Revista zeppelin | număr #159

 

Zeppelin #159 (toamna_2020)

SUMAR

Edito: Casa din casă și casa de afară
Text: Ştefan Ghenciulescu

DOSAR

Intro
(Retro)pionieri

Text Ştefan Ghenciulescu

Să ştiţi că, la început, erau de fapt două dosare:

  • Unul despre lucrul cu trecutul – inserţii noi în lo­curi vechi, salvarea clădirilor bune şi cu probleme, în general modul de a dialoga cu istoria şi cu tra­diţia. Despre timp, în mare parte.
  • Celălalt despre tehnologie – digitalizare, design morfogenetic, codesign şi alţi termeni ai inovaţiei în meseria noastră

După care ne‑am dat seama cum multe lucruri se regă­sesc în ambele dosare. Şi asta ni se întâmplă la tot felul de articole: e greu uneori să zici despre un proiect că ţine mai degrabă de lucrul cu existentul, de activism etc. Nu­mai că de data asta suprapunerile se repetau cam la toa­te materialele – şi nu e decât parţial o întâmplare. Pentru că împărţirea între arhitectura „chestiilor vechi” şi acea a „chestiilor noi” funcţionează din ce în ce mai puţin. În­cet–încet, ne apropiem de o lume care seamănă cu Tatooi­ne, planeta lui Luke Skywalker din Războiul Stelelor. Bine, mult mai populată, cu tot felul de oraşe şi cu mai puţin deşert (încă). Însă tot cu un amestec între tehnologie de ultimă oră şi materiale şi tehnici tradiţionale; cu părţi noi sclipind în soare, dar şi cu cârpeli, reparaţii, transformări de tot felul. (…)

 

Z33
O pauză de la oraş, un fundal pentru oraş

Proiect: Francesca Torzo
Text: Lorena Brează
Foto: Francesca Torzo, Gion von Albertini

La Zeppelin încercăm întotdeauna să intrăm în profunzimea proiectelor. Aici, arhitectu¬ra propriu zisă, contextul şi detaliile sunt în¬treţesute în mod atât de complex, iar procesul este atât de fascinant şi, cu siguranţă, exem¬plar, încât am ales să prezentăm proiectul ca pe o suită de cadre; o succesiune de prim pla¬nuri cu schiţele, reprezentările poetice, de¬senele – planuri şi detalii, machetele de pa¬tru tipuri – porţelan, ceramică, din fire textile şi, la scara 1:10, imagini de şantier; şi, în fine, fotografiile finale.(…)

 

Casa lui George Enescu din Mihăileni
Jurnal de campanie pentru arhitectură şi comunitate, etapa 1

Text: Mirela Duculescu, Andreea Machidon, Raluca Munteanu, Raluca Ştirbăţ, Şerban Sturdza
Foto: Camil Iamandescu, Raluca Munteanu, Şerban Sturdza, Pro Patrimonio

O casă aparent condamnată. Voluntariat. Restaurare, şi nu reconstrucţie. Casa fragilă a lui George Enescu devine un mijloc pentru un program cultural independent şi o speran­ţă pentru comunitatea locală.

 

Ambulanţa pentru monumente
Text: Lorena Brează

Eugen Vaida – iniţiatorul proiectului Ambu¬lanţa pentru Monumente – şi Alexandra Teo¬dor – coordonatoarea filialei Muntenia – ne au vorbit despre ce înseamnă implicarea comuni¬tăţii în proiecte de restaurare a patrimoniului, dar poate cel mai important, despre strategia pe termen lung pentru salvarea acestuia, prin colaborări care depăşesc graniţele domeniilor în care activăm

Băile Neptun
Un loc magic văzut printr un geam spart

Proiect: Asociaţia Locus
Text: Lorena Brează
Foto: Herculane Project, Alex Danu, Martin Neagoe, Mihai Şom

