Pe 2 august 2019, la Iasi, în piscina Pleiada Boutique Hotel a avut loc vernisajul expoziției subacvatice „WaterLear”, cu fotografii din spectacolul Regele Lear, din repertoriul Teatrului Național din București.
Fotografiile sunt realizate de Florin Ghioca, fotograful oficial al TNB.
Sunt expuse 15 portrete ale unor actori foarte cunoscuți, care au fost realizate cu prilejul unei filmări pe care actorii au făcut-o într-un bazin cu apă, pentru spectacolul „Regele Lear”, regizat de georgianul David Doiashvili. Publicul a avut ocazia chiar de la vernisaj să participe la o scufundare – una cu ochii deschiși spre actorii TNB.
Titlul expoziției, WaterLear, e o combinație între “water” (apă) și numele regelui din spectacolul shakespearian – Lear.
“Avem un vernisaj legat de fotografia de teatru și nu numai, avem un vernisaj legat de lumea subacvatică şi de liniştea aceasta în care putem să privim nişte imagini extrem de puternice. Sunt 15 fotografii reprezentând mari actori ai TNB, fotografii din spectacolul Regele Lear. Sunt niște momente inedite, în care actorii au filmat pentru spectacolul Regele Lear și s-au aflat în niște bazine cu apă – de aici și ideea acestei expoziții” – Florin Ghioca.
Printre artiştii fotografiaţi şi expuşi de Florin Ghioca se numără Marius Manole, Mihai Constantin, Crina Semciuc, Monica Davidescu, Raluca Aprodu, Istvan Teglas, Ioan Andrei Ionescu și Tudor Istodor.
Regele Lear, a carui premieră a aut loc în decembrie 2016, e un show de o modernitate provocatoare, conferită de o inventivitate vizuală fascinantă, ritmuri frenetice, o muzică electrizantă, elemente care creează estetica unuia dintre cei mai inovatori regizori de teatru ai momentului, georgianul David Doiashvili.
Un spectacol despre un regat care se prăbușește, despre copii care își trădează părinții, despre intrigi de culise și lovituri de palat. „Ia-ți ochi de sticlă și, ca un politician mârșav, fă-te că vezi și ce nu vezi!”, exclamă cu tristețe un personaj. O montare în care textul lui Shakespeare capătă conotații extrem de actuale, înfățișând o lume în care adevărul este pedepsit și în care nebunii îi conduc pe orbi.