neatinse.
Urbanizarea se întâlneste cu dezurbanizarea – nu exista doar suburbii revarsate si statiuni haotice, ci si orase sau parti de orase care se golesc si se reîntorc la ruralitate. Decupajul administrativ a devenit mai relativ decât oricând.

 

* foto: Pogojeni – starea initiala + santier

La tara în România se întâmpla astazi teribil de multe lucruri: stagnare, dar si energii; traditie, dar uneori si inovatie mai intensa decât la oras; distrugeri si dezvoltare haotica, dar si arhitectura foarte cool, coliziuni sociale si actiuni comunitare.

 

Strand_Sovata©Vallum

* foto: Strand Sovata © Vallum

Un teritoriu la care ar trebui sa ne putem uita si altfel decât cu nostalgie si/sau prejudecati.

 

Rowmania - Centru de ecoturism la Crisan © Skaarchitects

* foto: Rowmania – Centru de ecoturism la Crisan © Skaarchitects

Carti despre sat sunt cu duiumul, cele despre arhitectura recenta în mediul rural, mult mai putine. Ne-am dorit o carte – si-o expozitie – care sa nu se concentreze exclusiv asupra obiectelor de arhitectura, ci si asupra proceselor; care sa treaca dincolo de clisee si sa vorbeasca despre resurse si potential.

 

Restaurare biserica Tarnavita©Echipa 60 de biserici

* foto: restaurare biserica Tarnavita © Echipa 60 de biserici

Noi propunem un proiect dedicat exclusiv teritoriului rural din România, construit dintr-o perspectiva dubla – arhitecturala si comunitara.
 

Dincolo de Oras -poster

 

promo
Connected - expozitie
ZOOM_Kollektion_Stageteaser
Revista zeppelin

Număr curent
Din urmă
Concursuri Abonează-te
Serile zeppelin

Din urmă
Programe culturale

Expoziţii și conferinţe
Urban Report
Connected
Creative Factories
Intervenţii Urbane
Magic blocks
Cărţi și publicaţii
Atelierul de arhitectură

Proiecte recente
Echipa
Shop

Reviste
Abonamente
Cărţi
Alte produse
A.N.P.C.
Echipaj

Despre zeppelin Contact