Grădina Cinemascop din Eforie Sud – de la ruină la centru cultural permanent

De vorbă cu Alexandra Dumitrescu și Emil Cristian Ghiță, fondatori Eforie Colorat

Laboratorul creativ din Eforie Sud este deschis tot anul tuturor formelor de cultură și experimentelor în arta contemporană

Text, interviu: Evantia Barca
Foto: Eforie Colorat, Eforie Sus

Cinemascopul din Eforie Sud a fost părăsit de mai bine de 20 de ani, năpădit de moloz, buruieni și de idei sterotipe cu privire la distracțiile ușoare, de vară, care s-ar potrivi în general pe litoral, dar mai ales într-o stațiune de familiști, în care cineva cool s-ar putea rătăci doar din întâmplare. Un festival de artă contemporană era, deci, puțin probabil, iar extinderea lui pe întreaga perioadă a anului ar putea fi, pentru mulți, o surpriză. În doar trei ediții, Eforie Colorat s-a consacrat ca spațiu alternativ la Marea Neagră, o nouă bornă pe traseul de vară al artiștilor și un centru de întâlnire pentru public și comunitatea locală.

Eforie Colorat (3 iulie – 10 septembrie 2023), însemnă sesiuni performative, vernisaje, ateliere sau filme. Probabil cei mai vizibili sunt pereții Cinemascopului, pictați cu murale futuriste de o întreagă serie de artiști ai momentului, de la Obert, Lucian Sandu Milea sau Mircea Modreanu, la invitați străini, cum ar fi Barbora Idesová (Cehia) sau francezul Antoine Martinet – un artist consacrat în lucrări monumentale care chestionează relațiile dintre om, spațiul urban și natură. Street art-ul merge bine oriunde, dar mai ales într-o comunitate mică, cum este orașul Eforie Sud, unde și-ar putea atinge, mai rapid și mai intens ca oriunde, menirea de a fi un instrument pentru redobândirea gândirii creative și o cale de întoarcere către o altă nuanță a vieții, poate uitată, poate niciodată explorată.

La fel de important este că marele ecran al litoralului românesc și-a redobândit funcția inițială, aceea de a arăta filme bune, seară de seară, în fața unui public entuziast. “Filmele și expozițiile și-au spus an de an povestea, lăsând loc de dezbateri și de planuri de dezvoltare sustenabilă. Am trecut într-o nouă etapă și vom extinde programarea culturală pe întreaga durată a anului. E un pas în avans către un obiectiv mai generos, acela de dezvoltare comunitară și economică prin cultură”, spun cei doi fondatori ai acestui festival, Alexandra Dumitrescu și Emil Cristian Ghiță, reprezentanți ai Asociației Forumul Artelor Vizuale.

 

Alexandra si Emil

 

Pe lângă oferta artistică, Eforie Colorat a fost, încă de la început, un fel de festival al sustenabilității, vehiculând concepte contemporane pe care, încă de la cea de-a doua ediție, a început să le aducă în real. Mă refer acum la secțiunile dedicate ecologiei, concretizate în acțiuni succesive de igienizare a plajelor, și accentul pus pe comunitatea locală – viziune care a extins acest festival pe o durată mai lungă de-a lungul unui an. De unde ați început și care este planul pe termen lung?

Arta actuală conține o meditație asupra celor mai stringente dintre temele contemporane, de la încălzire globală și poluare, la crize economice, sociale sau personale. Vorbim tot mai mult în ultima vreme despre modul în care se schimbă lumea, modelată de crize de toate tipurile sau de expansiunea digitală, de descoperiri științifice sau noi tipuri de frământări sociale. Artiștii au fost dintotdeauna parte a timpului lor, iar acum își asumă ei înșiși alte misiuni, părăsind un rol clasic, contemplativ, pentru a deveni participanți în acest proces de transformare. Dacă în urmă cu o sută de ani o rezidență la Marea Neagră ar fi putut înseamna că te retragi din tumultul vieții pentru a medita într-un loc rupt de lume, acum, cel mai adesea, ar putea însemna că îți asumi misiunea de a aborda problemele unui loc, pentru a le pune, dintr-o perspectivă artistică, pe agenda publică. Vocile artiștilor sunt necesare, pentru că, cel mai adesea, ei chestionează probleme actuale, le explică, le oglindesc sau le influențează direct, oferind alte maniere de înțelegere și, nu de puține ori, soluții creative de rezolvare.

