Arta actuală conține o meditație asupra celor mai stringente dintre temele contemporane, de la încălzire globală și poluare, la crize economice, sociale sau personale. În același timp, creativitatea şi inovarea au devenit vitale în toate domeniile politicilor publice, prin urmare, comunitățile academice și industriile creative sunt adesea chemate să-și unească forțele în proiecte de dezvoltare comunitară, în timp ce instituțiile pubice și mediul de afaceri sunt principali parteneri pentru derularea lor. Un exemplu de bune practici în colaborarea la toate aceste niveluri este hub-ul de creație Eforie Colorat din Eforie Sud, un centru cultural înființat în 2021, care s-a consacrat ca un cadru informal de dialog, în care persoane, organizații și public se întâlnesc pentru pune în discuție o lume care se schimbă, modelată de salturi tehnologice și crize. Artiști și reprezentanți ai societății civile, creatori, cercetători, atât din științe exacte, cât și din științe umaniste, se întâlnesc anual la Eforie Sud pentru a crea un spațiu de gândire critică, într-un loc frumos, incluziv și accesibil publicului larg. Inițiativele de acest tip sunt vitale într-o zonă căreia tocmai infrastructura culturală îi lipsește, într-un orășel turistic estival, al cărui destin este, de fapt, modelat de oferte comerciale.
Cele mai stringente povești ale lumii contemporane sunt translatate în limbajul artelor, evocate în seri de film și muzică, în sesiuni performative, vernisaje de artă contemporană, ateliere sau conferințe. Probabil că este vital ca voci din sfera socio-umanistă să ridice unele întrebări inerente acestei perioade de transformare, să caute soluții sau abordări creative, să redefinească probleme și concepte, examinându-le din perspective transdisciplinare. Asumându-și misiunea de a aduce idei valoroase în agora, Eforie Colorat vorbește despre exploatarea etică și coerentă a potențialului turistic, despre economie circulară, ecologie, spirit civic, dezvoltare sustenabilă și despre oportunități de creștere prin cultură. Vorbește, mai ales, despre turism responsabil, identitate locală sau despre ridicarea bunăstării și calității vieții într-o regiune a cărei inimă pulsează în ritm sezonier.
„Am ajuns la cel de-al patrulea sezon al proiectului Eforie Colorat, iar ediția de anul acesta este, din toate punctele de vedere, un succes. Am pornit, cu patru ani în urmă, inspirați de noile viziuni cu privire la rolul artei în procesul de schimbare socială. Nu mai este suficient să vorbim de produse artistice care doar oglindesc lumea, ci despre artiști care își asumă un rol activ în modelarea ei. Un festival într-un punct izolat cultural este, din toate punctele de vedere, un prim pas spre mai bine. În primul rând, cultura este economie, iar orașele care găzduiesc și cultivă comunități artistice își asigură atât laboratoare de inovare, cât și un motor important de creștere. Sectorul creativ are un rol esential în cadrul economiilor locale și un aport semnificativ asupra dezvoltării societății. Aplicată în diverse colțuri ale lumii, această rețetă și-a demonstrat impactul în îmbunătățirea urbanismului și dezvoltare durabilă, în depășirea diviziunilor sociale și prevenire a criminalității, precum și rolul important în atragerea capitalului privat și de vector de creștere a identității, sensului și vitalității unei comunități. Noi suntem încă la început, dar creștem an de an, urmărindu-ne obiectivul asumat de a deveni un catalizator al inovării și al schimbărilor la nivel local. Arta contemporană își asumă misiunea să inspire și să mobilizeze efortul civic necesar schimbării și susține o abordare creativă, centrată pe oameni, natură și pe relația acestora cu mediul construit. Nu în ultimul rând, arta devine un cadru tot mai adecvat de dialog între diferiţii actori sociali, depășindu-și un mai vechi statut de simplă cheltuială guvernamentală, pentru un rol mai nou de mediator social și de catalizator al dezvoltării comunității”, spun Alexandra Dumitrescu și Emil Cristian Ghiță, fondatorii hub-ului creativ Eforie Colorat.
Festivalul a redat comunității câteva centre uitate, printre care și fosta Grădină de Vară, cel mai mare spațiu cultural de la Marea Neagră, părăsit și deteriorat în cursul ultimelor decade. Cinemascopul, cu cel mai mare ecran de proiecție de pe litoral, a fost readus la viață după aproape 20 de ani de uitare. În mai multe etape, echipe de voluntari au tăiat buruienile care acopereau complet ecranul de proiecție, au astupat gropile și au decorat incinta, astfel încât vechiul cinematograf să-și poată recăpăta strălucirea și menirea inițială de centru de întâlnire comunitară.
