(a) Problema „betonării”.
În mod evident, cel mai bun mod de-a proteja echilibrul apelor şi, în sensul cel mai larg, al ecologiei „de suprafaţă” este păstrarea unui procent cât mai mare de teren natural. Suprafaţa naturală lasă apele să se scurgă în pământ, permite creşterea vegetaţiei. Şi, trebuie spus, „betonarea”, adică folosirea excesivă a suprafeţelor minerale ridică, inclusiv în România, probleme grave.
Pe de altă parte, nu putem, desigur, elimina toată infrastructura şi toate suprafeţele artificiale. Lăsând la o parte traficul auto, avem nevoie de trotuare şi piste de biciclete, de alei şi drumuri de acces, de parcări, de terase şi pieţe publice, de porţiuni din curţi, de terenuri de sport, de suprafeţe minerale continue, uneori cu geometrii destul de complexe şi cu grad de rezistenţă şi durabilitate mare.
Responsabilitate cu ajutorul tehnologiei de ultimă generaţie
Betonul permeabil este soluţia ideală de gestionare eficientă a apelor pluviale pentru astfel de pavaje de trafic uşor, mai ales în mediul urban. Porozitate ridicată cu un volum de goluri mai mare de 20%, ceea ce permite drenajul rapid şi evacuarea apei prin beton. Betonul permeabil asigură trecerea apei cu o viteză de 150–1.000 l/min./m2. Apă care se duce direct în sol.
Avantajele sunt evidente – în primul rând, asigurarea unei suprafeţe de călcare continue, eliminându-se însă nevoia de sisteme complicate de drenaj. Lucru important la oraş, dispar şi bălţile enorme şi de lungă durată ce apar în urma ploilor torenţiale.
În plus, nu mai este nevoie de bazinele de retenţie, ceea ce salvează spaţiu, permiţând utilizarea eficientă a terenului. Se reduc poluarea şi efectul datorat reflexiei razelor solare pe pavajul umed. Suprafaţa are un aspect curat şi este disponibilă în tonuri de gri sau în diverse culori.
Greutatea specifică este cu până la 20% mai mică decât cea a betonului convenţional, iar punerea în operă este uşoară, realizându-se cu ajutorul unui utilaj compactor.
*Parc dendrologic, Chitila
Imaginile din Bucureşti sunt de pe un şantier amplu, cu mai multe puncte de descărcare: bulevardele Nerva Traian, Lucreţiu Pătrăşcanu, Camil Ressu.