(a) Acum 53 de ani se înfiinţa prima fabrică de cărămidă în Zalău, judeţul Sălaj. Astăzi, CEMACON operează cea mai mare şi mai modernă fabrică de blocuri ceramice din sud-estul Europei. Şi tocmai a anunţat că strategia sa pe termen mediu şi lung prevede dezvoltarea unui grup industrial de materiale de construcţii în România.
L-am provocat la o discuţie relaxată pe Daniel Şologon, cel care este de la începutul acestui an CEO CEMACON, după ce a ocupat poziţia de CFO al aceleiaşi companii timp de 11 ani, marcând redresarea CEMACON şi transformarea companiei într-un lider de piaţă inovator şi foarte performant economic. În noul rol, Daniel a imprimat companiei o accelerare a dezvoltării, continuând performanţa operaţională foarte bună; în 2022 se implementează un buget de investiţii record, care vizează atât diversificarea portofoliului de produse, cât şi creşterea eficienţei energetice, surse de energie regenerabilă şi digitalizare.
„Am reuşit să creştem profitul de la an la an, obţinând chiar cifre record în ultima perioadă. Este mai puţin cunoscut faptul că, începând din 2017, am avut bugete anuale de investiţii de peste 3 milioane de euro; profiturile au rămas în companie, nu s-au dat deloc dividende şi astfel ne-am permis investiţii constante în îmbunătăţirea reţetei pentru produsele noastre, precum şi în eficientizare şi modernizare tehnologică; în plus, am acumulat resurse care ne-au permis să finanţăm un buget de investiţii de 22 milioane de euro în 2022.
De asemenea, aş puncta faptul că fondurile atrase prin majorarea de capital închisă luna aceasta, aproximativ 13 mil euro, ne permit să lucram la proiecte ce presupun adăugarea de noi fabrici în portofoliu. De altfel, viziunea noastră pe termen lung, cu susţinerea celei mai performante afaceri româneşti, Dedeman, prevede dezvoltarea unui holding industrial de materiale de construcţii în jurul performanţei si competenţei CEMACON”, declară Daniel Şologon.
Planurile de viitor ale CEMACON par îndrăzneţe, dar demersurile deja iniţiate indică o planificare atentă şi o capacitate bine calculată de a obţine rezultatele vizate. Anul viitor, CEMACON va pune în funcţiune o investiţie de 13 milioane de euro – o nouă fabrică dotată cu tehnologii de ultimă oră care vor permite inclusiv producerea de elemente integral personalizate. Nouă linie de producţie va produce plăcuţe de cărămidă aparentă klinkerizate, cu care CEMACON va intra pe segmentul estetic al locuinţelor.
„Vizăm în special placarea faţadelor clădirilor. Investiţia vine ca un răspuns la o nevoie pe care am constatat-o la nivelul pieţei, o nevoie a consumatorilor de a-şi personaliza spaţiul de locuit, de a adăuga şi bun gust şi estetică în completarea confortului locuinţelor”, subliniază CEO-ul CEMACON. „Intenţionăm, pe de o parte, să propunem pe piaţa românească o identitate arhitecturală autohtonă unică, inspirată din tradiţia românească, iar pe de altă parte, să educăm populaţia în alegerea unor soluţii autentice, eficiente şi rafinate. Frumosul românesc a fost de-a lungul istoriei invidiat, copiat sau chiar furat, indiferent că vorbim de cultură, de vestimentaţie, de resurse naturale. Acum, vom crea în România, o zonă de frumos de care să beneficiem în primul rând noi, ca ţară, să-l expunem pe faţadele locuinţelor noastre pe care le valorizăm din ce în ce mai mult şi să ne bucurăm cu toţii de un aspect estetic deosebit al clădirilor din oraşele şi satele în care trăim zi de zi”, completează acesta.
Planurile de dezvoltare şi inovare ale companiei se împletesc armonios cu respectul faţă de oameni şi de mediul încojurător. Astfel, marile proiecte ale CEMACON sunt gândite să aibă şi un impact pozitiv în protejarea mediului şi a comunităţilor din zonele unde CEMACON are unităţi de producţie. La un an de la implementarea centralei de cogenerare, s-a măsurat o reducere a amprentei de carbon cu 2.700 tone CO2/an (echivalentul emisiilor anuale a 900 de case din Sălaj). Iar prin noul proiect, „CEMACON Green Energy Farm”, care constă în implementarea unei centrale electrice fotovoltaice în cadrul fabricii de blocuri ceramice din Recea, judeţul Sălaj, se va produce energie electrică din surse regenerabile, reducând astfel necesarul de energie electrică din surse convenţionale. Proiectul prevede realizarea unei centrale fotovoltaice cu o putere de aproximativ 1.000 kWp, prin montarea unui sistem de 2.198 module fotovoltaice cu tehnologie monocristalină pe acoperişul fabricii. Cu ajutorul sistemului fotovoltaic va fi acoperit integral consumul de energie electrică pe timpul zilei de la nivelul fabricii Recea. În urma implementării sistemului fotovoltaic, se vor reduce emisiile cu efect de seră cu 299 tone CO2/an.
Nu în ultimul rând, atât prin acţiuni concrete, cât şi prin abordări simbolice, CEMACON transmite că este un partener pe care te poţi baza, care ştie că doar prin puterea lui „împreună” pot fi realizare lucruri valoroase, pentru acum şi generaţiile viitoare. Astfel, odată cu aniversarea celor 53 de ani de existenţă, CEMACON lansează campania ”Împreună construim România”, o campanie de brand care îşi propune să transmită un mesaj de respect şi recunoştinţă faţă de oamenii cărora le trece zilnic prin mâini cărămida CEMACON, cei care clădesc, cei care fac posibil visul unei societăţi de a construi durabil, eficient, riguros.
În acest sens, au fost realizate multiple portrete pe şantierele din ţară, portretele unor meseriaşi din România care zidesc cu produsele companiei. Cei cooptaţi în proiect au fost încântaţi să devină simbolul unei bresle care depune un efort susţinut, pentru a-şi face meseria cât mai bine.
„Ne-am dorit ca prin această campanie de portrete pe şantiere să redăm respectul cuvenit unei meserii deloc uşoare, precum şi să ne arătăm aprecierea faţă de munca făcută cu efort şi dedicare. În acelaşi timp, transmitem un mesaj că viziunea noastră de dezvoltare include, în calitate de parteneri, atât meseriaşi, constructori, cât şi distribuitori, dezvoltatori si arhitecti din România. Construim România împreună, ne dezvoltăm ca businessuri şi creăm şi în jurul nostru, în economia românească, în comunităţile locale, premisele pentru dezvoltare şi un trai mai bun”, concluzionează Daniel Şologon.
„Construim împreună în România” e un deziderat mai vechi al societăţii româneşti, iar acum, CEMACON şi partenerii săi îl pun în aplicare la propriu: folosesc materii prime şi alte inputuri din România, reinvestesc profiturile în România, localizează aici productia pentru produse de care piata are nevoie, valorizând atât competenţa de ceramişti, cât şi cea de performeri în piaţa de materiale de construcţii.
Pe 29 septembrie 2022 au avut loc şi două dintre evenimentele de tradiţie ale CEMACON: Conferinţa de Business şi Gala CEMACON 2022 – oportunităţi pentru toţi clienţii, furnizorii şi partenerii CEMACON pentru a socializa, a consolida relaţii de business şi prietenie şi de a aniversa cei 53 de ani ai acestei companii. La mulţi ani, CEMACON!