Planul Integrat de Dezvoltare Urbana Central Bucuresti

O strategie care ofera o viziune sustenabila si care are sansa de a deveni un instrument ceva mai eficient decat planurile urbanistice de pana acum
Text : Cosmina Goagea, articol publicat in Urban Report / volum 3 www.urbanreport.ro

Bucurestiul este un oras frumos, semidevastat ca urmare a unor decizii nefericite – agresiuni repetate asupra tesutului urban traditional, continua negociere a regulilor, o dezvoltare scapata de sub control, dezechilibre de toate felurile.

Pentru a nu repeta istoria, si pentru a duce lucrurile inainte intr-un mod mai echilibrat si benefic pentru locuitorii orasului, existenta unei viziuni integratoare si a unor strategii coerente de dezvoltare nu mai sunt doar aspecte estetice sau profesionale, ci de interes public imediat si vital. Un Plan Integrat de Dezvoltare Urbana (PIDU) este un astfel de instrument, care vizeaza dezvoltarea economica, sociala si culturala a unei zone urbane in functie de nevoile si potentialul acesteia. Metoda consta in propunerea unei strategii si a unui set de proiecte, care trec printr-o procedura standard de validare (propunerea devine strategie odata aprobata de administratia publica locala, dupa consumarea consultarii publice ca parte integranta a procesului, stabilind prioritatile de investitii publice si incurajand investitiile private).

Planul Integrat de Dezvoltare Urbana Central Bucuresti, odata aprobat, va permite interventia inteligenta pe spatiul public din centrul orasului intr-un ritm mai rapid in beneficiul locuitorilor lui. Nevoile zonei, precum si resursele existente sau posibile pentru rezolvarea acestor nevoi au fost identificate pe baza unor analize multicriteriale, cu implicarea specialistilor din mai multe discipline. Astfel, propunerea integreaza elemente sociale, economice, de mediu, culturale si turistice, eficiente per ansamblu din toate aceste perspective. Teodor Frolu (unul dintre coordonatorii proiectului) explica modul in care PIDU Central urmareste sa dea coerenta dezvoltarii viitoare prin introducerea unor concepte europene: abordare sistemica a centrului si o definire corecta a lui, regenerare urbana integrata, diversificare (spatiala si functionala), nuantare, accesibilitate (sisteme eco de transport alternative la automobilul privat), calitatea experientei urbane, includere, recuperare (a identitatii orasului, a bunelor obiceiuri, a specificului local), spatii iconice, emotie publica.

PIDU Central Bucuresti porneste de la identificarea unor prioritati, care sunt totodata si principii strategice de interventie: recuperarea identitatii, crearea unui sistem de circulatie pietonala si pentru biciclisti, valorizarea spatiilor publice, cresterea competitivitatii si dinamizarea afacerilor.
Principiul recuperarii se aplica mai multor aspecte urbane, de la dimensionarea corecta a centrului istoric (prin reactivarea si reconectarea unor zone cu caracter divers din zona centrala astazi rupte functional unele de altele) la regenerarea cartierelor traditionale aflate in diferite stadii de degradare. Recastigarea atractivitatii Dambovitei ca rau in centrul orasului se poate obtine prin reconfigurarea cheiului si crearea unui spatiu de promenada, reducand impactul circulatiei auto ce flancheaza si izoleaza raul in acest moment de oras. Refacerea unor poduri si a unor trasee importante istorice si comerciale de tipul Calea Rahovei sau Uranus va propune noi spatii publice importante si va recupla partea de sud a centrului istoric rupta de interventiile din anii `80.

In ceea ce priveste mobilitatea, este regandita relatia cu automobilul, fiind promovate moduri de deplasare alternative: pietonal, cu bicicleta, cu mijloacele de transport in comun – prin reorganizarea unor strazi si prioritizarea acestor tipuri de transport pe anumite tronsoane. Acest lucru presupune eliminarea traficului de tranzit prin zona centrala si oferirea de alternative prin inelele mediane ?i centur?, tratarea arterelor din centru ca strazi cu caracter local, realizarea unui sistem integrat de parcari de dimensiuni medii conectate la nodurile importante de transport in comun si la reteaua de artere cu prioritate pentru pietoni si biciclisti; diversificarea profilului de strada prin redimensionarea sa nuantata in functie de rolul pe care il detine in sistemul central de strazi.

Regandirea functionala a unor strazi si piete din zona centrala urmareste crearea de spatii publice ca locuri de interactiune sociala si spatii ale comunitatii. Un spatiu public prietenos si dinamic creste atractivitatea pentru locuitori, turisti si afaceri, fiind un catalizator de dezvoltate ulterioara a zonei. Strategia prevede si organizarea de concursuri internationale pentru reabilitarea pe principii moderne a unor piete publice importante (Piata Unirii, Piata Revolutiei, Piata Universitatii, Piata de Flori George Cosbuc, Piata Romana, Piata Constitutiei) si transformarea lor in spatii reprezentative pentru un Bucuresti european.

In fine, un plan strategic pe termen mediu si lung asigura conditia de predictibilitate necesara dezvoltarii afacerilor; varietatea oportunitatilor de finantare, de la fonduri europene la parteneriate public-private, poate asigura o folosire mai eficienta a bugetului primariei pentru cresterea calitatii vietii oamenilor in oras, care va stimula in continuare, la randul sau, mediul de business si investitiile.

PIDU Central Bucuresti propune 39 de proiecte (unul dintre ele fiind  bazat pe conceptul TUB promovat de catre grupul de birouri de peste 4 ani de zile), lista interventiilor urmand a fi definitivata dupa consultarea cu primaria, in functie de prioritatile de investitie si de politicile urbane existente. Cele 39 de proiecte sunt teme diverse, o parte dintre ele (cu precadere cele cu impact major din punctul de vedere al infrastructurii si al refacerii fluxurilor pietonale in zona centrala) vor fi dezvoltate in cadrul echipei actuale; pentru proiectele importante prin valoarea lor identitara si care vizeaza reconfigurarea unor spatii publice majore (pietele reprezentative, de exemplu), vor fi organizate concursuri internationale. Ca etapizare, s-ar putea demara cu proiectele de infrastructura, noile conditii create permitand declansarea actiunilor urmatoare.

Toate aceste proiecte urmaresc sa faca din Bucuresti un oras care sa functioneze, atractiv, interesant, confortabil. Un oras modern orientat catre oameni, care sa poata da fiecaruia ceea ce cauta. Daca se vor realiza, oricare dintre ele, imbunatatirile rezultate vor fi cele mai bune argumente pentru continuarea strategiei, avand rolul de a se propaga, de a impulsiona si alte schimbari. Castigul pentru oras ar fi si in termeni de continuitate, un aspect care i-a lipsit mereu, de-a lungul evolutiei. Cu timpul, locuitorii ar deprinde reflexe sanatoase de folosire a orasului, care, repetate, vor deveni norma. Atunci Bucurestiul va fi un oras locuibil. 

Detalii pe www.centralbucuresti.ro.

Sari la conținut