Text: Tranzit.ro
Versiunea A.
Începând cu sfârșitul anului 2019 tranzit. ro/ București închide porțile spațiului de pe strada Gazelei 44 în care a funcționat timp de 7 ani. Până la relocarea într-un nou spațiu, vom lucra nomad, continuând proiectele de cercetare aflate în curs și pregătind proiectele din 2020, dintre care menționăm expoziția „De la aproape către departe. Cartografieri vizuale ale spațiului 2 Mai și Vama Veche”, curatoriată de Iuliana Dumitru și co-finanțată de către AFCN.
tranzit. ro va continua să funcționeze în spațiile din Cluj și Iași, precum și prin alte colaborări și parteneriate.
Sperăm ca și în București să reintrăm în normalitatea unui spațiu permanent cât mai curând! Vă dorim o iarnă frumoasă și ne vom bucura să vă revedem mai des la evenimentele voastre, organizate în alte spații și instituții din oraș!
Versiunea B.
tranzit. ro a avut privilegiul de a-și putea permite să plătească o chirie lunară nu pentru unul ci pentru trei spații; cu toate acestea, până acum toate cele trei spații au fost schimbate. Ideea de spațiu permanent pentru scena independentă de artă din România este o contradicție în sine, cu foarte mici excepții, în locuri în care există un puternic sprijin al autorităților locale sau în cazuri în care administratorii spațiilor sunt și posesorii acestora. Altfel, durata medie de supraviețuire a unui astfel de spațiu este cam de trei ani. În 2019, curatorii tineri se întorc la practicile artiștilor din anii ’90, cu expoziții organizate în apartamente sau în subsoluri. Evident, e perfect sănătos pentru scenă să nu piardă zona alternativă și de underground, dar e cel puțin îngrijorător faptul că în toți acești ani nu au apărut în plus instituții stabile, cu bugete decente și predictibile, cu posibilitatea de a dezvolta proiecte măcar pe termen mediu și cu spații mai mari decât o sufragerie în care să-și desfășoare activitatea.
Faptul că instituțiile culturale sunt în competiție pe piața liberă imobiliară (de altfel o piață meschină și complet sub standardele minime de calitate) nu este acceptabil și nu ar trebui încurajat în continuare de către operatorii independenți care își petrec jumătate din an scriind aplicații și raportări pentru a putea realiza unul-două proiecte pe unde se mai găsește câte un spațiu disponibil, plătit și întreținut de cei mai norocoși dintre ei.
În urmă cu șapte ani, când am deschis spațiul de pe Gazelei 44 știam în ce context ne plasăm și de aceea cel puțin jumătate din evenimentele din acest spațiu au fost organizate de către, sau în parteneriat cu alte instituții, majoritatea tot independente. În plus, existența Grădinii Tranzit a creat o comunitate care a funcționat după alte reguli și ritualuri decât cele obișnuite ale unui spațiu de artă contemporană, fără presiunea producției, a supra-performării individuale și a trendurilor. Așa după cum chiar existența instituției tranzit. ro s-a bazat de la început pe decizia de a împărți bugetul unei instituții în trei, mai puținul pe care și l-a asumat fiecare devenind mai mult prin solidaritate și deschidere.
tranzit. ro nu este o instituție independentă la același nivel cu restul instituțiilor de pe scena locală, prin faptul că se bucură de un sprijin constant din partea partenerului său privat, Fundația Erste. Chiar și așa, iată că nici tranzit. ro nu reușește să mențină continuitatea unui spațiu în același loc, nici la Cluj, nici la Iași, nici la București. Ce șanse ar avea să reușească atunci micile organizații ale artiștilor, care au fost forțați să se auto-organizeze în forme legale pentru a-și asigura o minimă supraviețuire aplicând pentru finanțări care le acoperă de cele mai multe ori doar cheltuielile pentru proiecte și nu o infrastructură?!
Versiunea C.
Pe scurt:
De ce plecăm?
Pentru că zona din oraș în care ne-am aflat până acum s-a gentrificat (cu sau fără ajutorul nostru) și noi nu mai putem susține aici un discurs care să nu fie în profundă disonanță cu ceea ce se întâmplă în jur. Pentru că am spus ce se putea spune în acest spațiu în condițiile date. Pentru că e bine să știi când muncești mai mult să menții un spațiu decât să faci un program. Pentru că uneori dacă ceva dispare devine mai vizibil.
De ce acum și nu atunci când am fi găsit deja un spațiu nou?
Pentru că nu poți sări dintr-o barcă în alta fără să te clatini, pentru că suntem obosiți și epuizați, pentru că orice spațiu nou va avea nevoie de o altă energie, pe care va trebui să o construim și pentru asta avem nevoie de un alt ritm decât cel în care funcționăm acum.
Va fi un spațiu nou?
Probabil că da.
Ce va face tranzit București în 2020?
Aceleași proiecte pe care le-ar fi făcut și dacă ar fi păstrat spațiul, mai puțin Grădina Tranzit. Poate va face și o carte despre cei 7 ani pe Gazelei.
Ne pare rău că plecăm?
#niciolacrimă
Articol conex:
Expoziţii şi legume. tranzit.ro/Bucureşti