Băile Neptun din localitatea Băile Herculane sunt impresionante, iar povestea acestui proiect fascinează atât prin magia spaţiilor pe care prea puţină lume are oca­zia să le vadă, cât şi prin felul în care acestea au fost desco­perite. Oana Chirilă este iniţiatorul proiectului Herculane Project, o iniţativă de regenerare a staţiunii (re)fondate în se­colul al XVIII‑lea şi aflate azi într‑o stare înspăimântătoare. Cu o curiozitate specifică studentului arhitect care intră prin cele mai ciudate curţi interioare vizibile de la stradă, Oana a descoperit clădirea intrând printr‑un geam spart al acesteia, într‑o trecere spontană prin Herculane, cu pri­etenii. (…)

 

Casa înclinată
Atunci când accentul nu cade pe oameni, ci pe peisaj

Proiect, text: Paradigma Ariadné
Foto: Attila Róbert Csóka

Paradigma Ariadné este un studio de arhitectură inde­pendent de stiluri şi tendinţe, în care produsul arhitectu­ral întotdeauna se bazează pe contextualizare. De obicei, această contextualizare creează conţinutul suplimentar care face ca planurile studioului nostru să fie unice, fie că este vorba despre o casă, despre mobilier sau despre urba­nism. Aceste legături sunt destul de vizibile, atunci când contextul este un mediu construit sau un peisaj. Alteori, prezenţa e foarte discretă, pentru că respectivul „context” este un mediu teoretic sau istoric; şi atunci referinţele nu trebuie căutate în mediul fizic, ci mai degrabă în cărţi sau în tradiţia orală. Casa Înclinată aparţine ambelor categorii. Legă­tura sa cu peisajul este evidentă şi, pentru noi, o afirmaţie radicală. În acelaşi timp, proiectul porneşte de la şi inter­pretează un context teoretic: regionalism critic. (…)

O foaie nouă peste o casă veche
Construcţia de protecţie a Edificiului roman cu mozaic, (Tomis), Constanţa (1959–1967)

Text: Irina Băncescu

Recunoaştem că aici, la Zeppelin, iubim în mod speci­al această clădire peste care au trecut două generaţii, însă care ni se pare mai modernă decât majoritatea lucrări­lor terminate în ultimii ani. E un gest urban inteligent şi o construcţie brutală şi delicată în acelaşi timp. Cum a fost posibil un proiect atât de radical? Irina Băncescu ne plimbă prin povestea arheologică, politică şi arhitectura­lă, oprindu‑se inclusiv la idei şi variante, majoritatea chiar mai curajoase decât cea finală.

 

MUZEON, Cluj
Povestea vecinului tău evreu

Proiect: Atelier MASS
Text: Camelia Sisak
Foto: Gouwy Lieven

Acest mic muzeu independent porneşte de la o arhivă de familie, dar vorbeşte despre o co¬munitate, un oraş şi trăiri umane fundamen¬tale şi o face printr o experienţă spaţială şi auditivă mai degrabă decât prin mijloacele muzeale clasice.

 

Velocità

Proiect: Corvin Cristian Studio
Text: Ştefan Ghenciulescu
Foto: Alex Sacalu, Corvin Cristian

Pe Calea Victoriei, la nr. 122 (colţ cu strada Piaţa Amzei) se află un bloc Art Deco fermecător. Două aripi practic identice se întâlnesc într un colţ concav. Ferestrele în bandă convieţuiesc în tihnă cu uşi de balcon cu arcade. Parterul este comercial, întrerupt doar de două ganguri, câte unul pentru fiecare stradă, ce se întâlnesc într una dintre cele mai frumoase curţi interioare din Bucureşti.
Cam ca tot patrimoniul modernist, şi acest bloc e în stare proastă şi, mai grav, sluţit de tâmplării noi, de închideri de balcoane şi de unităţi de aer condiţionat. Din finisajele interioare şi din tâmplăria spaţiilor comerciale de la parter nu a mai rămas de mult nimic.
Recent a apărut acolo o cafenea, combinată cu gelaterie şi cu servirea de tiramisu. Foarte bune toate (nu, nu e o reclamă mascată). Pentru mine, este în sine un lucru pozitiv revenirea comerţului de standard înalt pe bulevardele istorice, după ce mall-urile începuseră să suplinească oraşul adevărat şi în această privinţă. (…)

În viitor şi înapoi
Interviu cu prof. Achim Menges, director al Institutului pentru design computaţional şi construcţii din cadrul Universităţii din Stuttgart
Interviu de Lorena Brează, și Ştefan Ghenciulescu

Case făcute de roboţi; lecţia în construcţii a ariciului de mare; panouri care îşi schimbă singure forma… Viitorul e aici şi se bazează pe materiale cu care se lucrează de câte­va mii de ani sau pe principii biostructurale vechi de câteva zeci de milioane.

