Expo: 1 iunie – 15 iulie 2025 @ Centrul Cultural Școala Pittner – strada Furnalelor 13, Reșița
Vernisaj: duminică, 1 iunie 15:00 – 22:00
+
Tur ghidat: duminică, 1 iunie, 16:00 – 17:00 @ Muzeul Banatului Montan – Bd. Republicii 10, Reșița
„Știam cum arată un oraș monoindustrial comunist intrat în disoluție sau în faliment. Toată perioada 1990-2020 am considerat-o o perioadă de tranziție, de fapt o perioadă de distrugere a vechii lumi. Cînd am ajuns prima oară în Reșița, oraș tipic comunist monoindustrial aflat în perioada postindustrială mi-am dat seama că nu mai e nimic, că epoca de tranziție nu mai are unde să se mai ducă. A fost prima oară cînd mi s-a părut că sfîrșitul s-a terminat și că trebuie să înceapă altceva.” – Nicolae Comănescu.
Școala Pittner:
Pe strada Furnalelor nr.13 din Centrul Istoric al Reșiței Montane a funcționat la începutul primelor decenii ale secolului trecut, în plină perioadă de expansiune economică şi socială a municipiului Reșița, școala privată primară ’’Pittner Schule’’, chiar în casa familiei Pittner, la parterul acesteia.
Între 2021-2025 Centrul cultural Școala Pittner a făcut parte din „Programul de Restaurare și revitalizare a patrimoniului cultural – Centru expozițional și de evenimente – Școala Pittner-Municipiul Reșița” – un proiect susținut de Primăria din Reșița prin intermediul Granturilor SEE și Programului RO-Cultura.
Clădirea găzduiește evenimente locale care vor ajuta atât la revitalizarea monumentului istoric cât și la îmbunătățirea managementului patrimoniului cultural, prin readucerea acestuia în atenția cetățenilor. Evenimentele locale vor consta în proiecții de film, concerte, ateliere restaurare/pictură sau reprezentații teatrale.
Sfîrșitul s-a terminat (1 iunie – 15 iulie), noua expoziție a artistului Nicolae Comănescu, deschide în premieră, pe 1 iunie la Reșita, ușile Centrului Cultural Școala Pittner. Evenimentul organizat cu sprijinul Primăriei din Reșița marchează revitalizarea și transformarea școlii într-un nou centru cultural și expozițional. Peste 50 de lucrări ale artistului vor popula sălile clădirii ce alcătuiesc un muzeu de fotografie, o bibliotecă și alte spații conexe. Conceptul expozițional se extinde și în cadrul Muzeului Banatului Montan, partenerul instituțional al evenimentului, unde va avea loc un tur ghidat, chiar în ziua vernisajului.
Parte din programul colateral al Bienalei Artencounters (30.05 –13.07), expoziția curatoriată de istoricul și criticul de artă local, Ada Cruceanu-Chisăliță reunește zeci de fotografii, care definesc o direcție jurnalistică în practica artistului Nicolae Comănescu, realizate în jurul Furnalului nr. 2, Combinatului Siderurgic și Funicularului din centrul Reșiței, alături de picturi din seria Scrap Metal Kaboom Orchestra – Expoziția lui Nicolae Comănescu organizată în 2021 printre ruinele fostei școli Pittner, înainte ca acestea să fie ancorată în programul de restaurare al primăriei.
„(…) Nicolae Comănescu, tenace în recuperarea vestigiilor, într-un an sumbru, 2021, descoperă, în documente foto, ultimul pătrar al secolului XX, pe vatra de la 1771 instituită, cu ultimii doi mohicani ai furnalelor «înalte», tinere încă – de prin anii ’60 ai sfîrșitului de mileniu doi – , apoi podurile, primele sudate în Europa central-sud-estică, iar mai spre miezul urbei, un supra-pod, funicularul care hrănește cu calcar și cărbune furnalele. Preț de vreo două luni, la pas, descoperă vestigiile acestora – un furnal răvășit, singuratic, spre care nu se mai îndreaptă nimeni și nimic, dar care nu cedează. Își spune, cui vrea să asculte, istoria.” – Ada Cruceanu-Chisăliță / Curatorul expoziției.
Transport:
TUR (Transport Urban Reșița) oferă transport public local gratuit între cele două locații unde se desfășoară evenimentul. Accesul se va face prin intermediul unor ecusoane pe care publicul le va primi în cadrul evenimentului.
Scurtă biografie / Nicolae Comănescu ´(14 noiembrie 1968, Pitești):
Nicolae Comănescu (zis și „Comă”) a absolvit în 1998 secția de pictură din cadrul Universității de Arte București, în grupa coordonată de Ion Sălișteanu. Comănescu forma în norii denși de fum tabagic, gruparea Rostopasca (1997-2004) împreună cu Angela Bontaș, Dumitru Gorzo, Alina Pențac, grupare care au marcat anii de tranziție de la socialism la capitalism.
