Rockwool - fabricat in Romania

revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Explorare prin plimbare – O serie de trasee prin care vei redecoperi Bucureștiul

Există oportunitatea ca în 2021 Bucureștiul să se alăture listei de orașe ce au purtat vreme de un an titlul de Capitală Europeană a Culturii. Asociațiile ARCEN, Bucureștiul meu drag, Make a Point și Zeppelin susțin candidatura Bucureștiului la titlul de Capitală Europeană a Culturii în anul 2021 și pornesc pentru prima oară într-o explorare comună, la care te invităm și pe tine! Facem împreună exercițiul redescoperirii la pas al orașului cu care suntem obișnuiți, dar care ne ascunde nebănuite surprize.

Pentru că Bucureștiul nu este un oraș care se dezvăluie la prima vedere, ci invită la explorare, îți propunem să ni te alături între 15 iunie și 15 iulie, pentru a redescoperi orașul prin lupa cotidianului. Dacă treci de învelișul său cenușiu, dincolo de clădirile gri și coloșii de beton, vei vedea orașul complex, cu personalitate, istorie și povești, frumosul București. Hai să devenim turiști în propriul nostru oraș și să descoperim, să redescoperim și să lăsăm Bucureștiul să ne surprindă!

Ex_ad_A4
Ai de ales între următoarele trasee:

ARCEN: Bucuresci – 2021, traseu cultural pietonal
Vineri, 19, 26 iunie și 3, 10 iulie | orele 19:00
Punct de plecare: Hanul Gabroveni
FB event – aici

Poveștile Bucureștilor sunt scrise pe fiecare clădire pe lângă care trecem, pe fiecare pod pe care îl traversăm și la fiecare colț de stradă. Istoriile ne sunt șoptite de la primul han din București la primul samsar, de la negustorul-filosof, la cârciumarul cusurgiu, de la nimfele dâmbovițene, la demoazelele de pension, de la Pârcălabul Andronache la Ilie Geambașul, din Mahalaua Bălăceanului în Mahalaua Potcovari. Fie că ești calic, paharnic, mămăligar, comis-voiajor, zăbunar, tinichigiu, cărămidar sau corporatist, Bucureștii îți rezervă o pagină în povestea care se scrie chiar acum, sub ochii noștri!

 

Bucureștiul meu drag: Tururi ale zonelor Foișorul de Foc – Avrig | Politehnica – Basarab | Mănăstirea Chiajna | Cartierul Bazilescu
Sâmbătă, 20, 27 iunie și 4, 11 iulie | orele 18:45, cu excepția datei de 4 iulie.
Punct de plecare: Hanul Gabroveni
FB event – aici

Sâmbătă, 20 iunie 2015 | orele 18:45 – 20:45
Foișorul de Foc – Avrig. Punct de plecare: Hanul Gabroveni
O excursie dedicată zonei vechi a Bucureștiului, cu arhitectura de sfârșit de secol XIX și început de XX, cu multe case și biserici vechi. De la Hanul Gabroveni, trecem pe lângă monumentul Lupoaicei, iar prin pasajul Latin ajungem la Kilometrul zero și la Biserica Sf. Gheorghe. Prin Colței ieșim în Carol, dăm de mâncare porumbeilor din scuarul Rosetti și ajungem la Biserica Armenească. Prin Spătarului ajungem la Casa Melik (Muzeul Theodor Pallady), una dintre cele mai vechi și frumoase case din București. Prin Popa Petre ajungem pe strada 10 mese, care ne scoate la Foișorul de Foc. Aici suntem așteptați să vedem apusul peste București. Bulevardul Ferninand ne duce până la metroul Iancului. Gata!

Sâmbătă, 27 iunie 2015 | orele 18:45 – 20:45
Politehnică – Basarab. Punct de plecare: Hanul Gabroveni
Excursie dedicată zonei industriale Cotroceni-Regie-Basarab (Centrala Grozăvești, Regia Tutunului, Fabrica de bere Grivița, gara Basarab). De la Hanul Gabroveni vom tăia Centrul Vechi pe Șepcari, pe lângă Hanul lui Manuc, și vom ajunge la stația de metrou Unirii 1. Coborâm la Politehnică, trecem pe lânga statuia Leu și fosta gară regală și coborâm pe șoseaua Grozăvești spre Dâmbovița. Ajungem la CET Grozăvești, care are peste 100 de ani, datând de pe vremea primarului Emanuel Pache Protopopescu. Lăsăm în dreapta biserica Cărămidarii de Sus și o luăm pe sub podul Basarab, pe lângă turnul de apă al Regiei Tutunului și fosta fabrică de bere Grivița. Trecem liniile de cale ferată pe la Gara Basarab. Urcăm în blocul de lângă pasaj și admirăm Bucureștiul de sus. Trecem prin trotuarul rulant de la gara Basarab la Gara de Nord. Gata!

