Guvernul norvegian a dat una dintre cele mai frumoase teme de proiectare ale ultimilor ani, cu un buget pe masura, de peste 500 mil EUR. Opera din Oslo trebuia sa devina cel mai important reper cultural si arhitectural al Norvegiei, sa aduca o abordare cu totul noua unei teme eminamente clasice si sa democratizeze intrucatva o institutie rezervata pana acum strict operei si baletului. Rezultatul a surprins placut prin prospetimea solutiilor, prin micile „surprize”, de tipul picnic pe acoperisul cladirii pentru toti doritorii dar si prin amplasament. Un spectaculos spatiu creat in portul orasului si o indrazneata solutie tehnica, care a permis ca jumatate din constructie sa fie realizata pe suprafata portului, iar cealalta jumatate pe luciul de apa.
Componentele metalice necesare realizarii proiectului au fost furnizate de Ruukki, unul dintre cei mai experimentati dezvoltatori de sisteme si solutii metalice din Europa, iar desfasurarea de forte a fost colosala. Alaturi de arhitectii care au imaginat in 2002 biblioteca din Alexandria, Craig Dykers si Kjetil Trædal Thorsen, biroul Shonetta, Ruukki a creat una dintre cele mai spectaculoase structuri metalice pentru o constructie publica, furnizand structura cladirii, pilotii de fundatie si peretii de parplanse pentru crearea frontului de lucru pana la o adancime de mai bine de 20 de metrii sub nivelul apei. Montajul a fost realizat tot de Ruukki, iar toate componentele metalice ale structurii au fost protejate ignifug, pentru a rezista pana la 60 minute in caz de incendiu, suficient pentru evacuarea locatiei.
Structura acoperisului a fost instalata in doua etape. Coloanele care sustineau acoperisul pana la intrarea in cladire au fost securizate temporar. Ulterior s-a instalat structura permanenta. Pentru acoperisul situat deasupra scenei principale Ruukki a trebuit sa dezvolte o structura tip coroana. Astfel, inaltimea finala a scenei este de 54m in vreme ce scena propriu-zisa coboara la 16m sub nivelul marii.
Pilotii metalici ai fundatiei au o lungime de peste 60m, dictata de proiect, dar mai ales de caracteristicile solului, aceasta fiind lungimea necesara pentru a se putea realiza fundarea in stratul de roca. Data fiind dimensiunea structurii, a fost necesara realizarea de piloti metalici cu diametru de pana la 2,5m.
Imaginatia arhitectilor a solicitat la maximum ingeniozitatea inginerilor, mai cu seama ca s-a urmarit realizarea unei structuri care sa reziste mai bine de 300 de ani. O adevarata provocare pentru Ruukki a fost crearea aliajului de otel din care s-au construit pilotii metalici, astfel incat acesta sa reziste sute de ani sub nivelul marii! Instalarea pilotilor de fundare a presupus o munca foarte dificila de excavare si montaj, data fiind duritatea specifica a stratului de roca si lucrul sub nivelul marii.
Un alt element important a fost construirea unei bariere subcvatice de protectie, cu rolul de a preveni intrarea accidentala a navelor in zona fundatiei. Totusi, daca acest lucru se intampla, structura a fost calculata astfel incat sa reziste la impactul cu un vas de dimensiuni medii. In total, Opera din Oslo include 28km de astfel de piloti metalici de sustinere. Dimensile lor si solutia de montaj a impus livrarea in componente a cate 12m fiecare, componente care au fost ulterior sudate la fata locului.
In cifre, Opera din Oslo inseamna 38.500 mp construiti, 207 m lungime,110 m latime, o capacitate de peste 1800 de locuri si 19.000 mp de fatada placata cu marmura italiana La Facciata, aleasa pentru ca isi pastreaza stralucirea si culoarea chiar si atunci cand este umeda. Ca arhitectura si solutii tehnice Opera din Oslo reprezinta cel mai bun proiect european din ultimii doi ani si o abordare cu totul noua a unei teme…vechi. Brief-ul concursului a subliniat faptul ca Opera House ar trebui sa fie definita de o arhitectura monumentala. Insa pentru a realiza monumentalitatea cladirii, arhitectii au ales sa faca Opera accesibila, in sensul cel mai larg posibil, expunand un covor in plan orizontal. Astfel, monumentalitatea este obtinuta prin extensie orizontala si nu prin verticalitate.
Ruukki a furnizat elementele metalice structurale, care acum nu mai sunt vizibile decat in schitele de proiect sau in poze care urmaresc anumite detalii aparte ale constructiei. Cu toate acestea Opera din Oslo ramane nu numai un trimf al creativitatii si viziunii in arhitectura, ci si un trimf al ingineriei in constructii, la care specialistii Ruukki au contribuit vreme de mai bine de 5 ani, cat a durat edificarea.
Credite foto: Ruukki.
Pentru mai multe informatii vizitati www.ruukki.ro