În 2023 echipa Eforie Colorat a reușit prin programul 1 MP de Artă, să renoveze fosta cabină de proiecție și casa de bilete, spații care au găzduit apoi o suită de evenimente programate și în extrasezon. Prin redeschiderea grădinii Cinemascop au fost create noi oportunități de servicii culturale pentru public, dar și o nouă platformă de expunere pentru artiștii emergenți și pentru cei consacrați deopotrivă. Programul a fost extins an de an, pentru a include și alte locuri din aria Eforie-Techirghiol, inclusiv zona de coastă, care devine adesea spațiu de joacă, decor pentru sesiuni performative sau zonă de acțiuni ecologice. Elevii liceului din Eforie Sud sau reprezentanții altor centre comunitare locale au fost incluși, la rândul lor, în proiectele derulate de centrul cultural, ca o oportunitate de a experimenta noi roluri și misiuni în cadrul comunității din care fac parte.
Kaufland România, parte dintr-o echipă de elită
Oameni și instituții se reunesc an de an la Eforie pentru a spune o nouă poveste, poate nespecifică în astfel de locuri, dar cu siguranță importantă pentru devenirea lor. Poate cel mai important câștig este faptul că Eforie Colorat a devenit o echipă, deja consolidată în cele patru ediții de până acum, deschisă pentru a atrage noi idei și oameni și pregătită pentru noi misiuni comunitare. Dezvoltat în parteneriat cu institute culturale europene, misiuni diplomatice și festivaluri de film internaționale, Eforie Colorat este susținut de local de instituții culturale, de autorități și de comunitate.
„Pe lângă un program artistic bogat și variat, derulat zilnic în lunile de vară, ne-am asumat misiuni ecologice, sociale, de educare a tinerelor generații sau de asistare a victimelor abuzului domestic, iar toate acestea reprezintă pași mici care ar putea să anunțe schimbarea. Pentru că schimbarea începe atunci când o echipă își cunoaște obiectivele și reușește să-i atragă și pe ceilalți pe un drum comun. Sunt alături de noi cei de la Centrul Ceh, echipa Institutului Francez, Short Film Breaks, Acuarela, Pastila Roz, Etaj on Wheels, ca să numesc doar câțiva dintre colaboratorii noștri extraordinari. Mediul de afaceri reprezintă un partener vital pentru astfel de demersuri, proiecte care nu vizează succesul comercial, ci dezvoltarea pe termen lung a unor comunități. Echipa Kaufland România este pentru cel de-al patrulea an consecutiv parte din această poveste. De bună seamă, echipele care mizează pe aceleași valori pot face multe planuri de viitor”, spun fondatorii hub-ului Eforie Colorat.
„Kaufland România susține povestea celui mai mare cinema de vară de pe litoralul românesc”
„Ne-a inspirat acest program, care vizează reducerea decalajului de acces la cultură specific comunităților din orașele mici și antrenarea oamenilor în demersuri educaționale care sporesc coeziunea grupurilor și sentimentul de bunăstare colectivă. Eforie Colorat aduce arta contemporană în comunitatea locală și promovează bunele practici, reciclarea creativă, creșterea sustenabilă, respectul pentru mediu și diversitatea culturală, valori din care Kaufland România se inspiră și le cultivă”, spune Anna Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland România.
„În orice proiect, trebuie să pleci de la o nevoie, iar această nevoie de dezvoltare în zone cu acces limitat la cultură este una dintre temele centrale ale parteneriatelor pe care le dezvoltăm cu societatea civilă și cu comunitățile creative”, spune reprezentantul Kaufland România, o companie care își planifică strategic, pe termen lung, investiția comunitară.
Mihai Mija: “Proiectul atrage în fiecare sezon de vară peste 30.000 de persoane”
„Eforie Colorat este un proiect drag mie pentru că, în fiecare dintre cei doi ani de colaborare, am contribuit la revitalizarea unui cinematograf în aer liber, alături de echipa Forumul Artelor Vizuale. Kaufland România înțelege că dezvoltarea culturală este un indice de bază prin care se poate măsura nivelul de trai al unei societăți. Sprijinul companiei Kaufland România ne permite să le oferim membrilor comunității și turiștilor un spațiu vibrant, cu activități culturale și educative”, spune Mihai Mija, Creative Curator.
Pornind de la nevoia de a crea legături între mediul privat și comunitățile artistice, funcția de Creative Curator este o poziție cheie în economia unui astfel de demers, specialistul care se asigură că oamenii potriviți și ideile potrivite se întâlnesc, cu scopul de a crea comunități autentice prin viziuni coerente și experiențe unice. Rolul acestuia este de a dezvolta și implementa strategii creative pentru proiecte culturale și artistice. Asta include și crearea și gestionarea parteneriatelor cu diverse companii, integrarea brandurilor în mod creativ în proiecte și facilitarea colaborărilor cu artiști și alte industrii creative.
Articol conex:
Grădina Cinemascop din Eforie Sud – de la ruină la centru cultural permanent