Noul film al lui Wim Wenders, „Perfect Days”, care a fost turnat în Shibuya – Tokio, a fost inspirat de-un proiect prin care o rețea de arhitecți și designeri celebri a fost construită pentru a proiecta nimic altceva decât 17 toalete pentru unul dintre cele mai populate orașe ale lumii.
Texte: Cătălina Frâncu, Kashiwa Sato
Foto: Satoshi Nagare
Intro: „Nu pune toaleta în fațadă”….
Text : Cătălina Frâncu
…,„ai grijă la ritmul golurilor pentru ferestrele grupurilor sanitare”, „poate că am putea așeza toaleta în centru ca să eliberăm coaja exterioară” sunt doar câteva dintre sfaturile pe care le-am primit în școala de arhitectură. Toaleta a fost și încă este o funcțiune abordată cu greu și rareori în legătură cu estetica sau cu funcția de reper. Cel mai des e sursă de discordie în proiectele de arhitectură și rar este generatoare de spectacol, însă atunci când i se maximizează potențialul, rezultatul e bogat, imaginativ și mai ales, practic.
Toaletele sunt un element fundamental al bunei funcționări urbane care acomodează noile folosințe maturate în secolul trecut: de la mono-ruta acasă-serviciu la rețeaua complexă (acasă-doctor-grădiniță-cursuri-întâlniri cu prietenii etc.).
Proiectul cu care relaționează noul film al lui Wim Wenders răspunde nu numai cerinței de spații sanitare, de repaos și de îngrijire bebeluși, dar și unui apel urban pentru repere și reprezentare în sensul lui Kevin Lynch.
Kashiwa Sato și Yoshihiro Saito, prin una dintre cele 17 toalete care au fost construite până în 2023 în Tokio, metamorfozează un program umil, până acum ascuns, într-un joc abil cu forma cubului alb, cu trimiteri tongue in cheek la formele culte minimaliste ale lumii artei vestice contemporane. Planul proiectului trimite la imaginea unei mașinării de deservire a nevoilor complexe: toaletele pot fi accesate de persoane cu niveluri de mobilitate variate, anvelopanta e translucidă și permite o minimă comunicare cu exteriorul, una dintre toalete este dotată cu un „pat de îngrijire” și există, de asemenea, facilități pentru persoanele cu stomă. Toate nevoile integrate în acest „aparat” înseamnă că mai multe persoanele care de obicei întâmpină bariere în accesarea spațiului urban, vor avea de trecut un obstacol în minus: în zona gării, nevoile de bază sunt asigurate pentru mai multe tipuri de persoane decât genericul „femei” și „bărbați.”
„Omotenashi” în spațiul public
Text: Kashiwa Sato
Obiectivul proiectului „Toaletele orașului Tokio” este de a contribui la o societate caracterizată de curățenie, securitate, armonie și acceptare a diversității. Luând aceste idealuri în propriile mâini, Kashiwa a condus proiectarea acestei toalete publice ca punct de reper în zona gării, aliniindu-se la standardele unei toalete publice de calitate pentru a contribui la un nou mod de viață urbană.
Proiectul „Toaletele orașului Tokio” a fost generat de Fundația Nippon. Toaletele reprezintă o parte importantă a „omotenashi” (cultura japoneză a ospitalității). Cu toate acestea, multe toalete publice rămân nefolosite deoarece sunt întunecate, murdare, urât mirositoare și înfricoșătoare. Acest proiect își propune să ofere toalete atrăgătoare, amplasate în tot cartierul Shibuya, pe care toată lumea, indiferent de vârstă, gen sau dizabilitate, să le poată folosi confortabil. În cele 17 spații planificate, fiecare toaletă este proiectată de unul dintre cei 16 arhitecți și designeri de renume mondial. Folosindu-se de puterea designului și de creativitate, acest proiect revoluționar se remarcă prin eforturile sale de a provoca și de a aborda problemele sociale care gravitează în jurul toaletelor publice din zilele noastre.
Ca parte a proiectului „Toaletele orașului Tokio,” Kashiwa Sato a condus proiectarea unei noi toalete în fața intrării de vest a stației Ebisu, precum și a pictogramelor utilizate în toate toaletele proiectate pentru acest proiect.
Stația Ebisu este o stație de transfer pentru liniile JR și de metrou. La ieșirea vestică se află terminalul de autobuze și stația de taxi, un loc de întâlnire popular și o zonă cu trafic pietonal intens.
Această toaletă a fost proiectată pentru a fi un punct de reper recognoscibil la ieșire și a crea o atmosferă luminoasă în zonă. Designul „toaletei alb pur” marchează curățenia care se așteaptă de la toalete.
Clădirea-cub care conține patru cabine individuale este realizată din lamele de aluminiu alb care oferă o imagine luminoasă și aerisită. Acest design reușește să promoveze securitatea atât din exterior, cât și din interiorul toaletei, permițând niveluri adecvate de vizibilitate, dar și menținerea intimitatea utilizatorilor.
DE PROIECTE