Sâmbătă, 4 iulie 2015 | orele 16:00 – 20:45
Mănăstirea Chiajna. Punct de plecare: Hanul Gabroveni
Excursie dedicată unui monument „bântuit” și mai greu accesibil, Mănăstirea Chiajna. De la Hanul Gabroveni vom tăia Centrul Vechi pe Șepcari, pe lângă Hanul lui Manuc, și vom ajunge la stația de metrou Unirii 1. Coborâm la stația de metrou Basarab și luăm trenul de Craiova R9005 de la ora 17.28. Străbatem triajul Bucureștiului, oprim în halta București Basarab, la stația Bucureștii Noi, și ajungem în gara Chiajna. Facem o poză de grup în fața gării și o luăm spre sud pe Drumul la Chiajna, ocolim Giulești Sârbi și ajungem la Mânăstirea Chiajna, unde starețul Atanasie ne va povesti despre viitorul ei. Ne întoarcem pe drumul Săbăreni spre tramvai. Gata!

Sâmbătă, 11 iulie 2015 | orele 18:45 – 20:45
Cartierul Bazilescu. Punct de plecare: Hanul Gabroveni
Excursie dedicată satelor înglobate în Bucureștiul anilor ’50, cu arhitectură sovietică. De la Hanul Gabroveni vom tăia Centrul Vechi pe Șepcari, pe lângă Hanul lui Manuc, și vom ajunge la stația de metrou Unirii 1. Luăm metroul până la Basarab, de unde schimbăm peronul pe Magistrala 4 și mergem până la Jiului. Trecem pe lângă Teatrul Masca, strada Pieței și strada Olteniei. Drumul ne duce în spatele parcului Bazilescu. Dăm ocol teatrului de vară și îl străbatem spre biserica cu același nume. O luăm pe Fabrica de Cărămidă și ieșim la lacul Grivița. Ne întoarcem pe Elocinței și Gloriei, spre metrou Jiului. Gata!

 

Make a Point: Trasee de redescoperire a Pantelimonului
Duminică, 21, 28 iunie și 5, 12 iulie | orele 10:00
Punct de plecare: Hanul Gabroveni
FB event – aici

„Nu vă supărați, unde e Mega Mall-ul? La Electroaparataj, lângă Mc.” Bucureștiul se schimbă și nu neapărat dinspre centru. Periferia, spațiul de „după blocurile gri”, a cunoscut o transformare radicală în ultimii 20 de ani. Fabrici și uzine socialiste au lăsat loc spațiilor de consum, dormitoarele muncitorilor au devenit mai pestrițe ca niciodată, hip hop-ul și-a pierdut subiectul.

Duminică, 21 iunie 2015 | orele 10:00 – 12:30
Duminică, 12 iulie 2015 | orele 10:00 – 12:30
Primul traseu de redescoperire a Pantelimonului. Punct de plecare: Hanul Gabroveni
Plecând din apropierea pieței Unirii, vom intra în cartier prin stația de metrou Inginer Costin Georgian. Hai să vedem ce s-a întâmplat cu principalele obiective industriale ale cartierului: uzinele Faur, Republica, Granitul, Electroaparataj și să vorbim despre dinamica acestor spații. Ne vom așeza și vom povesti pe locul fostelor căi ferate ce serveau transportului de marfă și de navetiști. Ulterior vom privi cartierul-dormitor de pe platforma Turnului de Artă (turnul de apă al Postăvăriei Romane), trasând în continuare itinerariul. Ne vom opri scurt în fața unuia dintre puținele monumente realist-socialiste încă în picioare — statuia 1907, aflată acum în Parcul Florilor. Pentru noi este un spațiu de tranzit spre Biserica Mărcuța, una dintre cele mai vechi din București, înghițită de cartier și aura sa. Trecând prin cimitirul vecin bisericii, vom ajunge la Balta Dobroiești, punctul extrem al cartierului și casă pentru un întreg ecosistem. Vom urca valea spre cartier, vom traversa artera principală, și, trecând prin Parcul Morarilor, vom închide cercul la stația Costin Georgian.

Duminică, 28 iunie 2015 | orele 10:00 – 12:30
Duminică, 5 iulie 2015 | orele 10:00 – 12:30
Al doilea traseu de redescoperire a Pantelimonului. Punct de plecare: Hanul Gabroveni
Ne întâlnim la Hanul Gabroveni, dar ajungem în Pantelimon pe la stația de metrou Inginer Costin Georgian. Pentru a înțelege mai bine dimensiunea de cartier-dormitor înconjurat de industrie, vom vizita împrejurimile fostei Fabrici de Sticlă, cât și puțin cunoscuta junglă urbană din Parcul Sticlăriei. Traseul va ocoli pe cât posibil străzile principale, astfel încât eclectismul vieții din spatele blocurilor va ieși în evidență. Urmatorul popas va fi la fostul târg de vechituri de pe malul Bălții Dobroiești. Vom face o scurtă oprire la statuia 1907, mutată în Parcul Florilor, pentru a intra mai profund in istoria socialistă. Binecunoscuta Piața Delfinului – sau „circul foamei” – va fi un punct de oprire dedicat evoluției arhitecturale a mall-urilor în București. Un penultim loc de popas va fi peninsula de pe lacul Fundeni, un spațiu rezidențial inedit, iar turul se va încheia cu o panoramă a cartierului privit de la înălțime, de pe Turnul de Artă. În cele din urmă vom lăsa cartierul în spate la stația de metrou Inginer Costin Georgian.

