revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Atrium pentru carti – Biblioteca Nationala Tehnica din Praga

Biblioteca Nationala Tehnica din Praga este un excelent exemplu al unei abordari durabile, al vointei de creare a spatiului public si al colaborarii dintre Projektil architekti si artisti invitati. 
 
Mai multe surse diferite au inspirat conceptia arhitecturala a Bibliotecii Nationale Tehnice din Praga. In primul rand, exista o influenta spatiala a contextului, care implica planurile istorice urbane pentru intreaga zona, precum si semnificatia lor actuala. In al doilea rand, conceptia este raspunsul nostru la ideea de institutie si, in special, la rolul bibliotecii in societatea de astazi.
Acesta este motivul pentru care parterul isi rezerva un minim de spatiu pentru biblioteca propriu-zisa, oferind in schimb servicii publice, precum cafeneaua, expozitia si sala de congrese. In continuare, forma si materialele alese trebuiau sa rezolve o problema cruciala, si anume un caracter in mod simultan modern si monumental. In plus, configuratia cladirii exprima o strategie complexa de economisire a energiei. O parte din acest concept se refera la utilizarea zonei din jurul cladirii ca un spatiu social veritabil, pe latura de vest, si ca parc cu verdeata, la est. Cladirea a fost proiectata astfel incat sa integreze amenajarea interioara si designul grafic, conform conceptiei unui „manual de tehnologie” si, prin urmare, multe elemente (de exemplu, instalatiile) sunt intentionat lasate la vedere pentru o mai buna intelegere a proiectarii si a functionarii cladirii.
 
Edificiul este compus din trei niveluri subterane (rezervate pentru depozitarea cartilor, echipamente tehnice, aprovizionare si locuri de parcare) si sase supraterane. La parter si la etajul doi vizitatorul va gasi toate spatiile complementare – sala de conferinte, sala de expozitie, cafeneaua, libraria si garderoba. Toate aceste incaperi sunt dispuse in jurul holului de intrare, care constituie principalul loc de intalnire pentru toti cei din campusul universitar. Acesta este motivul pentru care cladirea are intrari pe toate patru laturile. Ideea a fost de a oferi campusului nu doar o biblioteca, ci si un spatiu public coerent, unde sa se poata intalni toti studentii. Cand vremea este neprietenoasa, holul de la intrare joaca rolul unui scuar (vara, campusul este pustiu). In plus, la parter exista o sala de studiu pe timp de noapte. Astfel se ofera servicii 24 de ore din 24, fara a fi nevoie sa se deschida toata cladirea noaptea. 
 
Intreaga structura este realizata din stalpi dispusi intr-un raster de 15 m in ambele directii si legati prin dale de beton precomprimat. La proiectarea etajelor s-a utilizat chiar diagrama statica de descarcare a eforturilor pentru definirea expresiva a finisajului de pardoseala, reprezentandu-se modul direct in care planseul raspunde incarcarilor.
 
Sistemul bazat pe inertia termica a masei de beton a fost, de asemenea, folosit pentru incalzire si racire. Exista tevi de plastic montate direct in placile de constructie, cu agent termic a carui temperatura se schimba in functie de cerinte, pe parcursul anului. Acest sistem se potriveste perfect spatiului deschis al bibliotecii. In plus, exista un sistem simplu pentru pre-racirea cladirii in timpul noptilor de vara, doar prin ventilatie naturala, deschizandu-se ferestrele. 
 
Fatada principala este realizata in proportie de aproape 50% din suprafata vitrata si opaca (storuri) pentru a optimiza cantitatea de energie necesara pentru incalzire. S-a folosit un perete cortina dublu, in care storurile sunt continute si protejate fata de vant. Acoperisul verde alcatuieste cea de-a cincea fatada a cladirii, incetinind scurgerea apei in timpul averselor puternice.
 
Interiorul este foarte deschis si prietenos pentru a exprima caracterul unei institutii moderne. Principalele elemente care atrag atentia sunt pardoseala colorata si orientarea iluminarii catre punctul central al cladirii. Mobilierul de tip modular a fost special conceput pentru biblioteca astfel incat studentii sa-l poata configura dupa propriile lor necesitati. Principiul care sta la baza designului interior este colaborarea si influenta reciproca, inclusiv in ceea ce priveste designul grafic si interventiile artistice curatoriate de catre grupul PAS. 
 
Perjovschi la Praga 
 
Lumea lui Dan Perjovschi a iesit demult de pe hartie pentru a invada pereti de galerii si muzee si, apoi, spatii publice. Insa, interventia sa din interiorul Bibliotecii Nationale Tehnice din Praga reprezinta prima lucrare permanenta a unui artist care isi asuma programatic refuzul Marii Opere Eterne. Perjovschi a acceptat invitatia adresata de grupul PAS in primul rand pentru ca este vorba de o cladire publica – si culturala – insa nu de un muzeu; relatia cu o functiune complet diferita, mai ales cu un templu al cunoasterii stiintifice, devine fertila pentru arta, eliminand in acelasi timp riscul mumificarii semantice. 
 
Temele desenelor trasate cu markerul pe benzile orizontale din beton aparent nu sunt adaptate functiunii cladirii, fiind insa alese printre cele cu un grad mai mare de generalitate, legate in continuare de realitatea contemporana, insa mai putin de momentul strict actual; asa cum spune el insusi, a vrut ca desenele sa mai spuna ceva si peste cativa ani, cand multe din gadgeturile sau evenimentele de azi vor fi fost depasite. (Stefan Ghenciulescu)
 
Foto: Andrea Thiel Lhotakova 
 
 Credite & info:
 Amplasament: Prague-Dejvice, campusul scolii tehnice
Arhitectura: Projektil architekti s.r.o.
Echipa de proiectare: Roman Brychta, Adam Halír, Ondrej Hofmeister, Petr Lešek
Autorii proiectului de concurs: R. Brychta, A. Halír, V. Králícek, P. Lešek 
Coautor amenajari interioare: Hipposdesign, R.Babák, O.Tobola
Designer grafic: Laborator, P.Babák
Lucrari principale de arta: Dan Perjovschi, PAS
Planificare: Helika a.s.
Concept energetic: Jan Žemlicka 
Dezvoltator: Sekyra Group a.s.
Constructor general: Sdružení Metrostav a.s., OHL ŽS a.s.
Client: Státní technická knihovna, Ministerstvo školství, mládeže a telovýchovy
Suprafata totala desfasurata: 51.434 mp
Concurs: 2000
Perioada de proiectare: 2004–2006
Perioada de realizare: 2006–2009
Sari la conținut