revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Sculpturi inspirate de nevoia de spațiu și de simplificare a logisticii muncii de artist

Andrei Arion a fost selectat anul trecut în programul Accelerator. Mentorat și Producție pentru artiști emergenți, desfășurat de Asociația Culturală Eastwards Prospectus, în parteneriat cu Gaep Gallery și i8 Gallery din Islanda. Aflat în cel de-al doilea an de derulare, prin cele trei etape – mentorat, expoziție de grup și proiecte de artă în spațiul public – programul angrenează artiștii emergenții într-o experiență cu potențial de transformare semnificativă a carierelor lor.

 

Text: Ana-Ilinca Macri, mediator cultural, Accelerator

 

Am stat de vorbă cu Andrei Arion despre lucrările expuse în cadrul expoziției Back to Where It All Began, deschisă la Gaep Gallery:

Povestește-ne câteva lucruri despre ansamblul lucrărilor tale din expoziția Back to Where It All Began – de exemplu de unde te-ai inspirat sau care este legătura dintre acestea?

AA: Cele trei sculpturi din expoziția Back to Where It All Began provin dintr-o nevoie de spațiu și de simplificare a logisticii muncii de artist. Din acest motiv am simțit nevoia de a mă îndrepta înspre realizarea unor lucrări care se pot dezasambla. Acest lucru face depozitarea și transportul lor mai simple și îmi permite să intervin foarte ușor asupra lor, să le schimb anumite componente sau să le refolosesc în structura altor sculpturi. Lucrările mele tind să fie obiecte utilitare, dar nu în sensul clasic al cuvântului. Ele sunt absurde și nu ar putea fi folosite într-un scenariu cotidian, precum multe dintre conceptele întâlnite în mediul sci fi/fantasy. Parte din scopul lor, pentru mine, este acela de a găsi o utilitate după ce le finalizez, iar în felul ăsta imaginația mea joacă rolul unui inventator.

 

1. Gaep-Andrei-Arion-How Far Can a Shelf Span Without Support-2023-photo-Alexandru-Paul-Courtery of Gaep*Andrei Arion, How Far Can a Shelf Span Without Support, 2023, credite photo Gaep Gallery  / aluminum / 60 x 200 x 25 cm

 

În ce fel de spațiu ar putea fi instalate lucrările din această expoziție și de ce?

AA: Îmi place să îmi vad lucrările în spații neutre, tip white cube, dar în același timp mi se par mai interesante expozițiile în spații alternative care au un oarecare nivel de personalitate și care te forțează să găsești un consens între lucrări și mediul înconjurător. Lucrările pot să fie înghițite de spațiu, sau pot fi ambele puse într-o lumină bună dacă se găsește o modalitate de a corela unele elemente dintr-o lucrare cu anumite elemente arhitecturale ale spațiului, astfel aducând la suprafață un nou dialog pe care artistul sau curatorul poate sa îl pornească.

 

2. Gaep-Andrei-Arion-A Lot of People Commute to Work-2023-photo-Alexandru-Paul-Courtery of Gaep*Andrei-Arion, A Lot of People Commute to Work, 2023, credit foto Gaep Gallery /aluminum / 130 x 5 x 8 cm

 

Ai mai povestit anterior că arta ta este influențată de jocurile video. Ne poți descrie procesul prin care  elemente din gaming devin lucrări de artă?

AA: Am fost expus jocurilor video, filmelor, desenelor animate cu tema fantasy și science fiction mai bine de jumătate din viața mea și am fost mereu fascinat de felul în care acestea mă pot introduce într-o realitate paralelă. De obicei încerc să nu fac referire sau să aduc un omagiu unui anumit joc sau film, ci mai degrabă folosesc inconștient diversele elemente deja sedimentate în memoria mea. Când spun asta, mă refer la modurile în care pot fi reprezentate uneltele, armele, clădirile, personajele din acest tip de media: dimensiuni exagerate, forme neobișnuite, utilități nișate etc. Toate acestea au devenit repere vizuale foarte comune și ușor de transpus în lucrările mele, fără să fie nevoie să mă gândesc la un obiect anume văzut într-un joc video, de exemplu.

 

3. Gaep-Andrei-Arion-What Is Vertical Development-2023-photo-Alexandru-Paul-Courtery of Gaep*Andrei Arion, What Is Vertical Development, 2023, credit foto Gaep Gallery  /aluminum /170 x 6 x 3 cm

 

Care sunt, după părerea ta, ingredientele care determină originalitatea unui artist?

AA: Cred că asta depinde în mare parte de nivelul de sinceritate pe care îl avem față de noi înșine. Este foarte ușor să găsești artiști care ajung să îți placă foarte mult și să culegi bucăți din munca lor, chiar dacă nu are legătură cu propria practică sau cu interesele tale.

Ce părere ai despre expoziția Back to Where It All Began? Cum vezi lucrările colegilor din proiectul Accelerator?

AA: As spune ca toți artiștii din expoziție au făcut o treaba bună. Îmi plac foarte mult câteva lucrări și le-aș lua acasă, dacă aș putea. Desenele Robertei Curcă și sculptura Deliei Prodan sunt lucrările mele favorite din expoziție, deoarece regăsesc în ele anumite motive care îmi provoacă nostalgie.

 

În puteți urmări pe Andrei Arion pe social media și pe pagina Accelerator. După expoziția Back to Where It All Began, programul continuă cu proiectele de artă în spațiul public ce se vor desfășura în București și alte trei orașe din România.

 

*foto titlu:  Gaep, Accelerator, installation view, Andrei Arion, photo by Alexandru Paul, Courtery of Gaep

 

Articol conex:

Ragnar Kjartansson: „Există un sigur inamic al artei iar acela este amărăciunea”

 

 

Sari la conținut