Un weekend pentru filmul cubanez

Pe 9, 10 si 11 decembrie, Bucurestiul va deveni capitala unei cinematografii originale, puternice, dar prea putin cunoscuta in Europa contemporana: cea cubaneza. Ambasada Cubei in Romania si Instituto Cervantes din Bucuresti, in colaborare cu ICAIC (Institutul Cubanez al Artei si Industriei Cinematografice) si Arhiva Nationala de Film a Romaniei organizeaza vineri, sambata si duminica un Weekend de Film Cubanez/ Weekend de Cine Cubano, la Cinema Union din Bucuresti (Str. Ion Campineanu 21).

Legendarul regizor Tomás Gutiérrez Alea se intoarce pe ecranele bucurestene cu o impresionanta ecranizare a romanului lui Ilf si Petrov, Douasprezece scaune, si o serioasa satira sociala pornind de la istoria unui muncitor inmormantat cu cartea sa de munca, fara de care existenta lui nu poate fi dovedita. Il acompaniaza regizori tineri, interesati de povesti de familie, de conflicte de dragoste pe fundalul (fictiv) al stationarii unor rachete sovietice intr-un sat cubanez, sau de misterele din spatele bataliilor pentru controlul pietei prostitutiei in Havana. Trei zile pline, dedicate Cubei si artei sale cinematografice.

Proiectia de gala va avea loc vineri, 9 decembrie, cu participarea extraordinara a E.S. Dna. Marta Caridad Fajardo Palet.

Biletele si abonamentele s-au pus deja in vanzare la Casa de Bilete a Cinema Union.

Program:
Vineri, 9 decembrie
Ora 19.00: Zeii cazuti, regia Ernesto Daranas (2002)

Sambata, 10 decembrie
Ora 16.00: Moartea unui birocrat, regia Tomás Gutiérrez Alea (1966)
Ora 18.00: Orasul rosu, regia Rebeca Chávez (2009)
Ora 20.00: Premiul de consolare, regia Tomás Gutiérrez Alea (1966)

Duminica, 11 decembrie
Ora 16.00: Douasprezece scaune, regia Tomás Gutiérrez Alea (1962)
Ora 18.00: Lisanka, regia Daniel Diaz Torres (2010)
Ora 20.00: Buna Vestire, regia Enrique Pineda Barnet (2009)

Prezentarea filmelor:

Zeii cazuti/ Los Dioses Rotos
Laura este o profesoara universitara care face o cercetare despre faimosul proxenet cubanez Alberto Yarini y Ponce de León, asasinat prin impuscare de rivalii lui francezi, care controlau piata prostitutiei in Havana inceputului de secol XX. Preocupata in a-i face dreptate legendarului personaj, se cufunda intr-una din zonele cele mai complexe ale realitatii din Havana zilelor noastre.
Dar dincolo de anecdotica lui, Zeii cazuti este o poveste despre confruntarea valorilor, o reflectie in jurul perspectivei etice si morale a unui grup de personaje – din toate straturile socioculturale –, asupra carora etichetele cliseistice de „pozitiv“ si „negativ“ nu pot fi prea usor lipite. Drama sociala, suspansul si melodrama se amesteca intr-o istorie ce-si doreste sa para distractiva, universala si fidela realitatii din care se inspira.
 
Moartea unui birocrat/ La muerte de un burócrata
Un muncitor exemplar este inmormantat cu cartea lui de munca, drept recunostinta pentru meritele sale, dar vaduva nu poate incasa pensia fara acest document. Nepotul decedatului trece prin aventuri halucinante pentru a recupera cartea de munca din mormantul unchiului.
„Bufnitura unui sicriu in pamant este ceva cat se poate de serios“, scria Antonio Machado, si asa este, cata vreme cadavrul nu-si ia cu el actele de identitate in mijlocul unei moristi birocratice, fiindca atunci se dezlantuie absurdul. Filmul e o satira sociala care amuza denuntand un vechi neajuns, consecintele si ramificatiile lui, cu lejeritatea ce caracterizeaza umorul creol si caraibian.

Orasul rosu/ Ciudad en rojo
Orasul rosu propune o reflectie asupra violentei din perspectiva celor care nu au vocatia violentei, a celor care se vad impinsi la violenta. Cand violenta este impusa, pentru a redobandi linistea, uneori nu mai ramane alta optiune decat un raspuns la fel de violent, o violenta care s-ar putea considera legitima si protectoare, dar ramane tot violenta si lasa urme in fiinta umana. Aceasta reflectie nu evolueaza in abstract, ci se desprinde din recitirea personajelor si a actiunii romanului Bertillón 166 si a insesi istoriei orasului Santiago de Cuba.

Premiul de consolare/ El Premio flaco
Iluminada traieste intr-un cartier foarte umil, iar situasia ei e una precara. Soarta i se schimba dintr-odata cand gaseste un ravas castigator inauntrul unui sapun marca Rina, prin care i se ofera o casa noua.
 
Douasprezece scaune/ Las doce sillas
Un aristocrat decazut odata cu triumful revolutionar si fostul lui sofer cauta cu disperare un scaun in care au fost ascunse diamantele familiei. In competitie cu preotul satului, incunostiintat de secret, personajele trec prin situatii dintre cele mai neprevazute, dupa ce setul de 12 scaune a fost vandut la mezat de Ministerul pentru Recuperarea Bunurilor si au ajuns pe maini diferite.

Lisanka
In Veredas, sat imaginar din Cuba inceputului anilor ’60, sunt amplasate rachete sovietice. Doi tineri, Sergio si Aurelio, isi disputa iubirea Lisankai, cea mai frumoasa si dorita fata din regiune. Criza Rachetelor e pe cale sa inceapa, iar in zona soseste un „grup“ de soldati sovietici; printre ei, Volodea, care devine un rival periculos pentru Sergio si Aurelio. Viata de zi cu zi a satului si cea a Lisankai se schimba iremediabil.

Buna Vestire/ La Anunciación
O familie destramata, un testament, un oras magic. Ceea ce le desparte e si ceea ce le uneste. Havana, 2006: Amalia, batrana spiritista, isi cheama familia imprastiata ca sa le citeasca Testamentul Moral al sotului ei, recent decedat. Fiii sai: Ricardo, inginer revolutionar, Margarita, arhitecta, stabilita in Statele Unite, si Mayito, boem, muzician si poet. Traiesc in lumi separate. Reuniunea familiala ii ajuta sa-si depene povestile de viata.

Sari la conținut