Pe noi, cei de la Zeppelin, Cehia ne interesează foarte mult. Și asta nu ține doar de arhitectură, ci și de o fascinație și o simpatie care vin de mult, mult, din spate. În 2007, scoteam un număr special dedicat Cehiei, editat de către Osamu Okamura (pe atunci, redactor-șef al revistei de arhitectură Era 21) și de către colegul nostru Mihai Duțescu. De atunci s-au întâmplat multe lucruri, cumva noi nu am mai apucat să publicăm prea multe proiecte separate în acești ani. Era clar nevoie de un episod 2. Iată-l aici, tot în parteneriat cu Centrul Ceh București și tot cu Osamu Okamura, în calitate de coeditor.
SUMAR
DOSAR: Arhitectură nouă și regenerare urbană în Cehia
curatori Dosar: Osamu Okamura și Ștefan Ghenciulescu
Edito + Intro (I). Despre dosar, selecție și lecția cehească
Text: Ștefan Ghenciulescu
Intro (II): Periferiile devin noul centru
Text: Osamu Okamura
Arta e parte din oraș
KWK.Promes: Galeria de artă contemporană PLATO, Ostrava
Text : Ștefan Ghenciulescu
Reabilitarea fostului abator municipal este o operațiune exemplară. Însă ea a fost posibilă datorită mai multor tipuri de acțiuni, de la cele instituționale la curajul și dedicarea unor persoane sau a unor grupuri minuscule. Cazul este excepțional nu doar pentru Cehia, ci și pentru orașele medii și mici din toată fosta Europă de Est. Povestea, victoriile și înfrângerile sunt extrem de semnificative. De aceea, înainte de arhitectură și design, voi vorbi aici despre cum se descurcă un oraș postindustrial, despre o luptă civică pentru prezervare, despre concursuri și despre un magazin urât devenit centru temporar de artă.
Mândrie civică
Re:architects: Primăria din Lázně Bělohrad
Text: Re:architects
Foto: Ondřej Bouška
În mod tradițional, primăria, oricât de mică, trebuia să fie o clădire esențială, o mândrie a orașului și să funcționeze împreună cu spațiul public. Proiectul acesta combină rolul istoric cu deschiderea și cu adaptabilitatea rapidă la diferite scenarii de funcționare.
Primăria se află în Lázně Bělohrad, la poalele Munților Uriași (Krkonoše). Pentru un orășel-stațiune, acesta e un proiect mult-așteptat. Forma clădirii a rezultat dintr-un concurs public de arhitectură și exprimă deschiderea administrației către cetățeni și oraș.
Grid şi piață interioară
BOD Architekti: Noua primărie a Districtului 7
Reportaj: Ștefan Ghenciulescu
Foto: Tomáš Slavík
Cei trei parteneri de la BOD Architekti câștigă concursul public internațional imediat după absolvirea școlii de arhitectură. Tema, proiectul și edificiul finalizate exprimă demnitate civică și un profund atașament față arhitectura democratică. Ne-am întâlnit afară – pe o stradă vântoasă –, apoi am intrat să explorăm clădirea, fără să ne oprim din vorbit pe tot parcursul vizitei. Publicăm o sinteză a conversației noastre.
Mare și mică
Atakarchitekti: IGI Vratislavice – bibliotecă și centru comunitar
Text: Ștefan Ghenciulescu
Foto: Tomáš Souček
Vratislavice a fost o așezare de sine stătătoare în apropiere de orașul Liberec din regiunea sudetă; a oscilat între statutul de comună mai mare, oraș și parte a Liberecului, devenind din nou, în 1980, cartier cu o oarecare autonomie de guvernare. În acest loc cu circa 900 de locuitori, în care se amestecă clădiri mici din epoca austro-ungară cu bloculețe din perioada socialistă, toate pe un fundal montan spectaculos, s-a realizat recent o bibliotecă. În sine, faptul e remarcabil și te umple de invidie când vii dintr-o țară în care bibliotecile, inclusiv cele din orașele mari, sunt în cădere liberă. Și mai impresionat e că proiectul a fost atribuit prin concurs, un exemplu perfect pentru revoluția administrativ-urbană din micile municipalități despre care vorbea Osamu Okamura în textul său de deschidere.
