„Educație pentru patrimoniu” – un ghid și-un apel

Întâlnirile atelierelor pentru patrimoniu organizate de Fundaţia Pro Patrimonio începând cu anul 2014 s-au transformat într-un modul educațional dedicat comunităților de copii din jurul celor trei monumente de care se ocupă, Conacului Neamțu din Olari, a Conacului Perticari-Davila din Izvoru și a Vilei Golescu din Câmpulung-Muscel.

Proiectele de educație pentru patrimoniu și-au concentrat încă de la început atenția pe consolidarea unei relații de durată între comunitate și elementele culturale de valoare din imediata apropiere prin serii mai mult sau mai puțin structurate de ateliere și evenimente dedicate publicului tânăr.

În ultimii trei ani, comunitățile de copii din jurul Conacului Neamțu din Olari, a Conacului Perticari-Davila din Izvoru și a Vilei Golescu din Câmpulung-Muscel au beneficiat de activități constante ce au investigat patrimoniul material și imaterial local prin jocuri, machete, ateliere practice și meșteșuguri. Au fost astfel organizate peste 12 ateliere tip caravană, Izvoru-Olari-Golescu, creând o obişnuinţă deja în comunităţile respective.
Proiectul „Educație pentru patrimoniu” desfăşurat în 2019 a structurat, transformat și îmbogăţit întâlnirile și atelierele de până acum într-un program de patrimoniu ce poate fi pus în practică în orice altă comunitate ce dorește să încurajeze explorarea creativă a valorilor și moștenirilor culturale de către copii.

Ce s-a întâmplat

Au fost realizate 5 ateliere practice care au presupus investigarea prin jocuri și provocări a lumii specialiștilor din patrimoniu și realizarea unor proiecte de arhitectură (amenajarea propriului spațiu de joacă, atelier, cinema sau lectură) și grădinărit scara 1:1 în echipă, împreună cu celebrarea proiectelor de peste an alături de întrega comunitate într-un eveniment dedicat.

În atelierul Urbanistul s-au realizat Hărțile emoționale prin care copiii de la Olari și-au putut contura propriul univers cu spații și locuri iubite din sat şi oraș. Macheta-mare a fost provocarea prin care câmpulungenii au reușit să suprapună straturile construite și cele verzi ale orașului, au marcat drumurile de acces, traseul apei, case de patrimoniu, clădiri-reper, dar mai ales au punctat intrevențiile pe care le-ar propune ei în oraș în funcție de nevoile identificate.

În atelierul Peisagistul, copiii s-au familiarizat cu universul peisagiştilor şi au aflat cu ce se ocupă și de ce sunt ei folositori. Apoi s-au pus direct în pielea lor răspunzând creativ, responsabil și simpatic la provocarea de a-şi amenja propriile curți de școală prin planuri-machetă cât se poate de personale.

Pentru atelierul Arhitectul, comunitățile din Izvoru, Olari și Câmpulung Muscel au răspuns neașteptat de bine provocărilor nu tocmai ușoare de a-și construi propriile machete de case „frumoase” în diferite etape constructive, folosind materiale locale și tehnici de construcție alternate: atât vechi, cât și contemporane.

Proiectul „acasă” s-a dorit a fi replica propriei case, atașate unei cutii personale de amintiri, în care copiii au fost invitați să-și ascundă cele mai frumoase amintiri adunate în spațiul familial. Proiectul a presupus totodată testarea unei noi scule mecanizate pentru traforat, și anume fierăstrul electric.

Al patrulea atelier a ajutat copiii şi părinţii să descopere istorii ascunse de la conace printr-un joc de tip treasure-hunt cronometrat, cu probe cât mai diverse și mai dinamice, fie ele sportive, culturale, creative sau de bricolaj. Proba de creație a presupus construcția pe baza unei scurte povești a unui personaj celebru de la conac, folosind materiale precum: lemn, ață, vegetație și textile. Toate cele trei comunități au reușit să recompună poveștile de la conac parcurgându-le într-un mod amuzant, s-au apropiat de personajele celebre ce au animat conacele în trecut, precum Elena Perticari-Davila, George Zissi – „Prințul de la Olari”- și Vasile Golescu.

