Premiile concursului „Afară înăuntru”

Ne-au invadat pisicile. Cu sutele! Au fost însă și foarte multe cafele, flori, și, evident, ferestre, balcoane, pervaze, grădini, bucăți de oraș, vise, ceva tristețe, dar și curaj, umor și multă frumusețe.

Sincer, ne așteptam să primim ceva mai multe lucrări decât la concursurile noastre mai vechi. Condițiile sunt foarte, foarte speciale, iar tema ni s-a părut importantă, și acum, și pentru mai departe.

Însă nu ne-am așteptat deloc la o asemenea participare: 369 de propuneri, din care au rămas în concurs 354. Ne-am descurcat până la urmă, și cu juriul, și cu organizarea, și cu afișarea pe rețele, dar a trebuit să amânăm de pe 13 pe 14 mai data anunțării rezultatelor.
Iată-le, mai jos. Având în vedere numărul mare dar în primul calitatea multor lucrări, juriul și organizatorii au hotărât să lărgească lista de premiere: am adăugat 2 nominalizări la cele trei premii inițiale, și am mărit numărul de mențiuni de la 7 la 16.

Le mulțumim tuturor participanților. Ne-am uitat atent la toate imaginile, și am citit toate textele, să știți. Unele situații sau gânduri ne-au pus un nod în gât. Vă recomandăm să le căutați cu răbdare și să nu vă opriți la desene. Vă dorim și ne dorim tuturor să ieșim cu bine din tot acest necaz și să profităm de acest răgaz de reflecție și de rezervele astea de creativitate care se produc acum.
Bravo. Acest concurs ne-a făcut foarte fericiți, aici la Zeppelin.

Raportul juriului:
(Maria Duda – arhitect/ Baza. Deschidem orașul, Ștefan Davidovici -arhitect, artist vizual, Adelina Butnaru – designer grafic, ilustrator, Ștefan Ghenciulescu – redactor-șef Zeppelin.)

Criteriile
….au pornit de la temă. Titlul „Afară înăuntru” nu se referea doar la a reprezenta vizual ce se vede printr-o fereastră, ci la o descriere/interogare/interpretare a relației dintre interior și exterior, a granițelor, a zonelor ambigue, a lumii dintre lumi. Ca atare, au fost apreciate lucrările care vorbeau nu doar despre imagine, ci despre spațiu, despre locuri, suprapuneri, limite.
Apoi, am căutat operele care nu se limitau la o descriere grafică, ci propuneau o poveste (și nu ne referim doar la cea din text), în care ni s-a părut că decelăm sensuri mai complexe decât cel imediat aparent.
Caracterul personal, imaginația, depășirea sau transfigurarea clișeelor au reprezentat, de asemenea, un criteriu important. La fel și poezia, în sensul său cel mai larg.
Și a mai fost, bineînțeles, criteriul esențial al calității grafice: compoziția, linia, tușa, stăpânirea tehnicii alese.

  • Premiul 1: Vasilescu Andrei, UAUIM București

Mă simt privilegiat și atașat de perspectiva permisă de fereastra apartamentului meu, din multiple motive. Perspectiva aeriană asupra cimitirului israelit – askenaz – Filantropia se prezintă ca o dovadă vie din punct de vedere arhitectural și istoric al mărturiei existenței comunității evreiești în București.
Portalul de acces reprezintă unul dintre simbolurile arhitecturii Art – Deco din țară și se concretizează în interfața dintre viața cotidiană laică și așezământul funerar iudaic. Varietatea stilistică a monumentelor funerare compune țesutul unei necropole de natura heterogenă.
Cu toții trecem prin momente dificile, aș spune, de cotitură și vreau să închei cu două cuvinte cheie care imi definesc lucrarea – Hatikva / Shalom!

„Andrei Vasilescu reușește să exprime tensiunea dintre spațiul personal și cel urban în mod concis și puternic. Desenul lui e simplu, esențial și totodată poetic.” (argumentarea juriului)

premiul: O tabletă Wacom One 13 Creative Pen Display + instrumente de desen Rotring și Tombow în valoare de 500 Ron, prin Penhouse România + un abonament la revista Zeppelin (4 numere)

 

  • Premiul 2Ștefan Costache, USI Accademia di Architettura di Mendrisio

“Fiecare cu pereții lui”

Eu cu ai mei, și voi cu ai voștri. Și e cel mai bine așa. Atât că atunci când vă veți părăsi pereții, voi veți fi în continuare acasă.

„O cameră absentă, înlocuită printr-o aglomerație de obiecte personale ce opun luminescența întunericului detaliat de afară – tușa este egală, iar interiorul mai păstrează câteva linii de tangență a suprafețelor.” (argumentarea juriului)

premiul: Instrumente de desen Rotring și Tombow în valoare de 1000 Ron, prin Penhouse România + un abonament la revista Zeppelin (4 numere)

 

  • Premiul 3: Georgiana Tărlungeanu, Facultatea de Arhitectură, U.A.U.I.M., București

Interpretare grafică a filmului ”Rear Window”(1954) de Alfred Hitchcock
Izolarea forțată în casă te obligă să-și orientezi atenția spre lucruri pe care poate altfel nu le-ai fi observat. Feretrele nu sunt doar medii prin care vedem înafară, ci pot fi și portaluri prin care suntem la randul nostru văzuti, observați, analizați, judecați. Spațiul privat își extinde astfel granițele, poate deveni semi-privat fără voia noastră. Ceea ce facem în intimitatea casei noastre, ne aparține întru totul sau doar parțial?
Pentru a răspunde la această întrebare, am ales sa realizez propria mea interpretare a filmului ”Rear Window”(1954) de Alfred Hitchcock. Acesta pune în discuție limitele vieții private și felul în care sunt vazute din izolare.

