Rockwool - fabricat in Romania

revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Olimpiu Bandalac -„Studium”, la Scemtovici & Benowitz Gallery

Scemtovici & Benowitz Gallery invită publicul vineri, 14 martie 2025, de la ora 19:00, în spațiul galeriei din strada Jean-Louis Calderon nr. 34, București, la vernisajul expoziției Studium semnată de artistul Olimpiu Bandalac.

Text, curatoare: Raluca Ilaria Demetrescu

Olimpiu Bandalac este un artist român cu o îndelungă carieră artistică, a cărui creație este studiată la facultățile de artă din România. Este un artist de referință, recunoscut pentru arta sa experimentală, cu componentă de analiză socială și culturală din zona fotografiei, instalației, obiectului artistic, performance-ului și pentru filmele de animație de artă pe care le-a realizat atât din poziția artistului cât și a regizorului. Paralel cu arta sa ultracontemporană și experimentală sau împreună cu, Olimpiu Bandalac a pictat și desenat, dar zona aceasta a creativității sale ne-a fost revelată recent.

Aflat la a doua expoziție personală la galeria Scemtovici & Benowitz, după „ORELE…” din 2023, când a prezentat sub forma unei instalații multimedia pictură, fotografie și sunet, artistul expune în special desen din perioade diferite – începând cu 1983 și până astăzi. Alături de desen, se vor afla fotografiile – punct de plecare a graficii expuse și câteva picturi. Desenele pe hârtie sunt realizate în tușuri, acuarele și mai ales pasteluri colorate, ramele de artist – create de însuși artist anume ca să întregească într-o abordare a acroșajului de tipul insalație. Nu doar că expune lucrări, ci creează un ansamblu coerent, în care fiecare desen funcționează atât ca entitate individuală, cât și ca parte a unei narațiuni vizuale ce se desfășoară în timp și spațiu.

Conceptual, Olimpiu Bandalac se inspiră din ideile eseului scris de filosoful și sociologul francez Roland Barthes și publicat în cartea sa Camera luminoasă, însemnări despre fotografie (apărută în 1980), în care descrie două concepte fundamentale pentru analiza unei fotografii, a se citi imagini artistice: studium și punctum. Studium este definit ca fiind partea unei imagini care atrage interesul general al privitorului, reprezintă contextul cultural, rațional istoric sau social al fotografiei, ceea ce putem observa, înțelege și analiza prin cunoștințele noastre. Se referă la ceea ce putem aprecia într-o fotografie printr-o privire educată la a privi imagini create de om: subiectul, compoziția, lumina, sau intenția fotografului. Este un interes calm, studiat, o implicare rațională și intelectuală. Elementul dintr-o fotografie (lucrare de artă, imagine) care „înțeapă”, care provoacă o reacție emoțională spontană și profundă este definitit drept Punctum. Acesta nu este planificat sau intenționat de fotograf, sau artist, ci este ceva personal și subiectiv pentru fiecare privitor. Este acel detaliu care iese din cadrul general al imaginii și creează o legătură (emoțională?) cu privitorul.

În actuala expoziție Studium, Olimpiu Bandalac pornește de la fotografii ce surprind trupuri de femei în mișcare, abstractizând treptat formele până la a le reprezenta prin linii curbe, ritmate, diagonale și colorate. Această abordare transformă dinamismul corporal într-o expresie vizuală abstractă, explorând relația dintre formă, mișcare și culoare. Prin această metodă, artistul invită privitorul să reflecteze asupra percepției și interpretării imaginii, subliniind legătura dintre reprezentarea fotografică și arta abstractă. Este, în esență, o formă de abstractizare simbolică, unde corpul se află undeva la granița dintre structura anatomică și semnificația simbolică. Astfel, desenele și picturile sale nu sunt doar exerciții de stil, ci devin un teren de tensiune între ordine și accident, între studiul formal al corpului și gestul care sfidează această ordine, evocând fragmente de prezență, de memorie și de impact vizual imediat.

Artistul construiește forme abstracte din vectori, linii curbe, zigzagate sau diagonale care înțeapă la figurat hârtia, asemenei definiției punctum-ului dată de Roland Barthes. Desenele au drept sursă de inspirație fotografii realizate de artist, care reprezintă femei situate într-un dinamism neclar și intrigant. Punctul de lumină se transformă în linie, linia în plan și înapoi, iar capătul liniei înțeapă hârtia și captează privirea noastră. Desenele sale, reprezintă, în esență, forme abstractizate unde corpul uman se află undeva la granița dintre structura anatomică și semnificația simbolică. În desenele lui Olimpiu Bandalac, punctum-ul se manifestă prin aceste linii care sfredelesc hârtia, prin direcțiile energice ce par să evadeze din suprafața bidimensională, creând un efect de vibrație și (organizată) dezordine vizuală. Formele sale abstracte păstrează în substrat fragmente de anatomie umană, dar filtrate și reconvertite într-un sistem de semne plastice care transcende reprezentarea realistă. În această diversitate se pot remarca două direcții, unele desene sunt dense și mai întunecate, cu suprafețe încărcate, în timp ce altele lasă mai mult spațiu alb al hârtiei, iar petele de culoare vie creează accente, acel punctum poate. Acest joc între plin și gol, între forță și fragilitate, reflectă tensiunea dintre formă, culoare și gestualitate, imaginar cu care artistul începe să ne obișnuiască.

Unul dintre spațiile galeriei, conceput ca o expoziție în sine și îngrijită de Olimpiu Bandalac, găzduiește o selecție de lucrări realizate de îndrumătorii și profesorii săi: Ioan Cristodulo, Alexandrina Gheție, Alexandra Vasilichian, Marcela Rădulescu și Ion Sălișteanu. Acroșajul acesta reprezintă un omagiu adus celor care i-au ghidat formarea artistică și i-au influențat parcursul creativ și o cheie de a descifra mai clar creația „învățăcelului”. Lucrările prezentate, predominant grafică, reflectă influența și valorile acestor mentori, subliniind continuitatea unei tradiții artistice interesante.

Biografie Olimpiu Bandalac

Olimpiu Bandalac (n. 1955, Săcele-Brașov) este un artist vizual român care trăiește
și lucrează în București și Brașov. A studiat cu pictorii Ion Cristodulo (1969–73), Alexandrina Gheție (1973–1995) și Ion Sălișteanu (1975–78) la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București. Din 1980, el a expus lucrări de desen, pictură, instalații, fotografie, film experimental și de animație. În 1994–1995, a co-fondat grupul EUROARTIST BUCUREȘTI împreună cu Teodor Graur. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România (UAP) din 1981 și al Uniunii Cineaștilor din România (UCIN) din 1983. Arta sa eclectică, multiformă, cuprinde de la fotografie, la artă experimentală, desen, pictură, obiect și instalație. Creațiile sale fac parte din colecții ale muzeelor: MNAC, MARe, Muzeul de Artă Brașov Muzeul de Artă Cluj, colecția Alexandru Rus, colecția fundației Art Movements Foundation și din alte colecții publice sau private din țară și străinătate.

Expoziția cu vânzare va fi deschisă publicului până în aprilie 2025, cu program de vizitare în zilele de vineri și sâmbătă între 14:00–19:00 și duminica între 12:00–16:00.

 

Sari la conținut