Este tocmai rețeta de care avea nevoie Eforie Sud, o stațiune pe care mulți o ocolesc cu grijă vara, ca urmare a invaziei de dragoni de plajă, mici, shaorma, rățuște gonflabile, pe scurt, întregul arsenal estival cunoscut. Puțini se întreabă ce se întâmplă iarna, când comunitatea rămâne total izolată, într-o liniște asurzitoare, fără oferte culturale, fără reprezentanți ai societății civile care să se ocupe de dezvoltare comunitară, fără oportunități de întâlnire sau educație. Probabil nu este o temă comodă să ne întrebăm ce se întâmplă cu apa, poluată în tot felul de moduri, de la omniprezentul plastic, la activitățile industriale. La nivel global, noile practici îmbină viziunile culturale cu cele științifice și sociale, pentru a construi un mesaj comun, exercitând presiune la nivelul decidenților. Tema poluării apelor, a oceanelor și a zonelor de coastă este un subiect vast, îndelung dezbătut la nivel internațional și în mod special important pentru noi, care suntem aproape de mare. Dar nu ne rezumăm la asta. Încadrăm demersurile noastre în contextul mai larg al globalizării, al societăților consumeriste și al crizelor ecologice, pandemice și geopolitice actuale, o perioadă în care agresiunea omului asupra mediului a devenit o problemă universală stringentă.

 

*aggressiON/OFF / 10.09.2022 @ lacul Techirghiol și Grădina Cinemascop. Performance / acțiune de ecologizare a falezei din jurul lacului Techirghiol – rezervație naturală de importanță internațională.  Activitatea propusă a presupus colectarea deșeurilor din zona falezei lacului Techirghol printr-un performance coordonat de artistul Emil Cristian Ghiță, ce a construit o instalație de colectare. Aceasta avea o formă cilindrică fiind confecționată din sârmă și plasă de rabitz cu orificii ce permit colectarea deșeurilor.Acțiunea a fost urmată de un concert cvartet de flaut pe malul Lacului Techirghiol și un atelier coordonat de biologul Elena Monica Gheorghiu.

 

Festivalul Eforie colorat înglobează toate aceste teme, și multe altele la care nu am apucat să mă refer, și își asumă un rol de vector comunitar, contribuind la efortul general de dezvoltare. Tocmai de aceea am imaginat proiecte care să ne permită să funcționăm pe toată durata anului, nu doar sezonier, în cele trei luni de vară. Lansăm, anul acesta, programul 1 m2 de artă, care va fi derulat până la finalul anului viitor. A fost gândit pentru oamenii de aici, în special pentru tineri, pe care sperăm să-i avem alături în acest efort. Prin acest program vizăm reducerea decalajului de acces la cultură specific comunităților din orașele mici și antrenarea oamenilor în demersuri educaționale care sporesc coeziunea grupurilor și sentimentul de bunăstare colectivă.

Am găsit soluții pentru reabilitarea unor spații simbolice, încăperi importante din componența fostului Cinemascop, cum ar fi cabina de proiecție și fosta casă de bilete. Reconvertim aceste zone cândva strict utilitare în spații expoziționale și le vom ține vii pe tot parcursul anului, printr-o programare relevantă. Ne este alături și Liceul Carmen Sylva, care va găzdui o succesiune de evenimente menite să le dezvolte tinerilor creativitatea și să consolideze relația lor cu arta. Totodată, susținem și promovăm responsabilitatea față de mediu și implicarea comunității în activități ecologice, sau consolidarea unor valori comunitare contemporane, cum ar fi incluziunea, diversitatea și toleranța, toate educate prin mijloace artistice.

Eforie Sud este, poate, cea mai puțin dezvoltată dintre stațiunile de pe Litoralul Românesc și probabil că nici mediul privat local nu poate susține o creștere spectaculoasă, așa cum s-a întâmplat în cazul unor festivaluri devenite mari, precum TIFF sau Festivalul de Teatru de la Sibiu. Este credibil că ar putea să crească dacă ar găzdui un festival important? Să nu uităm că toate festivalurile mari au început cu ediții modeste și că au crescut în timp, prin viziuni sustenabile și o ofertă credibilă pentru administrațiile locale și pentru mediul regional de afaceri… etc

 

Eforie Sud – noaptea

 