Umorul, Ironia, inteligența socială, versatilitatea și spiritul civic protestatar sunt atribute care au făcut din artist un survivor al vieții la oraș.Supranumit și starul din Berceni (cartierul în care locuiește Comănescu din anul) a arătat un interes major pentru tema reciclării, acumulării de materie și reutilizarea ei sub diferite aspecte, de la praf, zgură, cenușa din urma grătarelor de mici, ciment și chirpici, până la materiale textile și obiecte din inventarul său casnic.
Expozițiile personale, reprezentative acestui demers, clarifică traseul său artistic pe o întindere de aproximativ 8 ani: DUST 2.0 (26 Gallery, București, 2008), MUȘTAR, CENUȘĂ & NOROI (26 Gallery, București, 2009), Praf și pulbere (Galeria H’Art, București, 2010), Berceni (Muzeul Național de Artă Contemporană, București 2011), DNA: Dust Narrative Analysis (Zorzini, București, 2012), Marea Schemă Generală a Tuturor Lucrurilor (Galeriile Invitro, 2017, Cluj Napoca), Marea Schemă Generală a Tuturor Lucrurilor. Începutul (Galeria /SAC, București, 2023), SCRAP METAL KABOOM ORCHESTRA (expoziție itinerantă în: Fosta casă Pittner, 2021; H’Art Gallery, București, 2021; Muzeul de Artă din Constanța, 2022; Galeria Pygmalion și Subterana Artelor din Timișoara, 2022; Centrul Multicultural al Universității Transilvania din Brașov, 2023) și LOOKING AT THE BIG PICTURE FROM THE INSIDE (Instalație site-specific, Atelierul artistului din Amzei, 2024).
A participat la numeroase expoziții personale și de grup în România și în afara țării printre care și la Bienala de la Veneția din 2001, alături de grupul Rostopasca, Rostopasca Insert in Context Network, 49 Venice Biennal.
Despre Ada Cruceanu-Chisăliță (Sibiu, 4 mai, 1950):
Critic de artă, critic literar, curator, scriitor, traducător, Doctor în filologie al Universităţii de Vest Timişoara (2001), membru al Uniunii Scriitorilor și al Societăţii de Ştiinţe Filologice din România, Filiala Reşiţa, Ada D. Cruceanu este din 2000 până în prezent redactor al revistei Reflex-artă, cultură, civilizaţie. De asemenea, a cultivat de-a lungul carierei sale numeroase colaborări în periodice precum: „Arca”, „Ardealul literar” „Contemporanul”, „Convorbiri literare”, „Familia”, „Luceafărul”, „Orizont”, „Portal_Măiastra”,„Steaua”, „Studii de limbă, literatură și folclor” (Reșița) „Transilvania”, „Tribuna”, „Vatra”, „Viaţa Românească”.
Ada D. Cruceanu este distinsă cu numeroase premii literare, amintind aici de: Premiul de Excelenţă al Filialei Timişoara a Uniunii Scriitorilor din România (2002) etc. Printre Volumele sale publicate se numără: Contribuţii la presa românească din Banat, Reşiţa, 1979; Radu Stanca – dramaturgul, Timişoara, Editura Hestia, 1992; Porunca Fiului, eseu asupra prozei lui Sorin Titel, Timişoara, Editura Hestia, 1997; Capete de pod, eseuri, Timişoara, Editura Anthropos, 2001 etc.
Despre Muzeul Banatului Montan:
Muzeul reșițean este o instituție tânără în cadrul constelației muzeelor bănățene care a apărut după mijlocul secolului trecut. El s-a înfiripat din inițiativa societății civile locale din orașul industrial Reșița, de pe valea Bârzavei. S-a constituit în anul 1957 un „Comitet pentru înființarea muzeului” în cadrul Uzinei Constructoare de Mașini din Reșița, un trust ce reunea unități siderurgice și de construcții de mașini. Muzeul deține o parte din patrimoniul mobil al județului Caraș-Severin compus din aproximativ 60.000 de piese care acoperă opt milenii de istorie a Banatului Montan.
*Fb event
Sponsor principal: Calor Grup România
Sponsori: EEI Group, Biblioteca de afumături, Artisan Winery, Scorilo, Rogee Hotel; TUR (Transport Urban Reșița).
Parteneri instituționali: Primăria din Reșița, Centrul Cultural Școala Pittner, Muzeul Banatului Montan
Articole conexe:
Mastabaua curajului. 3000 de saci de nisip și discuții în jurul unui monument