Cuburile, Orașul, Oamenii
CAMP – Centrul pentru Arhitectură și Planificare Metropolitană, Praga
Text: Ștefan Ghenciulescu
Foto: BoysPlayNice, Benedikt Markel, Maly
Cartierul este frumos, însă puțin straniu. Deși face parte din centrul istoric extins, zona este foarte liniștită: obișnuitele înșiruiri de case pragheze se amestecă armonios cu parcuri întinse, clinici și mănăstiri, precum Emaus. În fosta grădină a mănăstirii patru prisme ce se înalță deasupra unui soclu public găzduiesc Institutul de Planificare și Dezvoltare din Praga (IPR) și, ocupând mare parte din parter, Centrul pentru Arhitectură și Planificare Metropolitană (CAMP), una dintre cele mai dinamice instituții de arhitectură din Europa. M-am întâlnit acolo cu directorul CAMP, Štěpán Bärtl, cu Benedikt Markel de la NOT BAD, arhitecții reabilitării, și cu Sandra Karacsony de la Centrul Ceh, despre implicarea publicului în dezvoltarea urbană, serviciul public și energiile culturale, precum și despre o nouă viață pentru patrimoniul construit postbelic.
Clădirea care găzduiește CAMP, opera unuia dintre maeștrii arhitecturii cehe din anii ’60 și ’70, Karl Prager, nu este doar frumoasă (cel puțin pentru arhitecți), ci și deschisă și prietenoasă, în contrast cu edificiile specifice perioadei, impresionante, dar adesea sumbre și greu accesibile. Am discutat în hol/cafenea/bibliotecă și am vizitat două dintre expoziții, apoi am petrecut câteva ore lucrând și prânzind. M-am simțit minunat; în jurul meu se perindau oameni foarte diverși, de la inconfundabilii arhitecți și studenți la Arhitectură, la copii, adolescenți, numeroși vârstnici și cupluri ieșite la plimbare.
Concursurile de arhitectură în Republica Cehă
Text: Tomas Zdvihal
Diagrame: CBArchitektura
De la înființarea Republicii Cehe în 1993, peste 200 de edificii au fost realizate prin concursuri de arhitectură. Aproape jumătate dintre acestea au fost construite în ultimii 10 ani, și alte câteva zeci vor fi finalizate până în 2026. Acesta este rezultatul unei creșteri semnificative a numărului de concursuri, ajungând de curând la o medie de 50 anual.
Case vechi, casa de sticlă, casa neagră
OVA: Lasvit Headquarters, Nový Bor
Text: OVA
Foto: Tomáš Souček, BoysPlayNice
Sticla este parte esențială a istoriei orașului, dă caractgerul companiei și determină și arhitectura intervenței. Cele două clădiri tradiționale care datează de la începutul secolului al XIX-lea au fost completate cu două volume abstracte și de dimensiuni și forme similare, creând astfel un ansamblu armonios și funcțional.
Morile automate din Pardubice (I)
La 120 de km de Praga se naște un cartier cultural
Text: Ștefan Ghenciulescu
Foto: Aleš Jungmann
Un oraș ambițios; industriași de început de secol ; un ansamblu industrial cu o istorie rând pe rând glorioasă și crâncenă; un proiect public-privat de succes; mulți arhitecți, dintre care unul cu 212 chei.
Noua viață a Morilor automate din Pardubice (II)
Šépka architekti: Clădirea GAMPA & Sféra, Pardubice
Text: Ștefan Ghenciulescu
Foto: Aleš Jungmann
Curtea centrală a noului focar cultural din Pardubice este acoperită uniform cu un covor ceramic de aceeași culoare cu fațada din cărămidă a clădirii istorice a Morilor automatice. La un moment dat, covorul se ridică, se pliază și formează un soclu. Deasupra acestuia se ridică două pile enorme din beton, ce susțin o prismă acoperită cu metal și sticlă. Clădirea interpretează arhetipuri esențiale, împărtășește un aer de familie cu raționalismul tehnologic de sfârșit de secol XIX, dar evocă și viziunile și proiectele eroice ale constructivismului și modernității postbelice, și dă indicații asupra unui posibil viitor SF. Reușește toate acestea și rămâne un proiect unitar și plin de poezie.
ZOOM
De la vechi la nou / de la XS la XL / de la meșteșug la prefabricare
Atelier Govora: 3 proiecte cu lemn
Proiecte, texte: Radu Tîrcă, Ștefania Tîrcă
Foto: Marius Vasile
Un pavilion istoric, un echipament public și un spațiu pentru evenimente sunt legate prin lucrul cu lemnul ca gest total și atenția pentru loc (public), context și tipologie
PLAN
O colecție de planuri de arhitectură într-o revistă-album de colecție.
*Zeppelin #172 a fost sprijinit de Ordinul Arhitecților din România prin taxa de timbru
Zeppelin e disponibil în librăriile Cărturești, Inmedio, Relay și Daravere, sau poate fi comandat aici.
Râmânem la înălțime, împreună.