Michael Berger, un vizionar în lumea designului de bijuterii, a devenit cunoscut pentru piesele sale kinetice care îmbină arta, precizia și mișcarea, transformând mâinile în veritabile scene vizuale. Designul său combină oțel inoxidabil, aur, pietre prețioase și sticlă dichroică. Cu o apreciere profundă atât pentru măiestria tradițională, cât și pentru inovația modernă, Michael Berger depășește limitele designului de bijuterii, onorând în același timp tehnicile consacrate. Munca sa nu e doar o expresie artistică, ci și o reflecție asupra practicilor etice, sustenabilității și angajamentului de a crea piese atemporale care lasă o amprentă durabilă.
Text, interviu: Alexandra Bujeniță
Foto:- arhiva Michael Berger
Pentru prima dată în România, renumitul designer de bijuterie Michael Berger își va expune bijuteriile kinetice într-o expoziție exclusivă la Goethe-Institut, pe 3 octombrie. Publicul va avea oportunitatea unică de a interacționa cu acesta și de a-i descoperi creațiile inovatoare în cadrul Târgului de bijuterie contemporană Romanian Jewelry Week 2024, la Biblioteca Națională a României, în 5-6 octombrie. Berger va prezenta o colecție special creată pentru această ediție, în care experimentează sticla dichroică.
Expoziția „Goethe Series de Michael Berger” va prezenta șase inele kinetice din colecția sa tematică inspirată de Goethe. Aceste sculpturi kinetice nu sunt doar bijuterii, ci adevărate opere de artă purtabile, ce îmbină mișcarea și design-ul într-o armonie perfectă între formă și funcție. Lucrările lui Michael Berger au fost expuse în cadrul expozițiilor anuale ale grupului düsselGOLD din Düsseldorf, găzduite la Muzeul Goethe, unde creațiile sale explorau teme mereu schimbătoare inspirate de Goethe.
În interviul care urmează, Michael ne vorbește despre procesul său creativ, importanța sustenabilității în bijuterii și călătoria sa ca artist care a redefinit modul în care percepem bijuteriile în cultura contemporană.
Poți să ne descrii prima ta experiență cu bijuteriile kinetice și impactul pe care l-a avut asupra carierei tale?
Drumul meu către designul de bijuterii a venit prin intermediul meșteșugului. În căutarea mea de a plăsmui ceva creativ cu mâinile mele, am descoperit profesia de bijutier. Am intrat în contact pentru prima dată cu bijuteriile kinetice în perioada în care am lucrat pentru Friedrich Becker. Cu cunoștințele și tehnicile sale, mi-a deschis un domeniu complet nou de design de bijuterii și mi-a îndreptat atenția spre o abordare mai artistică a acestui domeniu. Am dezvoltat primele mele piese kinetice pentru competiții. Desigur, nu era previzibil în primii ani că arta kinetică va domina mai târziu lucrările mele.
Cum onorezi măiestria și tehnicile bijuteriei tradiționale în timp ce împingi limitele cu elemente kinetice?
Baza aproape oricărei lucrări de succes este stăpânirea materialului cu tehnicile sale de prelucrare specifice și exploatarea proprietăților sale particulare. Doar cei care sunt conștienți de acestea și le-au stăpânit pot să se împingă conștient până la limitele a ceea ce este posibil și chiar dincolo de acestea, obținând rezultate uimitoare. Noile tehnici sunt instrumente utile noi, dar rareori pot înlocui complet tehnicile tradiționale în munca artizanală și artistică.
Mâna, care e mijlocită la operarea instrumentelor de scris, e și un factor decisiv al gesturilor umane pentru a descrie, sublinia și intensifica prin mișcările sale comunicarea interpersonală. Un inel care documentează grafic mișcări – aici mai mult pentru expresie artistică și nu în scopuri științifice – e, astfel, un gestograf. El documentează mișcările purtătorului pe discuri de hârtie înlocuibile. Un braț de scris – care se deplasează liber peste două axe – „descrie” gesturile purtătorului – creează o mică operă de artă, care poate fi apoi îndepărtată cu ușurință și oferită pentru documentare cu data, numele purtătorului și un număr de serie. Rezultatul este o mică piesă de artă gestografică, „scrisă de mână”.
Ne poți spune despre importanța sustenabilității și a practicilor etice în munca ta? Cum te asiguri că bijuteriile tale sunt produse responsabil și sustenabil?
Ca designer de bijuterii artistice, creez piese pe care sper să le fac să dureze o viață și, prin urmare, pot fi considerate sustenabile prin ele însele. În plus, materialul meu principal este oțelul inoxidabil – care este un material foarte bun și aproape complet reciclabil. În ceea ce privește pietrele prețioase, colaborez cu parteneri de lungă durată care garantează originea responsabilă a materiilor prime.
Care a fost cel mai satisfăcător aspect al călătoriei tale ca designer de bijuterii?
Este foarte satisfăcător să am procesul de la design la producție și până la vânzare în propriile mele mâini. Recunosc, vânzarea este uneori partea cea mai stresantă, dar nu aș vrea să pierd contactul și feedback-ul de la clienți. De asemenea, mă duce în locuri noi, necunoscute, în țări și culturi diferite, ceea ce poate fi foarte îmbogățitor pentru munca mea artistică.
Cum măsori succesul și împlinirea în cariera ta?
Când cineva este dispus să cheltuie sume de patru cifre pe ceva ce a conceput și creat cu propriile mâini, este întotdeauna o confirmare enormă a muncii și te umple de mândrie. Nu duce neapărat la bogăție, dar cu greu îmi pot imagina o slujbă mai satisfăcătoare.
Cum vezi rolul bijuteriilor în cultura și moda contemporană?
Bijuteriile au fost întotdeauna o parte importantă a culturii contemporane. În modă, însă, sunt adesea mai mult un accesoriu și rareori domină aspectul general. Designul de bijuterii ca formă de artă independentă, pe de altă parte, încă duce o existență în umbră. Totuși, oferă colecționarilor oportunități excelente de a investi în bijuterii care nu trebuie să stea doar într-o vitrină sau un seif, ci pot fi purtate activ și pot forma o parte importantă a imaginii personale. Purtarea unei opere de artă în bijuterii – și a uneia kinetice, pe deasupra – este întotdeauna o declarație puternică.
Ce impact speri să aibă munca ta asupra industriei bijuteriilor și dincolo de aceasta?
Mă văd mai mult ca un artist și, prin urmare, nu creez modele care să fie potrivite pentru producția de masă. Dar, bineînțeles, industria își ia adesea inspirația din artă și o adaptează pentru un public mai larg. Cu toate acestea, mă îndoiesc că bijuteriile kinetice foarte complexe din punct de vedere tehnic sunt potrivite pentru aceasta.
Dacă ai putea colabora cu orice artist sau designer, din trecut sau prezent, cine ar fi acesta și de ce? Ce fel de proiect ai vedea pentru o astfel de colaborare?
Cu mulți ani în urmă, la o expoziție din Londra, am descoperit lucrările lui Daniel Rozin cu oglinzile sale mecanice interactive.
Îmi pot imagina că avem un mod de gândire și de dezvoltare a ideilor foarte asemănător. Orice fel de colaborare ar fi cu siguranță extrem de interesantă și instructivă – poate chiar pentru ambele părți.
DE PROIECTE
Articol conex:
Peste 230 de designeri din 40 de țări la Romanian Jewelry Week 2024