Izhar Gafni, un expert israelian în proiectarea de linii automatizate de productie în masa, a descoperit, dupa cativa ani de cercetare, o posibilitate de a creste performanta structurala a banalului carton ondulat (utilizat de obicei doar la ambalaje), pentru a realiza biciclete. Pe baza unui amestec de materiale organice (protejate de patente internationale), combinat cu ranforsari din cauciuc reciclat de la avelopele auto, cartonul a dobandit o rezistenta aproape miraculoasa la apa si foc. Un an si jumatate a durat proiectarea bicicletei pe baza acestui material. Nici macar la angrenajele ei nu se folosesc componente metalice, ci tot materiale reciclate (curea de transmisie auto în loc de lant, alaturi de roti din cauciuc masiv reciclat prin reconstituire).
articol publicat în nr. 110 Zeppelin / decembrie 2012 – ianuarie 2013
Proiect: Izhar Gafni
Text: Cosmin Caciuc
Cifrele sunt impresionante: materialele necesare productiei (care va fi demarata anul viitor) – cam 10 $, costul de vanzare – pana în 20 $, durata de viata – aproximativ 10 ani, masa – aproape 9 kg, mentenanta zero… Tinta sociala e, de asemenea, remarcabila: lumea saraca (în special piata africana), organizatiile nonprofit (urmeaza un scaun cu rotile), forta de munca respinsa de obicei din mediul industrial obisnuit (pensionari, persoanele cu dizabilitati), municipalitatile din întreaga lume care promoveaza centrele de închiriere low-cost a bicicletelor (un model electric este deja în pregatire).
Vorbim prin urmare nu doar despre un design de produs inteligent, ci si despre un model de antreprenoriat social, sprjinit masiv prin granturi guvernamentale si publicitate. Iata ca situatiile noi economice, culturale si sociale conduc inevitabil la noi practici si produse, atata vreme cat inteligenta creativa este canalizata pe masura constrangerilor si provocarilor.