Edito: Casa din casă și casa de afară
Text: Ştefan Ghenciulescu
DOSAR
Intro
(Retro)pionieri
Text Ştefan Ghenciulescu
Să ştiţi că, la început, erau de fapt două dosare:
- Unul despre lucrul cu trecutul – inserţii noi în locuri vechi, salvarea clădirilor bune şi cu probleme, în general modul de a dialoga cu istoria şi cu tradiţia. Despre timp, în mare parte.
- Celălalt despre tehnologie – digitalizare, design morfogenetic, codesign şi alţi termeni ai inovaţiei în meseria noastră
După care ne‑am dat seama cum multe lucruri se regăsesc în ambele dosare. Şi asta ni se întâmplă la tot felul de articole: e greu uneori să zici despre un proiect că ţine mai degrabă de lucrul cu existentul, de activism etc. Numai că de data asta suprapunerile se repetau cam la toate materialele – şi nu e decât parţial o întâmplare. Pentru că împărţirea între arhitectura „chestiilor vechi” şi acea a „chestiilor noi” funcţionează din ce în ce mai puţin. Încet–încet, ne apropiem de o lume care seamănă cu Tatooine, planeta lui Luke Skywalker din Războiul Stelelor. Bine, mult mai populată, cu tot felul de oraşe şi cu mai puţin deşert (încă). Însă tot cu un amestec între tehnologie de ultimă oră şi materiale şi tehnici tradiţionale; cu părţi noi sclipind în soare, dar şi cu cârpeli, reparaţii, transformări de tot felul. (…)
Z33
O pauză de la oraş, un fundal pentru oraş
Proiect: Francesca Torzo
Text: Lorena Brează
Foto: Francesca Torzo, Gion von Albertini
La Zeppelin încercăm întotdeauna să intrăm în profunzimea proiectelor. Aici, arhitectu¬ra propriu zisă, contextul şi detaliile sunt în¬treţesute în mod atât de complex, iar procesul este atât de fascinant şi, cu siguranţă, exem¬plar, încât am ales să prezentăm proiectul ca pe o suită de cadre; o succesiune de prim pla¬nuri cu schiţele, reprezentările poetice, de¬senele – planuri şi detalii, machetele de pa¬tru tipuri – porţelan, ceramică, din fire textile şi, la scara 1:10, imagini de şantier; şi, în fine, fotografiile finale.(…)
Casa lui George Enescu din Mihăileni
Jurnal de campanie pentru arhitectură şi comunitate, etapa 1
Text: Mirela Duculescu, Andreea Machidon, Raluca Munteanu, Raluca Ştirbăţ, Şerban Sturdza
Foto: Camil Iamandescu, Raluca Munteanu, Şerban Sturdza, Pro Patrimonio
O casă aparent condamnată. Voluntariat. Restaurare, şi nu reconstrucţie. Casa fragilă a lui George Enescu devine un mijloc pentru un program cultural independent şi o speranţă pentru comunitatea locală.