Ultimul atelier a fost dedicat serbărilor în comunitate. Activitățile și provocările tuturor atelierelor au fost rememorate expozitiv, celebrate festiv și chiar completate cu câteva probe noi. Competiția a motivat neașteptat de mult toți membrii echipelor de copii, căpitanii acestora, profesorii susținători și părinții din galerie. Pentru a obține indiciile necesare creionării întregii povești copiii au avut de trecut: maratonul de meșteșuguri cu patru bancuri de lucru, atelierul de animație-film, expoziția de fotografii, concursul gastronomic, proiecția de film.

La finalul taberei copiii au avut parte de Seara în aer liber în curtea celor trei conace, unde curajoși și curioși deopotrivă, au învățat să monteze corturi și le-au folosit pentru a petrece noaptea alături de echipă fundaţiei, campând. Pentru cei mai mulți dintre copii dormitul la cort a fost o experiență nemaitrăită, care s-a dovedit a fi la sfârșitul aventurilor chiar punctul culminant al micului festival-atelier

Din cadrul experienţelor acumulate în toţi aceştia ani a rezultat Ghidul „Educație pentru Patrimoniu”, ce poate fi descărcat din Biblioteca Online a Fundaţiei Pro Patrimonio. Acesta este o propunere structurată de introducere a copiilor în lumea patrimoniului și de explorare mai amănunțită a valorilor culturale construite, naturale și a meșteșugurilor din zona în care cursurile se desfășoară. Este un demers prin care se dorește conecatarea comunității la resursele locale și activarea practică și creativă a spațiului în care aceasta trăiește.

Ghidul este destinat cadrelor didactice, ONG-urilor, grupurilor sau oamenilor cu inițiativă ce doresc să implementeze un program educațional despre patrimoniu ce se raportează prin exerciții dedicate direct la reperele culturale locale. Conținutul ghidului este adresat copiilor cu intervalul de vârstă cuprins între 6 și 14 ani, activitățile putând fi adaptate în funcție de nivelul colectivului.

Activitățile și programele propuse invită copiii să exploreze universul înconjurător prin jocul rolurilor diverșilor specialiști și integrarea diferitelor idei în proiecte scara 1:1 în comunitate. Acestea pot fi integrate pe întrega perioadă a anului școlar, pot forma subiectul săptămânii de Școala Altfel, pot fi gândite ca activități de vacanță sau integrate în mod liber oricărui program dorit.

Segmentul de Educație pentru Patrimoniu adresat tinerilor a apărut ca o consecință directă a nevoii implicării comunității în proiectele de restaurare și activare a patrimoniului construit derulate de către fundație în diverse locuri din țară.

Tot în componenţa proiectului de Educaţie pentru Patrimoniu din 2019 s-a dezvoltat şi seria Honest Goods mini – o colecție de obiecte educaționale concepute în urma experienței de lucru în comunitățile de copii din jurul Conacului Perticari-Davila, din Izvoru, a Conacului Neamțu din Olari și a Vilei Golescu din Câmpulung Muscel. Proiectul face trimiteri directe către patrimoniul construit, natural și meșteșugurile descoperite în comunitățile explorate de către echipa fundației și invită copiii să investigheze la rândul lor mediul în care ei înșiși trăiesc și să-și îmbogățească universul prin tehnici practice și jocuri creative realizarea unei prime serii de obiecte, jucării și jocuri, mecanisme de promovare, dezvoltare și creștere a activităților de acest gen post-proiect;