Ca să mă refer la prima parte a întrebării, fără să fi făcut un studiu, da, așa arată, că stațiunea a fost o vreme total abandonată și ulterior sistematic ocolită. Este vorba de o nedreptate sau despre o lipsă de viziune, având în vedere că vorbim despre prima stațiune construită pe litoralul românesc, cândva o reală perlă la malul mării, frecventată de boema europeană, de scriitori, de artiști, de împătimiți de băi de soare și cure marine din protipendada vremii. Dorim să recuperăm această identitate pierdută prin programul Arhivele Litoralului, un muzeu digital realizat de o echipă interdisciplinară, adică artiști, reprezentanți ai comunității academice din întreaga țară. Arhiva Asociației Forumul Artelor Vizuale cuprinde în imagini și mici fragmente de viață din cei peste 100 de ani de vilegiatură și turism în Eforie Sud. Nucleul arhivei îl constituie colecția de fotografii și documente a familiei Movilă, împreună cu o amplă colecție de fotografii vernaculare și cărți poștale circulate și necirculate, din Eforie Sud și Eforie Nord. Vom povesti, în acest fel delicat și nostalgic, câte ceva despre istoria locului. Eforie Sud este prima stațiune de pe litoralul românesc, înființată de Ioan Movilă. Localitatea a purtat pe rând numele Băile Techirghiol-Movilă, Băile Movilă sau Techirghiol-Movilă, apoi din 1929 numele Carmen Sylva. Avem la dispoziție și Colecția familiei Movilă, care ne întoarce în ultimele decenii ale secolului al XIX-lea și în prima parte a secolului XX – un fragment de istorie a fotografiei în care putem descoperi fotografii de familie, portrete, dar și instantanee, de multe ori realizate în vecinătatea mării. Cele mai vechi fotografii sunt tipărite în format carte de visite, cabinet portrait.

În paralel cu recuperarea acestei istorii, avem curajul să ne imaginăm că, pe termen lung, această poveste ar putea redeveni realitate. Este posibil ca Eforie Sud să poată crește și să devină o destinație importantă, printre altele și printr-un festival și chiar avem multe exemple de bune practici în acest sens. Experiența altor festivaluri de succes, precum TIFF sau Festivalul de Teatru de la Sibiu, ne arată că, dacă există programări coerente și tenacitate, totul devine posibil. Toate aceste evenimente au început cu ediții modeste și au crescut în timp, prin viziuni concrete și printr-o ofertă credibilă, atât pentru public dar și pentru administrațiile locale și mediul regional de afaceri.

 

Eforie Sud – nocturna

 

Un festival important poate aduce numeroase beneficii pentru o comunitate și pentru dezvoltarea unei destinații. În primul rând că, prin atragerea unui număr mare de vizitatori, festivalul poate stimula turismul local și poate genera o creștere economică prin consumul înregistrat în industria ospitalității, restaurante, magazine și alte afaceri locale. De asemenea, un festival poate promova cultura, arta și patrimoniului cultural și natural al zonei, contribuind la creșterea vizibilității și reputației stațiunii. Mai mult decât atât, pentru a asigura o creștere sustenabilă, este important ca un festival să fie planificat și implementat într-un mod responsabil, luând în considerare impactul asupra mediului, nevoile comunității și capacitățile infrastructurii existente. Este esențială colaborarea strânsă între organizatori, administrația locală, mediul privat și comunitatea locală pentru a crea un cadru propice pentru dezvoltarea festivalului. Astfel, cu o viziune sustenabilă și o ofertă credibilă, Eforie Sud are potențialul de a crește. Cu timpul, prin promovarea valorilor culturale și prin implicarea comunității locale, destinația poate deveni un punct de atracție pentru turiști și pentru industria evenimentelor culturale.

De la ruină la hub cultural…, cam aceasta este istoria care v-a consacrat. Există, însă, preconcepția că arta contemporană este mai degrabă gustată în centre urbane dense. Edițiile de anii trecuți ale festivalului Eforie Colorat par a demonstra că și acesta e un simplu stereotip. Care este relația festivalului cu arta contemporană și care sunt promisiunile acestei ediții?

Festivalul Eforie Colorat aduce arta contemporană în comunitatea locală și promovează diversitatea culturală. Deși există preconcepția că arta contemporană ar merge bine doar în centre urbane mari, cred că am reușit să demonstrăm că aceasta poate fi apreciată și într-un oraș mai mic. Noi aducem în prim-plan toate formele de expresie artistică moderne și experimentale. În cadrul festivalului, se desfășoară expoziții de artă contemporană, expoziții de fotografie, instalații interactive, instalații ecologice, spectacole de teatru, proiecții de filme, concerte, artist talk, picturi murale etc. Toate acestea oferă posibilitatea participanților de a experimenta și de a se conecta cu diversele forme de artă contemporană.

