Rockwool - fabricat in Romania

revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Revista zeppelin | număr #154

 

Zeppelin #154 (vara_2019). Sumar:

16. Edito: Poezii și resuscitări. În stradă
Text: Mugur Grosu

Într-o discuție cu arhitectul Peter Bishop, fost director al Agenţiei de Dezvoltare din Londra, l-am întrebat dacă există loc pentru poezie în marile oraşe. Sigur, mi-a zis, și mi-a povestit despre arhitectul Jaime Lerner, ajuns primar al oraşului brazilian Curitiba – acum văzut drept unul dintre cele mai de succes oraşe din lume în termeni de planificare şi dezvoltare urbană. (…)

18. DOSAR: EU Mies Awards 2019

20. Intro: Mies van der Rohe Award. Din interior
Text: Ştefan Ghenciulescu

Timp de peste 12 ani am nominalizat ca expert independent lucrări pentru EU Mies Award, cum i se spune pe scurt. În 2019, am avut privilegiul de a face parte din juriul acestei ediții. Împreună cu colegii mei, am selectat 40 de proiecte din cele 383 depuse, apoi 5 proiecte finaliste, apoi premiul. Pentru acord, am vizitat toate cele 5 lucrări selectate în finală, precum și pe cea care a primit premiul pentru arhitectură emergentă.
O săptămână, 6 țări, 13 orașe (pentru că nu la toate se putea ajunge direct).
Discuții la fața locului cu arhitecții, clienții și, în unele cazuri, cu utilizatorii.
Arhitectura în toate stările ei, și din multe, multe perspective. (…)

30. Far, bornă, cocon, bricolaj
Centru cultural şi auditorium, Plasencia, Spania
Proiect: Selgascano
Foto: Laurian Ghiniţoiu

Din majoritatea fotografiilor care circulă pe net şi, mai ales dacă nu te uiţi atent, poţi avea impresia că auditoriul din Plasencia e
aruncat undeva pe câmp, într‑o poziţie absurd de periferică, unul dintre multele obiecte autosuficiente, plantate de administraţii şi
arhitecţi orgolioşi. Ei bine, nu. Aparentul gest de forţă este, de fapt, unul de delicateţe.

48. E26 (cantină de şcoală)
Montbrun‑Bocage, Franța
Proiect & fOTO: BAST

Un proiect ca o miniserie: o şansă enormă, peripeţii, momentul dramatic, (aproape) finalul cu tristeţi şi bucurii, precum şi cel puţin un
episod care aşteaptă încă să fie scris. E şi un fel de film cu morală, deşi morala e ambivalentă. E, în orice caz, o lecţie, un proiect de la care cu toţii am avut ce învăţa.

56. Un proiect responsabil şi frumos
Transformarea a 350 de locuinţe, cartierul Grand Parc, Bordeaux, Franța
Proiect Lacaton & Vassal architectes; Frédéric Druot Architecture; Christophe Hutin Architecture
Foto & reportaj: Laurian Ghiniţoiu

E cumva nedrept: tocmai proiectul câştigător nedreptăţit ca spaţiu şi materiale în acest dosar. Dar avem o scuză foarte bună – am publicat în Zeppelin #148 (iar, recent, și online) un interviu lung cu Annel Lacaton şi o prezentare a lucrării.  Aşa că ne concentrăm aici mai mult pe ceea ce am văzut şi discutat la faţa locului – atât Ștefan Ghenciulescu, ca membru al juriului, cât şi Laurian Ghiniţoiu.

72. Felinarul din mijlocul casei
PC CARITAS, Melle, Belgia
Proiect: De Vylder Vinck Taillieu
Foto: Laurian Ghiniţoiu, Filip Dujardin, De Vylder Vinck Taillieu, BAVO, PC Caritas

Rar aşa proiect cu suprafaţă mică şi atât de complex şi de derutant. Pentru început, reţineţi atât: e o intervenţie arhitecturală şi structurală asupra unei (foste case), însă funcţiunea sa principală este cea de spaţiu comun/ public. Iar geneza este rezultatul unei colaborări până acum unice între terapeuţi, pacienţi şi arhitecţi.

90. Deal radical
Lobe Block, Berlin, Germania
Proiect: Brandlhuber + Emde, Burlon, Muck Petzet Architekten
Foto: Laurian Ghiniţoiu

„Fiecare persoană care foloseşte un atelier are dreptul la o găină, ce va locui în grădina comunitară, într‑un coteţ proiectat de către biroul Brandlhuber”. Sincer, nu ştiu dacă acest extras din manualul de prezentare a clădirii mai e valabil. Însă îmi aduc bine aminte de grădina comunitară şi de felul în care Olivia Reynolds, ce conduce acest proiect alături de Elke Falat, ne‑a arătat cu mândrie găina
ei preferată. (Ștefan Ghenciulescu)

104. Piaţa Skanderbeg
Tirana, Albania
Proiect: Anri Sala, Plant en Houtgoed, iRI
Foto: Laurian Ghiniţoiu

În 1989, când tot Estul se reforma cu entuziasm, mai rămăseseră acolo două ţări (neo) staliniste. Între timp, una dintre ele a ajuns membră UE, cealaltă se chinuie mai tare. Una a terminat recent, cealaltă lucrează din plin la un mare proiect naţional, construit în centrul capitalei respective. Unul dintre aceste proiecte este o uriaşă catedrală, inspirată din şi în concurenţă directă cu principalul său edificiu totalitar. Cealaltă a preferat să transforme un spaţiu liber al dictaturii într‑unul public şi democratic.

