revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Un acoperis pentru un focar urban

Construita printr-un parteneriat public-privat, noua piata alimentara din Celje a fost imaginata ca un generator social pentru oras, capabil sa revitalizeze zona invecinata.

Piata agroalimentara a orasului este situata chiar in centru. Inca de la inaugurarea sa, la mijlocul secolului trecut, a constituit un focar al activitatii urbane. Comparativ cu cea veche, piata cea noua este conceputa ca o zona urbana deschisa, un fel de piateta acoperita a orasului, organic conectata la spatiul urban inconjurator.

Text: Arhitektura Krusec
Foto: Miran KambicArticol publicat in numarul 97 al revistei zeppelin.

Cladirea cea noua a pietei este imaginata ca un acoperis gigantic din otel, care protejeaza magazinele si standurile, fiind segmentat in mai multe planuri mai mici de inaltimi diferite, astfel incat sa creeze zone de tranzitie pentru a permite patrunderea luminii naturale in timpul zilei. Zonele de tranzitie au si un scop structural, constituind sistemele portante care asigura legaturile transversale pe toata latimea cladirii, fara a fi nevoie de console intermediare.

Interiorul monocromatic creeaza un fundal spatial neutru, care accentueaza diversitatea de culori a fructelor, legumelor si a altor produse expuse pe standuri. In maniera descrisa, imaginea finala a lucrarii arhitecturale nu se rezuma numai la munca arhitectului, infatisarea pietei fiind completa doar atunci cand este intesata de cumparatori.

Noua piata din Celje a fost construita ca urmare a unui parteneriat public-privat intre primaria orasului Celje si CMC Celje dd, iar realizarea proiectului a fost posibila datorita firmei private care a asigurat investitia. In momentul de fata, piata este administrata de aceasta firma, urmand ca, dupa o anumita perioada prestabilita, sa intre in proprietatea municipalitatii orasului Celje.

Dat fiind faptul ca o piata exista deja pe amplasamentul actual, fara sa fie insa functionala, edilii orasului au decis reconstruirea ei, conferindu-i in plus rolul unui generator social, in chiar centrul orasului. Marimea pietei si numarul standurilor nu s-au modificat radical comparativ cu fosta cladire, principala diferenta constand insa in modul ei de structurare si in restaurarea zonei invecinate.

Acoperisul gigantic din otel se intinde peste trei volume inchise care adapostesc 24 de magazine destinate vanzarii produselor, dintre care sase sunt astfel echipate incat sa poata gazdui macelarii, pescarii sau magazine de produse lactate. Inca trei dintre acestea sunt amplasate in pavilionul din sticla, intr-unul dintre ele functionand cafeneaua.

Standurile deschise sunt dispuse in trei zone. Una dintre acestea cuprinde 14 „standuri de vanzare” pe latura estica a pietei si este destinata comercializarii articolelor de artizanat, imbracaminte etc. Cea de-a doua zona cuprinde 24 de standuri si este destinata vanzarii legumelor, fructelor etc. de la producatori, („produse agricole”). A treia zona, cu zece standuri, amplasata in coltul sud-estic descoperit, este destinata produselor ecologice si organice autorizate. Fiecare dintre standurile de vanzare este impartit in unitati de 50 cm si poate fi structurat pe diferite dimensiuni.

Piata este deschisa de luni pana sambata, numarul cumparatorilor variind in functie de zi, ora si anotimp. Primavara, vara si toamna, in zilele de sambata, se inregistreaza cel mai mare numar de cumparatori, dar ramane deschisa chiar si pe timpul iernii. Piata de produse organice este deschisa insa numai sambata.

Sari la conținut