„O referință asumată și o reinterpretare sensibilă a unui film iconic. Spațiul se aplatizează, direcțiile și gravitația se recompun, granițele se dizolvă. Desenul este realizat cu o mare economie de mijloace și are o complexitate discretă” (argumentarea juriului)

premiu: Instrumente de desen Rotring și Tombow în valoare de 800 Ron, prin Penhouse România + 1 abonament la revista Zeppelin (4 numere)

 

Nominalizări (câte un abonament la revista Zeppelin – 4 numere):

 

Comănici Alexandra- Cristiana, UAUIM București

Cutia de chibrituri
Imaginea e chiar balconul meu, dintr-un „apartament chibrit”, balcon ce a suferit mici modificări odată cu starea de urgentă. Fotoliul din camera a ajuns pe balcon si totodată locul cel mai relaxant din casă, locul unde nu ești nici în casă, nici afară. Dulapul a primit câteva crenguțe pictate pe uși, iar peretele despărțitor dintre mine și vecini e galeria mea de artă privată (vorba vine, privată, se pot bucura de ea și vecinii care trec prin spatele blocului și știu să arunce un ochi și mai sus). L-aș compara cu un ecosistem, locul din care particip la cursuri, locul în care cos sau doar mă relaxez.

„O interpretare de tip ilustrație a temei, care desface spațiul apartamentului în fețele unei cutii de chibrituri. Un discurs amuzant și inteligent despre afară și înăuntru, despre arhitectură rigidă și strategii de locuire. Atenție: în forma actuală, chibriturile sunt prea lungi și nu intră în cutie”. (argumentarea juriului)

 

Chismorie Emerald Lawrence, UAUIM

Lumina de la capătul tunelului

Contrast. Asta simt între ce este de o parte și de alta a zidului care mă ține în casă. Parcă totul în jurul meu îmi spune „ia-ne și haide să plecăm”. E amuzant.. eu m-am ocupat singur de fiecare mic amănunt din cameră pentru a-mi inspira pofta de aventură și uite că acum îmi face în ciudă. Toate aceste obiecte și accesorii, valiza care stă făcută de câteva luni, aparatele foto care așteaptă să fie umplute cu momente și de cealaltă parte o stradă pustie care îmi amintește că nu se poate. Singurele mișcări care au loc sunt în scopul întreținerii străzii curate, că de nu, vântul trece și duce bârfa departe pe la alți vecini cum că nu e curat. Dar sunt convins ca nu sunt singurul în această situație. În cartier probabil toți suntem supuși la aceeași stradă goală și aceleași chemări. Trebuie să aștept noaptea pentru a-i putea vedea pe vecini în case și pentru a ne putea oglindi aspirațiile dintr-o fereastră în alta. E ca și cum aș privi într-o oglindă. Parcă văd același băiat nerăbdător să exploreze. Și privesc așa seară de seară, cu speranță, parcă luminat de aceeași speranță care umple și casa de vis-a-vis. Da….. așa ni se luminează casele prin vecini, pentru a crea împreună o lumină de la capătul tunelului.

 

„O poveste despre interioare legate printr-un exterior, despre reciprocitate, empatie, dar și despre strada tipic bucureșteană.” (argumentarea juriului)

 

Mențiuni(câte o revistă Zeppelin):

Radu Teodor Dragomir, UAUIM București

 

Bobolea Emanuela, UAUIM București

 

Irina Radu, UNARTE București

 

Andrei-Sorin Olteanu, UAUOIM București

 

Ana Vlaiculescu, UAUIM București

 

Vlaș Ioana- Elena, UAUIM București

 

Lupu Teodora-Elena, UAUIM București

 

Radu Dana, UNARTE București

 

Antăluță Ioana, Facultatea de Arhitectură „G.M.Cantacuzino” Iași, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” Iași

Mihai Cotigă, Univ. Spiru Haret, București

 

Alexandru Pușcaș, UAUIM București

 

Pantelimon Madalina, UNARTE Bucuresti

 

Frania Sebe, UNARTE București

 

Ionuț Cravă, absolvent UNARTE

 

 

Silvia Niculae, UAUIM București

 

Androne Sergiu-Dan, UAUIM Bucuresti

 

Notă

Rezultatele inițiale ale jurizării au amplasat pe locul 1 lucrarea înscrisă-n concurs cu numărul 147.  Ni s-a indicat însă existența unei fotografii din anii ’70,  de la care au fost preluate cvasi-integral cadrajul și compoziția. Juriul a organizat o întâlnire de urgență, a verificat noile date și a luat hotărârea de a descalifica lucrarea.

Albumul cu toate lucrările, în ordinea trimiterii, aici

Mulțumim partenerilor noștri:

Sari la conținut