122. ZOOM

126. Casa Nădăşan
Cluj
Proiect: Miklós Péterffy
Text: Ştefan Ghenciulescu
Foto: Balázs Danyi

Dacă nu vrei să stai neapărat în centru şi bugetul ţi‑o permite, Dealul Cetăţuia e probabil cartierul ideal în Cluj: e în oraş, deci accesibil şi totuşi izolat, e pitoresc, verde şi are privelişti fabuloase. În mod evident, aceste calităţi au şi dus la ocuparea lui din ce în ce mai intensivă, cu vile şi blocuri complet ieşite din scara locului.
Dacă te plimbi pe strada Şerpuitoare, la un moment dat peretele de vile se întrerupe, lăsând loc unei grădini şi unei construcţii mici. De fapt, e o clădire cu trei nivele, însă una la scară umană şi care lucrează cu relieful şi cu natura în loc să le agreseze.

142. C_LAD
Penultima casă de pe stradă
Proiect: Justin Baroncea, Dragoş Dragnea
Text: Justin Baroncea
Foto: Radu Malaşincu, Andrei Mărgulescu

O casă veche, refăcută deja, şi în mod dubios.
O casă nouă pe baza celor anterioare. Eclectism aproape obligat şi o lume cu multe spaţii şi elemente.

154. Amenajare+
Apartament în clădirea Ertler din Oradea
Proiect & text: Alexandru Szűz Pop
Foto: Kinga Tomos

Unul dintre motivele pentru care juriul de la Romanian Design Week 2019 a premiat proiectul lui Alexandru Szűz Pop a fost atitudinea faţă de un exemplu minunat de Sezession transilvănean. Proiectul se inspiră din principiile arhitecturii blocului şi reconstituie în mod simbolic compartimentarea originală pierdută, suprapusă noilor limite spaţiale. În plus, dă şi un exemplu de bună practică, prin
refacerea respectuoasă a tâmplăriilor originale. Toate acestea fără nici un pic de pastişă sau reinterpretare stilistică. (Ş.G.)

162. Bucuria microarhitecturii
stardust architects
Text: Anca Cioarec & Brînduşa Tudor
Foto: Teodora Ungureanu, Vlad Albu, stardust architects

Anca Cioarec şi Brînduşa Tudor par să se simtă foarte bine la scara dintre arhitectură şi design.
Fiecare proiect e abordat cu sensibilitate şi cu grijă: spaţiul şi şurubul devin parte a aceleiaşi familii, iar referinţele culturale şi dragostea faţă de istorie se văd şi în cele mai mici lucrări şi detalii.
Le‑am rugat să ne povestească despre 4 lucrări recente: pe de o parte, despre 2 apartamente şi un dispozitiv pentru o expoziţie despre patrimoniu, despre proiectul obţinut prin concurs pentru magazinul pentru proiectul de design social Mesteshukar Boutique.180 Sex de Anne Imhof
Un spectacol în care arhitectura joacă un rol‑cheie

180. Sex by Anne Imhof
Un spectacol în care arhitectura joacă un rol‑cheie
Text: Cosmina Goagea

Spaţiile The Tanks din clădirea Blavatnik păstrează încă miros de petrol, de pe vremea când galeria era centrală electrică. Acum sunt deschise ca scenă permanentă pentru spectacole de live art, dans, instalaţii, multimedia, dar şi pentru proiecţii de film şi video din colecţia Tate Modern London.
Am asistat aici la performance‑ul Sex, de‑a lungul a 4 ore pline de fascinaţie şi frustrare. Frustrare pentru că totul s‑a petrecut mereu simultan în mai multe locuri, de unde senzaţia că pierzi ceva interesant sau scandalos oriunde te‑ai afla. Ceva magic ca şi titlul în sine (Ce titlu riscant!, mi‑am zis dimineaţa la conferinţa de presă, în timpul discuţiilor despre sex ca asociere, ca atitudine, ca violenţă, ca dualitate şi impact şi altele), ceva care să însemne o posibilitate, un viitor împreună. Este vorba despre sex, dar nu în felul în care îl ştiţi, spune Anne Imhof.

185. Proiecte ficţionale şi probleme reale
Archiprix International 2019/ Hunter Douglas Awards
Text: Cosmina Goagea

Concursul de diplome de arhitectură Archiprix International, care tocmai şi‑a prezentat câştigătorii ediţiei 2019 a premiilor Hunter Douglas Awards la Santiago de Chile, a prezentat câteva strategii de proiectare care pun sub semnul întrebării modelul tradiţional. Din 320 de diplome intrate în concurs, juriul a premiat 7 proiecte. Majoritatea ficţionale, aceste proiecte setează criterii politice, sociale şi de mediu chiar din tema de proiectare.Miza lor pare să nu fie neapărat fezabilitatea construcţiei, ci afirmarea poziţiei autorilor în cadrul discursului critic de arhitectură într‑un moment dificil, plin de crize de toate felurile.
Ce au în comun diplomele premiate este încercarea de a răspunde prin design la o serie de probleme urgente, cum ar fi injustiţia socială, existenţa virtuală, îmbătrânirea, distrugerea naturii, schimbările climatice, locuirea colectivă, conflictele diplomatice.

194-224. PLAN
O colecție de planuri, într-o revistă-album de colecție.

 

Vă mulțumim că ne sunteți alături și ne ajutați să rămânem la înălțime.

Zeppelin #154 (ediția de vară 2019), în format de album de 224 de pagini, e disponibil în librăriile Cărturești, Inmedio și Relay sau poate fi comandat online chiar aici, la prețul de 28 de lei, la care se adaugă transportul prin curier în valoare de 12 lei.

Sau puteți opta pentru un abonament extrem de avantajos, aici.

#154
vara 2019
Sari la conținut