Rockwool - fabricat in Romania

revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

bauhaus imaginista. Un eveniment în cadrul programului BAUBAU – BAUHAUS 100 BUCUREȘTI

Vernisaj: 11 octombrie 2019, ora 19:00, în cadrul evenimentului „Noaptea Albă a Galeriilor” (NAG)
@ Goethe-Institut București, Pavilion 32, Calea Dorobanți 32

Ore de vizitare: 11.10. 0- 25.10, luni-vineri: 16:00-20:00 Sâmbătă: 11:00 -17:00

bauhaus imaginista este un proiect internațional amplu, lansat cu ocazia împlinirii a o sută de ani de la înființarea școlii Bauhaus, cu accent pe răspândirea și receptarea acesteia în întreaga lume.

Bauhaus a fost, încă de la început, orientat spre mediul internațional. Studenții și profesorii veneau din Europa și Asia pentru a o urma. Mișcarea a fost caracterizată de eterogenitate, împrumutând, în perioade diferite ale existenței sale, idei ale mișcării Arts and Crafts, ale socialismului, comunismului și spiritualismului, constructivismului sovietic și curentului Das Neue Bauen. În 1933, școala a fost închisă de național-socialiști, fiind destrămată violent, mulți dintre membrii acesteia fiind nevoiți să părăsească Germania; în consecință, mișcarea Bauhaus a influențat și țările și culturile din afara Europei. bauhaus imaginista încearcă să reconstruiască, în colaborare cu oameni de știință din Brazilia, China, India, Japonia, Maroc, Nigeria, Rusia și Statele Unite ale Americii, expansiunea Bauhaus în diferite părți ale lumii.

Poveștile explorate aici arată cum s-a raportat mișcarea Bauhaus, la nivel internațional, la alte școli și curente moderniste și în ce măsură au fost modificate, adaptate sau respinse conceptele Bauhaus atunci când s-au confruntat cu condițiile de la fața locului, cu luptele din cadrul Războiului Rece, cu politica de nealiniere și cu dictaturile, cu procesele de decolonizare și cu cele de dezvoltare. Din toate acestea a rezultat o nouă cheie de lectură a statutului cosmopolit al mișcării Bauhaus din perspectivă trans-istorică și trans-națională, precum și în relație cu unele problematici contemporane, dezvoltate de o rețea de oamenii de știință și artiști.

Expoziția pleacă de la patru obiecte centrale ale Bauhaus, care servesc elaborării a patru capitole tematice și conceptuale, legate de această școală și de felul în care a fost receptată. Aceste obiecte sunt: Manifestul Bauhaus de Walter Gropius (1919), care constituie piatra de temelie a capitolului Corresponding With, în care se cercetează pedagogia reformei; Teppich, un desen al lui Paul Klee (1927) pentru capitolul Learning From, în care se discută despre aproprierea culturală; ein bauhaus film de Marcel Breuer (1926), care propune idei privind evoluția designului în relație cu ideologia; precum și Reflektorisches Lichtspiel, un dispozitiv creat de Kurt Schwerdtfeger (1922), din care a rezultat capitolul Still Undead, care tratează experimentele cu lumină și sunet.

* Legendă foto titlu: Luca Frei, Design for Pillows, 2017. Foto: Karl Isakson © Luca Frei, Karl Isakson

Proiectul bauhaus imaginista, lansat cu ocazia aniversării „100 de ani de Bauhaus“ este rezultatul colaborării dintre Bauhaus Kooperation Berlin Dessau Weimar, Goethe-Institut și Haus der Kulturen der Welt; el este finanțat de Auswärtiges Amt (Ministerul German de Externe) și de Kulturstiftung des Bundes (Fundația Culturală Federală). Curatorii proiectului sunt Marion von Osten și Grant Watson, în colaborare cu o echipă internațională de oamenii de știință.

bauhaus-imaginista.org

În România, expoziția este parte a programului BAUBAU – BAUHAUS 100 BUCUREȘTI.
Discutăm despre Bauhaus și despre modernismul românesc pornind de la două mari teme: Bauhaus ca moștenire vie și patrimoniul modernist (din România).
Organizatori: Goethe-Institut, Zeppelin, Stardust Architects
Mai multe despre bauhaus imaginista (în România) – aici.

Detalii despre un workshop, o expoziție și o dezbatere – aici și aici.

Sari la conținut