 

Zeppelin: Tururi ghidate prin arhitectura industrială din zona parcului Carol
Joi, 25 iunie și 9 iulie | orele 10:00 – 13:30
Punct de plecare: Hanul Gabroveni.

Pentru rezervarea unui loc, vă rugăm să trimiteți un e-mail de înregistrare la adresa inscrieri@e-zeppelin.ro
FB events:
Turul #1 – 25 iunie – aici
Turul #2 – 9 iulie – aici

Când ne-am propus aceste tururi industriale în împrejurimile parcului Carol, am făcut-o pentru că e una din zonele ideale în care să mergi pe jos în București.

Acest traseu va fi ca o descoperire arheologică, deoarece vom intra într-o zonă palimpsest al cărei strat original de oraș are aproape 300 de ani. Geografic vorbind, Bucureștiul era o așezare cu dealuri și coline, pe care azi n-o mai percepem așa. Pare perfect plat, asfaltat și betonat. Însă, nu cu mult timp în urmă, era o mare grădină, cu vii și livezi nesfârșite prin curți mănăstirești, cu suișuri și coborâșuri.

Dacă urci la Filaret și la Halele Carol, de pildă, apoi spre Fabrica de Timbre și Șoseaua Viilor, vei simți dealul. Dincolo de geografie te așteaptă un tur prin spații și locuri altfel inaccesibile — fabrici și industrii încă active, iar altele într-un surpinzător proces de transformare.

Dacă ne întoarcem la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, Parcul Carol era menit să reprezinte versiunea bucureșteană a expozitiei internaționale pariziene. Lângă prima gară din România – Filaret – cu primele sale locomotive cu abur ce legau Bucureștiul de Dunăre încă de la 1869, era construită peste drum fabrica Wolff — mai tarziu Steaua Roșie, iar azi Hesper S.A. și Halele Carol. Mai târziu, Observatorul Astronomic și Muzeul Tehnicii au completat profilul unui loc dens în construcții ambițioase, semnificative pentru istoria orașului, dar și a unei societăți dornice de a-și însuși progresul tehnologic și de a experimenta noi forme de cunoaștere.

La fața locului vei afla mult mai multe povești detaliate, spuse de Zeppelin și prietenii noștri de la Asociația pentru Arheologie Industrială.

Noi, Zeppelin, suntem foarte procupați, în ultimii ani, de tot ce înseamnă spațiile industriale din orașe. Industriile pleacă sau se modernizează și devin mai eficiente ocupând loturi tot mai mici. În urma lor rămăn spații industriale cu deschideri uriașe, hale și săli monumentale pe care arhitectura contemporană nu ni le mai oferă. Ziduri enorme de cărămidă veche, ferestre uriașe, și mii de idei despre cum și ce ar putea deveni aceste locuri. Deși puternic și semnificativ, acest profil industrial e prea puțin vizibil și nicidecum recunoscut sau valorificat azi la nivelul orașului.

Zeppelin începe să întrezărească și un alt strat, tot mai coerent în contextul actual: cel al noilor intervenții și inițiative culturale, care au început să ocupe și să activeze spații industriale, fie ele depozite sau construcții abandonate. Cu precădere când astfel de structuri sunt în stare de de colaps, pe cale de dispariție sau chiar demolate, convertirea lor în spații culturale e relevantă, constituindu-se în modele de salvgardare, în care se prezervă identitatea locului și se asigură intrarea în circuitul public prin intermediul unor practici culturale inovatoare. Toate acestea pot transforma cartiere ale Bucureștiului în centre de interes, intense cultural și atractive.

Și încă ceva: pe noi ne preocupă mersul pe jos și cât de valoros e el pentru un oraș. Cică la alții e un „asset“ cultural dar mai ales economic. Dacă mergi pe jos cunoști, dacă mergi pe jos ți se face sete și vrei să cumperi ceva de băut, dacă mergi pe jos vezi de-aproape, poți zăbovi, poți fi sedus sau chiar ajunge să iubești un loc, dacă mergi pe jos mai vezi și ce mai e prin vitrine și ai răgaz să-i observi pe ceilalți oameni. Pe cât de normal, pe-atât de dificil la noi în oraș. Ne place ideea de a face o guerrillă a mersului pe jos, mai ales în spațiile industriale. Cu voi impreună o să vedem ce idei ne mai vin să îmblânzim orașul acesta, să fie mai primitor și mai viu.

 

Accesul la evenimentele din cadrul proiectului București Memoria | Explorarea | Imaginarea Orașului este gratuit.

www.bucuresti2021.ro / FB Bucuresti2021

Sari la conținut