Ambulanţa pentru monumente
Text: Lorena Brează
Eugen Vaida – iniţiatorul proiectului Ambu¬lanţa pentru Monumente – şi Alexandra Teo¬dor – coordonatoarea filialei Muntenia – ne au vorbit despre ce înseamnă implicarea comuni¬tăţii în proiecte de restaurare a patrimoniului, dar poate cel mai important, despre strategia pe termen lung pentru salvarea acestuia, prin colaborări care depăşesc graniţele domeniilor în care activăm
Băile Neptun
Un loc magic văzut printr un geam spart
Proiect: Asociaţia Locus
Text: Lorena Brează
Foto: Herculane Project, Alex Danu, Martin Neagoe, Mihai Şom
Băile Neptun din localitatea Băile Herculane sunt impresionante, iar povestea acestui proiect fascinează atât prin magia spaţiilor pe care prea puţină lume are ocazia să le vadă, cât şi prin felul în care acestea au fost descoperite. Oana Chirilă este iniţiatorul proiectului Herculane Project, o iniţativă de regenerare a staţiunii (re)fondate în secolul al XVIII‑lea şi aflate azi într‑o stare înspăimântătoare. Cu o curiozitate specifică studentului arhitect care intră prin cele mai ciudate curţi interioare vizibile de la stradă, Oana a descoperit clădirea intrând printr‑un geam spart al acesteia, într‑o trecere spontană prin Herculane, cu prietenii. (…)
Casa înclinată
Atunci când accentul nu cade pe oameni, ci pe peisaj
Proiect, text: Paradigma Ariadné
Foto: Attila Róbert Csóka
Paradigma Ariadné este un studio de arhitectură independent de stiluri şi tendinţe, în care produsul arhitectural întotdeauna se bazează pe contextualizare. De obicei, această contextualizare creează conţinutul suplimentar care face ca planurile studioului nostru să fie unice, fie că este vorba despre o casă, despre mobilier sau despre urbanism. Aceste legături sunt destul de vizibile, atunci când contextul este un mediu construit sau un peisaj. Alteori, prezenţa e foarte discretă, pentru că respectivul „context” este un mediu teoretic sau istoric; şi atunci referinţele nu trebuie căutate în mediul fizic, ci mai degrabă în cărţi sau în tradiţia orală. Casa Înclinată aparţine ambelor categorii. Legătura sa cu peisajul este evidentă şi, pentru noi, o afirmaţie radicală. În acelaşi timp, proiectul porneşte de la şi interpretează un context teoretic: regionalism critic. (…)
O foaie nouă peste o casă veche
Construcţia de protecţie a Edificiului roman cu mozaic, (Tomis), Constanţa (1959–1967)
Text: Irina Băncescu
Recunoaştem că aici, la Zeppelin, iubim în mod special această clădire peste care au trecut două generaţii, însă care ni se pare mai modernă decât majoritatea lucrărilor terminate în ultimii ani. E un gest urban inteligent şi o construcţie brutală şi delicată în acelaşi timp. Cum a fost posibil un proiect atât de radical? Irina Băncescu ne plimbă prin povestea arheologică, politică şi arhitecturală, oprindu‑se inclusiv la idei şi variante, majoritatea chiar mai curajoase decât cea finală.
MUZEON, Cluj
Povestea vecinului tău evreu
Proiect: Atelier MASS
Text: Camelia Sisak
Foto: Gouwy Lieven
Acest mic muzeu independent porneşte de la o arhivă de familie, dar vorbeşte despre o co¬munitate, un oraş şi trăiri umane fundamen¬tale şi o face printr o experienţă spaţială şi auditivă mai degrabă decât prin mijloacele muzeale clasice.
Velocità
Proiect: Corvin Cristian Studio
Text: Ştefan Ghenciulescu
Foto: Alex Sacalu, Corvin Cristian
Pe Calea Victoriei, la nr. 122 (colţ cu strada Piaţa Amzei) se află un bloc Art Deco fermecător. Două aripi practic identice se întâlnesc într un colţ concav. Ferestrele în bandă convieţuiesc în tihnă cu uşi de balcon cu arcade. Parterul este comercial, întrerupt doar de două ganguri, câte unul pentru fiecare stradă, ce se întâlnesc într una dintre cele mai frumoase curţi interioare din Bucureşti.
Cam ca tot patrimoniul modernist, şi acest bloc e în stare proastă şi, mai grav, sluţit de tâmplării noi, de închideri de balcoane şi de unităţi de aer condiţionat. Din finisajele interioare şi din tâmplăria spaţiilor comerciale de la parter nu a mai rămas de mult nimic.
