SALHAUS: Școala gimnazială Takata-Higashi, Japonia

Copiii învață și se joacă sub un peisaj de acoperișuri

Proiect, text: SALHAUS – Masashi Hino, Mari Tochizawa, Motoki Yasuhara

Foto: ©Makoto Yoshida

Noul ansamblu este o reconstrucție a celor trei școli afectate de cutremurul din Tōhoku. Nu este vorba despre refacerea unei situații existente, ci de o operațiune de îmbunătățire a funcțiilor școlii și de creare de spații pentru locuitorii din zonă. Pentru a adăposti acest spațiu public pentru elevi și localnici, a fost propus un acoperiș mare din lemn, ce devine un simbol al renașterii locului. Întreaga școală este de fapt un ansamblu de acoperișuri, care se armonizează cu peisajul montan din spate. La structura acoperișului s-a folosit lemn din zonă. Structurile subțiri care traversează spațiile mari sunt posibile datorită folosirii unor elemente tensionate.
(autorii + Zeppelin).

Școala Takata-Higashi face parte dintr-un vast program de reconstrucție a școlilor din zona afectată de teribilul cutremur (și tsunami) din 2011
Scopul programului „Reconstrucția școlilor și planificare urbană” este acela de promovare integrată a reconstrucției zonelor afectate de dezastru, prin combinarea măsurilor in toate cele trei provincii afectate, din următoarele trei perspective:

1. Asigurarea unor situri sigure și securizate, prin relocare și ridicarea nivelului terenului în zonele afectate de dezastru, inclusiv pentru școli.
2. Combinarea unităților de învățământ și a facilităților publice pentru a ajuta comunitățile
locale (activități precum învățare continuă și prevenirea dezastrelor).
3. Consolidarea măsurilor de prevenire a dezastrelor și a celor ecologice, conform circumstanțelor locale.

 

Programele pentru noile școli sunt realizate în colaborare cu departamentul de urbanism al orașului. În multe cazuri, școlile au organizat sondaje de opinie și ateliere, pentru a include opiniile localnicilor. Prevenirea dezastrelor este importantă, dar la fel sunt și facilitățile publice locale și rolul punctelor focale urbane și elementele de identitate civică. Arhitectura și planificarea devin parte dintr-o strategie mai amplă.

Trebuie menționată afirmația multor părinți dar și a tot felul de foști locuitori ai zonei: „Ne-ar plăcea să luăm decizia legată de reamplasarea locuințelor în funcție de starea reconstrucției școlilor”. Arareori au fost școlile – și designul lor bun și bine-gândit – atât de importante în Japonia.

(Yoshihide Kobanawa, Hideo Yokota)

 

Info & credite

BIBLIOTECA
DE PROIECTE

Arhitectură: SALHAUS – Masashi Hino, Mari Tochizawa, Motoki Yasuhara
Arie teren: 34,693.51㎡
Arie desfășurată: 7,172.31

 

Sari la conținut