Fat Frumos cel Urit. Expozitie de Ion Barladeanu

Fat Frumos cel Urit
Expozitie de Ion Barladeanu
13 februarie – 6 martie, la H’art Gallery (Str. C.A. Rosetti nr. 25, et 5, Bucuresti)

Exista un mit fascinant al omului aflat la marginea lumii care duce o existenta psihopompa dincolo de conventii sau conforturi burgheze. Fiecare societate are nevoie de acesti oameni care traiesc atît înauntrul, cît si înafara ei. Ei sînt creatorii discursului critic, ironistii, cinicii, libertinii sau nebunii care pun bazele filosofice ale civilizatiei occidentale. Filosofia occidentala abunda în exemple: Socrate, Antistene, Diogene cinicul, Montaigne, Rousseau sau Nietzsche sînt momente de acest tip. Ei sînt acele spirite libere care fac cu putinta discursul coroziv într-o societate deschisa. Acest discurs acid produce autoreglari sociale foarte importante.

Istoria gîndirii libere europene este mai mult sau mai putin un episod din aceasta galerie a oamenilor care fie refuza sa joace dupa regulile canonice de la un moment dat si duc o existenta contrarianta, fie chestioneaza status quo-ul. Ion Bîrladeanu a avut o existenta de acest tip. Este nascut în 1946 si de mai bine de treizeci de ani a evitat sa devina un „cetatean onorabil”. Pe vremea comunismului a schimbat toate muncile posibile. La douazeci de ani pleaca din satul sau natal (Zapodeni, judetul Vaslui) si începe sa munceasca la stuf în Tulcea sau docher în Constanta. În Bucuresti este pe rînd gropar, taietor la gater, paznic sau muncitor necalificat la Casa Poporului. Dupa 1989 traieste din resurse marginale ocupîndu-se ca un free lancer de selectarea gunoiului într-o curte de bloc de pe strada Mosilor si face mici servicii locatarilor. Nu îsi întemeiaza o familie si nu se mai angajeaza. În toti acesti ani, Ion Bîrladeanu îsi întretine însa un proiect artistic pe care îl arata „doar cîtorva oameni destepti”. El a facut ceea ce orice artist ar trebui sa faca fie literal, fie metaforic: a parcurs drumul riscant în acel no man’s land unde fiecare societate îsi leapada mastile. Groapa de gunoi este unul dintre aceste locuri. Aproape toata informatia culturala a unei culturi ajunge sa fie aruncata la gunoi. E un loc bun pentru un autodidact si pentru oricare cautator. Prin existenta lui, Ion Bîrladeanu a selectat timp de mai bine de treizeci de ani imagini din reviste si a realizat o serie de colaje unice. Le compune cu intentia de a face filme. Porneste de la un talent nativ de desenator si, dorindu-si sa regizeze sau sa joace în filme creeaza o lume imaginara proto-pop ce este cu douazeci de ani înaintea unei receptari romanesti, deoarece stilistica pop este o realitate post-decembrista în Romania, o consecinta directa a societatii de consum. El creeaza cu resurse minimale o fotograma cinematica care spune de fiecare data o poveste completa. Toate colajele sale sînt o întîlnire foarte speciala de arta pop hibridata de un filon suprarealist – dada. Si totul respira un aer melancolic de gulag comunist în care lumea filmului si a brandurilor pareau singurele toposuri posibile ale libertatii.

Expozitia „Fat Frumos cel Urît” se va concentra pe seria de colaje de la începutul anilor 80 ale lui Ion Barladeanu, colaje ce construiesc o lume suprarealist-grotesca în care totul e posibil. Ele au fost facute într-o perioada în care nimic nu era posibil. În succesiunea aproape cinematica a lucrarilor exista o ocurenta a imaginii vagabondului care anima si da tensiune actiunii. El este chiar nea Ion – „Fat Frumos cel Urît” un personaj care a trait în cîtiva ani cîti alti artisti traiesc într-o viata.

www.hartgallery.ro

Sari la conținut