 

 

Programul Festivalului Eforie Colorat variază în funcție de an, însă câteva aspecte comune tuturor edițiilor includ o secțiune de inovare artistică, program prin care festivalul se angajează să aducă în prim-plan lucrări și proiecte inovatoare, care explorează noi tehnici, concepte și tendințe în arta contemporană. Segmentul de participare comunitară implică în mod direct comunitatea locală în eveniment, oferindu-le celor de aici oportunitatea de a a participa activ la diferite activități artistice sau ecologice și de a interacționa cu artiștii și creatorii invitați. Avem și o secțiune de educație și dialog, prin care festivalul își propune să ofere o platformă pentru dialog și schimb de idei între artiști, critici de artă și publicul larg. Avem aici o serie interesantă de ateliere, conferințe și dezbateri pe teme legate de arta contemporană. Nu neglijăm diversitatea culturală, așa că avem printre obiectivele principale să prezentăm o varietate de forme de artă contemporană, provenite din diferite culturi și diferite medii artistice. Dorim să construim un spațiu inclusiv și deschis, care să reflecte diversitatea artistică și culturală a comunității. Festivalul Eforie Colorat reprezintă, pe scurt, o modalitate de a aduce arta contemporană într-un context local, oferind acces și implicare comunității într-un eveniment cultural deosebit.

 

Mircea Modreanu 2022_2_foto credit_alexandra dumitrescu.jpg.jpg

 

Ce se întâmpla anul aceasta pe durata verii? Poate ne puteți dezvălui câte ceva și despre selecția de film, alături de arte oferte din program, la care călătorii și localnicii vor avea acces.

Avem câteva elemente noi foarte interesante anul acesta. Am amenajat o zonă dedicată tinerilor, un colț care estimăm că va fi foarte căutat. Am adus o masă de ping pong, o masa de fussball, am amenjat o zona pentru cei mici, care se pot juca cu cele peste 50 de kg de Lego pe care le punem la dispoziție la Cinemascop. Atelierele creative vor fi, fără îndoială, una dintre atracțiile verii, mai ales că o parte dintre ele sunt organizate de parteneri precum Muzeul Național de Artă din România. Vom avea trei spectacole de teatru jucate de tineri de la Liceul local, Carmen Sylva, și îi vom revedea pe artiștii din trupa de la centrul CEVA, care va veni pentru a doua oară în grădina de la Eforie. Avem și invitați foarte speciali. Vom dedica două week-enduri unor retrospective ale regizorilor români. Îi vom avea alături pe Alexandru Solomon și pe Andrei Cretulescu, care-și prezintă filmele și își întâlnesc publicul la sesiuni Q&A. Cel mai nou film al lui Alexandru Solomon, despre Arsenie Boca, va fi prezentat la Eforie înaintea premierei naționale care va avea loc în toamnă. Ca în fiecare an, avem și câtva concerte une, prin care Faust & Invitații.

Arhivele Litoralului este, de asemenea, un sub-capitol seducător al festivalului Eforie Colorat, care reunește artiști și cercetători cu nume sonore. În ce stadiu se află acest proiect și care sunt pașii de anul acesta?

Arhivele Litoralului, este probabil cel mai complex studiu dedicat litoralului românesc până acum. Este o cercetare interdisciplinară pe diferite paliere, cum ar fi arta, athitectura, biodiversitatea, istoria, dezvoltarea urbană sau antropologie. Toate acestea sunt reunite și vor fi disponibile pe o platformă online, care va conține peste 500 de artefacte, scanate și documentate. Proiectul se află în desfășurare, platforma a fost construită, mare parte din materiale au fost digitizate și urmează procesul de introducere a datelor și metadatelor pe platformă. Anul acesta, în toamnă, vor avea loc cel puțin două simpozioane, în cadrul cărora vom continua să analizam arhiva FAV, dar și alte arhive private, care vor fi prezentate publicului pentru prima oară cu ocazia acestui proiect.

 

Program:
Birou/Arhitect:
Echipa:
Autor(i) text:
Țară:
Oraș/Alt loc:
BIBLIOTECA
DE PROIECTE

Articol conex:

65 de seri de film și artă contemporană la a treia ediție a Festivalului Eforie Colorat

 

Sari la conținut