revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

De vorbă cu arhitectul Omid Ghannadi. Despre industrie, noua generație de designeri și designul expozițional pentru DIPLOMA Show X

131 de lucrări alese dintr-un număr record de înscrieri, acoperind 16 domenii creative, vor fi prezentate la DIPLOMA Show – festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat la Combinatul Fondului Plastic, între 7 și 15 octombrie 2023.

Text, foto: The Institute

Cea de-a 10-a ediție DIPLOMA Show marchează și un record de lucrări înscrise. Festivalul a primit 505 înscrieri de la artiști emergenți din toată țara. În acest sens, categoriile care au primit cele mai numeroase înscrieri au fost: arhitectură, fashion, pictură și arte grafice. Orașele din care au provenit cele mai multe înscrieri au fost, în ordine: București, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași.

Boardul creativ format din peste 70 de experți – atât specialiști seniori consacrați din industriile creative, cât și reprezentanți ai universităților cu profil vocațional-creativ din țară – au selectat anul acesta cele mai bune lucrări de diplomă ale absolvenților facultăților de profil.

Arhitectul Omid Ghannadi, membru în boardul creativ al DIPLOMA Show 2023, ne-a povestit despre noua generație de designeri pe care a cunoscut-o în procesul de jurizare la categoria Arhitectură de Interior, căutările și temele comune ale designerilor care și-au înscris lucrările în festival, dar și despre conceptul expoziției centrale de la Combinatul Fondului Plastic, pe care o semnează împreună cu I.O.G. Arhitectura.

Ce tendințe și direcții observi la momentul actual în proiectele de designul interior local? Cum le explici?

Cu siguranță, am observat o îmbunătățire generală în calitatea proiectelor de design interior. Cred că avem mulți designeri locali talentați și văd că întreaga industrie evoluează într-o direcție pozitivă. Mi-e greu să vorbesc despre tendințe, dar am observat că multe proiecte se concentrează pe contextul specific în care sunt create și reușesc să comunice în mod semnificativ despre funcționalitatea și locația lor. Astfel, unele proiecte ajung să fie cu adevărat remarcabile, punând accent pe unicitatea locului, programul și beneficiarii lor. Îmi place să văd o utilizare creativă a materialelor și finisajelor în proiectele de design interior. În mod constant, apar proiecte care folosesc materiale în moduri inovatoare pentru a rezolva specificitățile fiecărei locații. Explic acest fenomen printr-o maturizare a profesiei de designer de interior în general, unde accentul se pune mai mult pe abordarea profundă a arhitecturii interioare, decât pe urmarea tendințelor estetice. Această abordare se concentrează pe înțelegerea și reflectarea tendințelor locale și necesităților specifice ale fiecărui proiect. În ansamblu, este o evoluție pozitivă care aduce profesionalism și creativitate pentru a crea spații funcționale și inspirate.

Cum crezi că a evoluat interesul românilor pentru design de interior și reamenajări, dar și relația cu arhitectura orașului, după pandemie?

Cred că interesul românilor pentru design de interior era în creștere încă dinainte de pandemie dar, desigur, perioada lock-downului și urmările lucrului de acasă au adus oamenii mai aproape de arhitectură și design deopotrivă. Toate plimbările făcute prin oraș în primăvara lui 2020 au arătat oamenilor o nouă realitate a orașelor lor. S-a văzut limpede cum este arhitectura orașului o dată ce distragerile nu au mai fost acolo, fără localuri, luând orașul la pas am putut să observăm cu toții ce ne oferă de fapt arhitectura și spațiile publice autothtone. Probabil pandemia a apropiat oamenii de arhitectură, de design, dar și de oraș.

Ești unul dintre membrii board-ului creativ DIPLOMA Show care jurizează proiectele de diplomă ale absolvenților facultăților de design interior / arhitectură de interior. Ce teme comune, căutări și direcții ți-au atras atenția la lucrările înscrise anul acesta?

Am observat o aplecare către teme sensibile, proiecte care atrag atenția asupra unor probleme sociale și caută soluții în arhitectură și design. Anul acesta am văzut proiecte care vor să aducă alinare provocărilor psihologice din societate, fie că vorbim despre efectele pandemiei sau diverse centre de terapie, consiliere, integrare și așa mai departe. În fiecare an există foarte multe proiecte care încearcă soluții sustenabile, este o practică aproape generalizată indiferent de programul ales pentru Diplomă să se acorde atenție sustenabilității, ceea ce este minunat.