Recent a apărut acolo o cafenea, combinată cu gelaterie şi cu servirea de tiramisu. Foarte bune toate (nu, nu e o reclamă mascată). Pentru mine, este în sine un lucru pozitiv revenirea comerţului de standard înalt pe bulevardele istorice, după ce mall-urile începuseră să suplinească oraşul adevărat şi în această privinţă. (…)
În viitor şi înapoi
Interviu cu prof. Achim Menges, director al Institutului pentru design computaţional şi construcţii din cadrul Universităţii din Stuttgart
Interviu de Lorena Brează, și Ştefan Ghenciulescu
Case făcute de roboţi; lecţia în construcţii a ariciului de mare; panouri care îşi schimbă singure forma… Viitorul e aici şi se bazează pe materiale cu care se lucrează de câteva mii de ani sau pe principii biostructurale vechi de câteva zeci de milioane.
Am discutat cu profesorul Menges despre cercetarea fundamentală în construcţii, programarea materialelor, integrarea disciplinelor construcţiilor şi designul morfogenetic.
ZOOM
Microarhitectură la şcoală
Text: Justin Baroncea
De câţiva ani, Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” este invadată de mici proiecte de amenajare. Fragmentele aparent disparate fac însă parte dintr‑un vis mai amplu, acela de a deschide Şcoala către oraş, de a reabilita locuri fără a se distruge arhitectura originală şi de a învăţa prin practică. Ultimul element este mai ales semnificativ pentru I’M UAU – un sistem prin care studenţii participă în mod direct la transformarea spaţiilor din Universitate. Din 2016 şi împreună cu diferiţi parteneri din industria de construcţii şi de design, se organizează ateliere de obiect, finisaje, subansamble, amenajări de spaţii mici. Au fost create şi folosite lămpi din resturi, ceramică, mobilier interior şi exterior, s‑au colonizat şi schimbat locuri. Din reţeaua generală de tranformări fac însă parte şi proiecte mai mari de design interior, în difertie echipe şi cu diferiţi parteneri ai Universităţii, cum ar fi amplasarea librăriei Cărtureşti Modul (un proiect Zeppelin Design). (…)
F. Un scaun
După scaun, un taburet
Text: Fabricate
Ne simţim întotdeauna bine când publicăm design din România. E foarte greu să te mişti într‑un context cu atât de puţine produse proprii, fără investiţii în design etc. E chiar mai greu decât cu arhitectura, zău. Designul pieselor F profită de noi tehnologii, se bazează pe elemente puţine şi prinderi deştepte şi este gândit în termeni de economie, eficienţă şi sustenabilitate. (Z)
OPEN AIR Society
Romanian Design Week 2020
Concept curatorial: Romanian Design Week şi Zeppelin Design
Design expoziție: Zeppelin Design+câştigătorii Ping‑Pong+
Design grafic: Radu Manelici+Sebastian Pren
Text: Constantin Goagea
Foto: Andrei Mărgulescu
Dezmorţirea, reenergizarea, izbucnirea de vioiciune de care toată lumea avea nevoie, bucuria că se poate trăi şi altfel în timp de pandemie şi postizolare ne‑au dus cu gândul, simplu, la un teren de vacanţă, de sporturi şi jocuri de grup, în care să se poată păstra şi distanţa, dar şi energia concentrată.
Proiectul OPEN AIR este despre toate lucrurile acestea care ne‑au lipsit, despre nevoia de a face gestul victoriei, despre sentimentul de a câştiga, despre poveştile care continuă şi care ne rămân în minte. Dincolo de joacă, miza pe care am propus‑o a fost, de fapt, un exemplu de transformare a spaţiului Combinatului Fondului Plastic. O curte care ar putea fi vie, un loc care ar fi funcţional şi civilizat în acelaşi timp, fără maşinile parcate alandala (chiar la intrare în oricare dintre galerii). (…)
PLAN
O colecție de planuri de arhitectură, într-o revistă-album de colecție.
——————
Zeppelin #159 e disponibil în librăriile Cărturești, Inmedio și Relay sau poate fi comandat aici, la prețul de librărie (28 RON), căci vom prelua noi costurile de transport pentru toate livrările interne.
Sau, ca să ne ajutăm reciproc și mai tare, puteți opta pentru un abonament extrem de avantajos, care să o includă – aici.
Râmânem aproape, lucrăm ca să vă putem informa și să putem visa împreună.