Prin acest proiect cu resurse deschise, Fundaţia Pro Patrimonio îşi propune să îmbogățească oferta educațională existentă prin programe educaționale accesibile adresate cu precădere comunităților defavorizate sau celor vulnerabile, în care patrimoniul cultural este amenințat; să continue și încurajeze pe termen lung inițiativele de acest gen atât în interiorul comunităților din proiect, dar și în alte comunități; să apropie comunitățile de obiectul și noțiunea de patrimoniu și de activitățile fundației (atît în timpul proiectului cât și după acesta ) prin folosirea spațiilor și a echipamentelor din proiect în scop educațional, îngrijirea noilor grădini și chiar inițiative personale; să creeze un mecanism de autoîntreţinere a atelierelor și a evenimentelor la conace prin donații la evenimente și vânzarea de după perioada de finanțare a jucăriilor educative.

Proiect realizat de Fundaţia Pro Patrimonio, co-finanțat de AFCN

Luptă împotriva uitării prin redirecţionarea procentului 3,5%

În mod firesc, în această perioadă, eforturile de ajutorare s-au îndreptat către sistemul sanitar din cauza colapsului şi a situaţiei disperate în care am ajuns ca ţară, iar răspunsul societăţii a fost unul #nuFirav.

Fundaţia Pro Patrimonio vă propune doar să daţi o direcţie banilor din impozitul pe venit, acel procent de 3,5%, care altfel rămâne la stat. Doi ani la rând, acest mic depozit de bani ne poate ajuta să continuăm lupta împotriva uitării istoriei noastre, să continuăm să informăm, să educăm şi să creăm modele de urmat în protejarea patrimoniului şi integrarea lui firească în viaţa contemporană.

De 20 de ani, consecvenţi principiului #faptenuvorbe,fundaţia intervine în aproape toate regiunile României pentru a revitaliza şi întări comunităţi dezavantajate, aflate departe de zonele de progres. Scopul este acela de a reintroduce în circuitul economic un patrimoniu construit, în prezent abandonat, care și-a pierdut rolul şi de a-i reface legăturile identitare şi cu comunitatea.

Fundaţia Pro Patrimonio acționează rapid și eficient, indentifică probleme urgente, găsește soluții și oferă exemple, dar pentru acestea are nevoie de susţinere, inclusiv financiară.

Ca organizaţie non-guvernamentală privată s-a implicat în proiecte pentru care a oferit expertiză sau ajutor direct acolo unde instituţiile statului au neglijat sau nu au fost interesate să intervină. Cererile de clasare a ansamblului industrial din strada Gramont 38 – Intr. Ovidiu nr. 6 din Bucureşti, scrisorile deschise pentru includerea Roşiei Montane în patrimoniul UNESCO, sprijinul acordat comunităţii locale pentru punerea sub protecţie a Palatului Pleşia din Obarşia de Câmp, cererile de clasare a Fabricii de Chibrituri Bucureşti, sesizările legate de intenţia de construcţie a parcării din spatele Gării Sinaia, luarea de poziţie faţă de neglijarea clădirilor de patrimoniu din centrul orașului Câmpulung sunt doar câteva dintre ultimele luări de poziţie. Educaţia copiilor din comunităţile alăturate obiectivelor de patrimoniu continuă an de an. Acesteia i s-a alăturat şi componenta educaţiei continue a publicului larg prin oferirea de informații utile, teoretice și practice, în realizarea tencuielilor şi texturilor interbelice precum şi conştientizarea asupra pericolului degradării lor sau în înţelegerea şi îngrijirea patrimoniului peisager.
Vă încurajăm să deveniţi membri ai unei comunităţi active, şi astfel să reuşim să creştem o masă critică de persoane implicate, să putem avea impact în segmente sociale mai largi şi să contribuim împreună la reconstrucţia societăţii româneşti!

Fundația vă este recunoscătoare dacă veți completa formularul de 3,5% în beneficiul Pro Patrimonio! Nu uitaţi, termenul final este 25 mai 2020.

Sari la conținut