Salone del Mobile din Milano –
12-17 aprilie 2011 efervescenta la jumatate de secol de existenta
Text si foto: Irina Rotaru
Ajuns la cea de-a cincizecea sa editie, Salone del mobile din Milano a reprezentat anul acesta un adevarat regal de spectacole si demonstratii de tot felul. Celebrarea concomitenta a Saptamanii Culturii (9-17 aprilie), materializata prin expozitii dedicate, deschiderea exceptionala a unor cladiri de patrimoniu, accesul liber in muzee, discutii, prezentari si conferinte, a amplificat suplimentar animatia generala. Pe scurt, Milano si localitatile din imediata apropiere au fost efectiv asaltate de vizitatori din toate colturile lumii.
Halelor imense din Rho Fiera doldora de exponate, evenimente si lume li s-au adaugat aperitive, inaugurari, expozitii si instalatii create in muzee consacrate ori in spatii alternative sau rasarite in cele mai diverse locuri din oras. Firmele renumite au pastrat in mare aceeasi linie, fiind putine lucruri surprinzatoare. Ca tema generala, s-a remarcat insa preocuparea deosebita pentru reutilizare si eficienta, intelese si interpretate la diferite niveluri si in variate moduri, mai ales in cadrul Salone Satellite caruia ii vom acorda o prezentare mai ampla in numarul urmator al revistei. Aici experimentele au mers de la materiale noi si solutii inteligente pur functionale pana la variante cu utilitate limitata la sfera designului. In ultima categorie se inscrie spre exemplu, reinterpretarea in sarma a modelelor consacrate de scaune propusa de artistul ceh Jan Plechac.
Designerii din toate categoriile au manifestat totodata o preferinta pentru ampla utilizare a pliurilor si chertarilor. Multe dintre obiectele prezentate au fost realizate din hartie ori diverse tipuri de folii indoite, ori din bucati intersectate inte ele fara piese de prindere suplimentare. De pilda, materialul compozit intre furnir si textil, promovat de catre designerul Elisa Strozyk si artistul Sebastian Neeb si declinat la nivelul “accordion cabinet” a fost remarcat in mod special de catre juriul Salone Satellite si distins cu premiul intai.
Partea „urbana” a targului, reunita sub denumirea generica de Fuori Salone, a fost extrem de senzoriala, mizand la maximum pe stimularea tuturor simturilor. Instalatiile montate in spatiul public au reprezentat adesea o impletire a vizualului (culori, lumini, forme) cu sonorul (sunete, vibratii), olfactivul (parfumuri) si tactilul (texturi, curenti de aer). Una dintre cele mai interesante constructii de acest gen a fost „Cuore Bosco” – vechea padure sacra a celtilor recreata de Attilio Stocchi in Piazza San Fedele prin intermediul unei sofisticate corelari de imagini, sunete, lumini si vibratii. Extrem de percutante au fost de asemenea instalatia “Suspended Colours” propusa de Gwenael Nicolas in una dintre curtile interioare a Universitatii Statale, ‘Nest | NidO’ creata de Silvio de Ponte, spatiul conceput de Molo Design pentru brandul Twin-Set ori abientul metaforic recreat de Kaneka in cadrul Muzeului Temporar pentru Designul Nou din zona Tortona.
http://www.oled-info.com/kaneka-shows-massive-oled-lighting-installation