„Halele Carol“ reprezintă un proiect de metodologie de reconversie a vechilor spații industriale cu valoare istorică ale Fabricii Hesper în centru cultural și de evenimente, inițiat de Zeppelin împreună cu Eurodite.
Scurt istoric
Prima gară din București, Filaret, a fost inaugurată în 1869. Fabrica “E. Wolff” s-a mutat vizavi de gară în 1887, pentru a-și extinde activitățile industriale mecanice și metalurgice. În timpul regimului comunist, i s-a spus „Steaua Roșie” și producția s-a concentrat pe mașini grele pentru industria construcțiilor și echipamente hidraulice. Acum, sub numele de “Hesper”, fabrica produce încă pompe și motoare hidraulice, deși s-a confruntat cu o reducere majoră a numărului de salariați – de la 2000 la 200 în ultimii 15 ani – și se luptă cu degradarea clădirilor istorice care nu mai sunt utilizate. Gara Filaret s-a transformat, de asemenea, în autogară pentru curse interne de autobuz.
Fabrica se învecinează cu Parcul Carol (deschis mai târziu, în 1906), pe un deal care a fost întotdeauna un loc de întâlnire și de recreere pentru oamenii din București.
Cum să construiești pe ADN-ul original
În ultimii ani, dezvoltatorii imobiliari au făcut numeroase oferte de cumpărare a clădirilor vechi, pe care însă proprietarul fabricii “Hesper” le-a refuzat, realizând importanța lor istorică, faptul că reprezintă spiritul de pionierat industrial din secolul al 19-lea, și spun poveștile lucrătorilor de atunci; de asemenea, unele dintre ele încă mai erau funcționale.
Principalele obiective ale proiectului sunt: oprirea degradării clădirilor istorice și conservarea valorii lor, găsirea unor noi utilizări pentru clădirile goale (fără a perturba activitățile de producție care au încă loc în cele moderne), deschiderea unor puncte de acces la parc și la stradă, și transformarea într-un spațiu accesibil publicului. Este esențială păstrarea legătura cu ADN-ul locului -”fabricare și creație”- și a unei mândrii locale legate de producție. O abordare bună, pas cu pas, constă în începerea cu investiții mici și cu o planificare pe termen scurt, care să genereze flux financiar pentru următoarele investiții. Acesta din urmă ar reintegra proprietatea pe termen lung în țesutul urban: Halele Carol vor deveni unul dintre locurile de întâlnire preferate din București, un nou centru urban pentru industriile creative, cultură și evenimente.
Fabrici Creative
În 2011, revista Zeppelin a organizat un tur ghidat de arhitectură îndustrială, în situri puțin cunoscute din capitală, eveniment care a dat naștere la multe întrebări. Cum putem păstra vechile clădiri și istoria lor reintegrându-le, în același timp, în peisajul urban? Pot fi transformate în centre de creație, stimulând activitățile culturale? Cum se poate organiza și gestiona procesul?
În scopul de a găsi răspunsuri și mecanisme concrete de transformare, Zeppelin și Eurodite au inițiat proiectul “Fabrici Creative București“. Experții olandezi au prezentat exemple din Țările de Jos și au împărtășit experiențele lor la una din conferințele Serile Zeppelin, cu tema Creative Factories. Ca studiu de caz pentru București a fost aleasă fabrica Hesper, al cărei proprietar era interesat de conversia ei, nu de demolare. Cazul a oferit posibilitatea de a analiza în continuare potențialul de reabilitare din București și de a găsi abordări pentru transformare, în contextul românesc. Într-un seminar de două zile, scenariile posibile pentru reamenajare au fost discutate de către o echipă de experți români și olandezi, împreună cu proprietarul fabricii.
Strategie
„Nu demola, transformă”, este ceea dorește și echipa proiectului, și proprietarul. Dar cum să pui în mișcare procesul de transformare?
Totul a început cu un proces atent de construire a încrederii reciproce, cu prezentarea unor modele de „creștere organică” și „utilizare temporară” și prezentarea conceptelor și calculelor pentru proprietarul fabricii. S-a întocmit o listă de sarcini pentru ca acesta să poată face locul mai întâi curat și sigur. Acest lucru a fost declanșatorul magic pentru a pune în mișcare procesul de transformare, iar personalul fabricii a început să efectueze lucrările de reparaţii. Aceste intervenţii minime au permis deschiderea treptată și strategică pentru public.
În luna mai 2014 proiectul de reconversie Halele Carol a avut o avanpremieră în timpul săptămânii Romanian Design Week, cu peste 2.000 de vizitatori într-o noapte, la evenimentul Carol Factory Night. A urmat un flux tot mai mare de concerte, proiecţii, spectacole și evenimente speciale care au consacrat deja spațiul ca hotspot al capitalei.