Articol revista # 118

 

www – wall window workshop : Dan Perjovschi pentru Ruhr Triennale 2013

 

Text: Ioana Calen
Foto: © Rainer Schlautmann, Ruhrtriennale 2013

Una dintre atracțiile principale ale ediției din acest an a festivalului internațional de performance și artă contemporană, Ruhr Triennale, un eveniment special de reconversie a zonelor Ruhr Westphalia din Nord Vestul Germaniei, a fost workshopul lui Dan Perjovschi, www – wall window workshop. O clădire industrială celebră din regiune, Jahrhunderthalle din Bochum, dedicată în prezent artelor performative și vizuale (printr-o infuzie de 40 de milioane de euro care a făcut posibilă conversia acesteia), a fost spațiul în care artistul și-a susținut workshopul. Intervenția lui Perjovschi a agregat atât lucrări din propria arhivă cât și desene contextuale, care fac trimitere la regiunea respectivă și la eveniment în sine. 

4

 “În 2003 am desenat sălile în care este acum instalația lui Douglas Gordon (fosta fabrică de carbune bituminous din Kokerei Zollverein, n.a.). Atunci mi-a luat 3 luni. A fost cel mai dur și mare proiect al meu și unul din cele care m-au eliberat. După ce am controlat acel spațiu cu desenele mele cu creta, am putut ține în mână orice fel de spațiu. Proiectul de la Jahrhundredhalle e o referință la acel proiect dar și o noutate. E prima dată când combin trei tactici – desen în cretă pe zid negru, desen cu marker alb pe geam și interactivitatea cu publicul (care a desenat în partea de jos)”, explică Perjovschi. 

În prima săptămână după deschiderea festivalului, artistul a invitat copii, tineri și adulții să îi continue desenele cu propriile intervenții, ceea ce a dus la un rezultat vizual unic: până la nivelul înălțimii unui copil, desenele sunt mult mai dense și naive ca stil, pentru că participanții la workshop nu au avut scări, la nivelul unui adult stilurile devin mai ordonate iar tonul mai serios în timp ce în partea de sus a pereților se distinge discursul punctat de ironie și umor al lui Perjovschi. “La viața mea am desenat tot felul de spații dar niciodată ceva asemănător cu cel din Bochum. Chiar dacă am desenat exterioare, au fost de muzee (cu exceptia zidului din Sibiu) și chiar dacă am desenat holuri, au fost tot de muzee (Moma, Vanabbemseum Eindhoven)”, scompletează artistul. Munca de peste trei săptămâni la finisarea expoziției s-a încheiat cu discuții libere purtate cu vizitatorii și participanții la workshop în cadrul cărora Perjovschi le-a arătat alte lucrări din propria arhivă (organizată sub forma unor agende cu desene) și au comentat împreună subiectele abordate prin desen.

 

 

1