Am discutat cu profesorul Menges despre cercetarea funda­mentală în construcţii, programarea materialelor, integra­rea disciplinelor construcţiilor şi designul morfogenetic.

ZOOM
Microarhitectură la şcoală
Text: Justin Baroncea

De câţiva ani, Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” este invadată de mici proiecte de amenajare. Fragmentele aparent disparate fac însă parte dintr‑un vis mai amplu, acela de a deschide Şcoala către oraş, de a rea­bilita locuri fără a se distruge arhitectura originală şi de a învăţa prin practică. Ultimul element este mai ales semni­ficativ pentru I’M UAU – un sistem prin care studenţii par­ticipă în mod direct la transformarea spaţiilor din Uni­versitate. Din 2016 şi împreună cu diferiţi parteneri din industria de construcţii şi de design, se organizează ate­liere de obiect, finisaje, subansamble, amenajări de spaţii mici. Au fost create şi folosite lămpi din resturi, ceramică, mobilier interior şi exterior, s‑au colonizat şi schimbat lo­curi. Din reţeaua generală de tranformări fac însă parte şi proiecte mai mari de design interior, în difertie echipe şi cu diferiţi parteneri ai Universităţii, cum ar fi amplasarea librăriei Cărtureşti Modul (un proiect Zeppelin Design). (…)

 

F. Un scaun
După scaun, un taburet

Text: Fabricate

Ne simţim întotdeauna bine când publicăm design din România. E foarte greu să te mişti într‑un context cu atât de puţine produse pro­prii, fără investiţii în design etc. E chiar mai greu decât cu arhitectura, zău. Designul pie­selor F profită de noi tehnologii, se bazează pe elemente puţine şi prinderi deştepte şi este gândit în termeni de economie, eficienţă şi sustenabilitate. (Z)

 

OPEN AIR Society
Romanian Design Week 2020

Concept curatorial: Romanian Design Week şi Zeppelin Design
Design expoziție: Zeppelin Design+câştigătorii Ping‑Pong+
Design grafic: Radu Manelici+Sebastian Pren
Text: Constantin Goagea
Foto: Andrei Mărgulescu

 

Dezmorţirea, reenergizarea, izbucnirea de vioi­ciune de care toată lumea avea nevoie, bucuria că se poate trăi şi altfel în timp de pandemie şi postizolare ne‑au dus cu gândul, simplu, la un teren de vacanţă, de sporturi şi jocuri de grup, în care să se poată păstra şi distanţa, dar şi energia concentrată.

Proiectul OPEN AIR este despre toate lucrurile acestea care ne‑au lipsit, despre nevoia de a face gestul victori­ei, despre sentimentul de a câştiga, despre poveştile care continuă şi care ne rămân în minte. Dincolo de joacă, miza pe care am propus‑o a fost, de fapt, un exemplu de transformare a spaţiului Combina­tului Fondului Plastic. O curte care ar putea fi vie, un loc care ar fi funcţional şi civilizat în acelaşi timp, fără maşini­le parcate alandala (chiar la intrare în oricare dintre gale­rii). (…)

 

PLAN
O colecție de planuri de arhitectură, într-o revistă-album de colecție.

——————

Zeppelin #159 e disponibil în librăriile Cărturești, Inmedio și Relay sau poate fi comandat aici, la prețul de librărie (28 RON), căci vom prelua noi costurile de transport pentru toate livrările interne.

Sau, ca să ne ajutăm reciproc și mai tare, puteți opta pentru un abonament extrem de avantajos, care să o includă – aici.

Râmânem aproape, lucrăm ca să vă putem informa și să putem visa împreună.

#159
toamna 2020
Sari la conținut