Selecția lucrărilor ce vor fi expuse în festival este finalizată. Ce ai apreciat cel mai mult la aceste lucrări? Poți să ne povestești puțin despre 1-2 lucrări care ți-au rămas în minte și de ce?

Am apreciat acele proiecte care au ceva de spus despre lumea de mâine, fie că vorbim despre ecologie, sănătate, integrare, educație, cultură, am văzut un gând care odată materializat ar face viața pe Pământ, chiar și un pic, un pic mai bună. Sunt proiecte pe care le vezi și poți simți implicarea personală pe care a avut-o viitorul arhitect sau designer atunci când a imaginat lucrarea respectivă și felul în care a vrut să își exprime ideea fundamentală.

O lucrare de Diplomă interesantă este cea a Mirunei Matel, “Prin timp și spațiu”. Este vorba despre un muzeu atașat sitului arheologic de lângă Acropola Atenei.

Mi-a plăcut că este un proiect care promite o experiență muzeală, oferă multă emoție vizitatorului, în același timp fiind o prezență discretă în context. Materialitatea propusă este reușită, din imaginile prezentate se vede cum arhitectura propusă este într-adevăr un fundal frumos pentru obiectele expuse și nu invers. Cred că este nevoie de multă maturitate pentru a gândi un proiect care reușește să fie frumos fără a țipa acest lucru către privitor.

Mi-a mai plăcut un proiect de piață, tot al unei absolvente de la UAUIM, Iulia Gogoașa, piața ca program mi se pare un spațiu public foarte interesant și dinamic.

În proiectul despre care vorbesc era propusă o piață la Gara Filaret, desigur avea un titlu mai pompos, „Centru comercial biolific agroalimentar„, dar eu am văzut o propunere pentru o piață contemporană, un loc public grozav, un afront adus supermarketului.

Cum ai descrie noua generație de designeri pe care ai cunoscut-o prin intermediul festivalului? Prin ce se diferențiază de generațiile anterioare sau de generația ta?

Față de generația mea mi se par mai profunzi, mult mai maturi în proiectele abordate. Îmi place să văd proiecte umane, care vor să aducă un bine comunităților și se gândesc cu empatie la posibilii lor beneficiari. Mi se pare că sunt mult mai abili grafic, dar și că, uneori, asta nu este în avantajul proiectelor lor. Imaginile frumoase ne pot păcăli chiar și pe noi, creatorii lor.

Care sunt provocările pe care le întâmpină un absolvent al unei facultăți de arhitectură din România? Care sunt lucrurile și resursele de care are nevoie pentru a-și găsi drumul profesional, din experiența ta?

Cred că prima provocare este să își găsească locul potrivit în profesie. Arhitectura și designul de interior sunt profesii într-un proces nesfârșit de complexitate și poți profesa în foarte multe feluri. Cred că este o provocare să găsești un loc bun pentru stagiu și este important ca primul loc de muncă după facultate să fie într-o echipă de arhitecți sau designeri cu experiență, dar și cu valori. Cred că ai nevoie de răbdare multă ca să îți găsești acel drum, să fii perseverent, să vrei să aduci bucurie oamenilor și orașului prin ceea ce faci, să fii responsabil și să ai și ceva noroc. Apoi, mi se pare important să știi să faci diferența între un job și o carieră. Un job necesită seriozitate și responsabilitate, însă o carieră adaugă la acestea și necesitatea de a face sacrificii și investiții greu de estimat.

La ediția DIPLOMA Show de anul acesta, vei semna în premieră și designul expoziției centrale de la Combinatul Fondului Plastic. La ce fel de experiență ne putem aștepta? Ce ai căutat să transmiți prin alegerile făcute?

Lucrez împreună cu ai mei colegi de la I.O.G. Arhitectura pentru a crea un traseu subconștient al aceastei expoziții. Ne dorim ca fiecare poveste a lucrărilor expuse să fie exprimată în întreaga sa valoare. Urmăm firul roșu al acestor povești și propunem un traseu care să reflecte un pic din traseul unei cariere artistice, un traseu care nu se încheie niciodată; doar se îmbogățește în timp.

DIPLOMA Show este festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank la Combinatul Fondului Plastic între 7 și 15 octombrie și reunește anul acesta 130 de lucrări din 16 domenii creative, alese dintr-un număr record de înscrieri.

Mai multe detalii despre festival și programul acestuia vor fi anunțate pe pagina de Facebook a comunității DIPLOMA, aici. Informații despre festival vor fi disponibile, de asemenea, pe pagina de Instagram și website.

 

Sari la conținut