Noah’s Ark. An Improbable Space Survival Kit. O de carte de artist, în tiraj limitat

Concept artistic: Corina Ilea și Ștefan Constantinescu
Texte: Corin Braga, Cătălina Curceanu, M R. X. Dentith, Simon Harel, Laura T. Ilea, Maria Lantz, Philip Leonard, Ilinca Micu, Tudor Mihăescu, Dumitru Prunariu, Alexandru Solomon
Design: Radu Manelici
Volum în tiraj limitat: 400 exemplare
Lansare: miercuri, 8 decembrie 2021, ora 18.30 @ MARe/ Muzeul de Artă Recentă (Bd. Primăverii 15, București)

Noah’s Ark. An Improbable Space Survival Kit este o carte de artist, lansată în tiraj limitat. Este un demers artistic despre explorarea spațiului – care conține atât promisiunea viitorului, precum și germenii distrugerii – punând o întrebare fundamentală: este spațiul cosmic un scenariu viabil in ceea ce privește supraviețuirea și posibilitatea prelungirii vieții?

Mituri, legende, utopii, știință, tehnologie, toate par să se întâlnească – deși pe căi diferite, uneori contradictorii – în același punct. Unul în care (re)descoperim ideile de ”salvare”, (sau de ”izbăvire”), de nemurire și de transfigurare, (re)vedem scenarii apocaliptice (dar și noile realități care le urmează). Pendulând constant între speculativ și realism, între fantastic și pragmatism, ”soluțiile” propuse atât prin intermediul miturilor, cât și al științei, nu sunt altceva decât accente diferite, uneori în contra-timp, ale aceleiași narațiuni. Răspunsuri aparent ireconciliabile, dar născute din aceleași întrebări.

Având drept sursă de inspirație trusele de supraviețuire folosite în misiunile spațiale Apollo și Mercury, Noah’s Ark. An Improbable Space Survival Kit propune un set de instrumente conceptuale și artistice care ar putea fi folosite într-o situație de criză – vremurile pe care le trăim – și pentru a ne imagina viitorul. Nu oferă o soluție, nici certitudinea supraviețuirii. Posibilitatea eșecului nu poate fi eludată.

Mulțumiri

Artiștii doresc să mulțumească Ilincăi Micu pentru implicarea sa generoasă și temeinică în cercetarea și dezvoltarea acestei cărți; Radu Manelici pentru viziunea sa pertinentă și clară; Elsa Modin și Louise Wolthers de la Hasselblad Foundation pentru sprijinul acordat cercetării în arhivele Hasselblad și NASA din Gothenburg, Suedia; ROSA – Agenția Spațială Română; Georgiana Lazăr; Lucia Turlac și Agerpres; Adi Tudose și Ciprian Cimpoi, echipa de înregistrare a interviului realizat cu Dumitru Prunariu; Cristian Lolea și Hawkes Pocket Scores; Elena Butică și Alexandra Coliban.

De asemenea, mulțumiri pentru Centre de recherche des études littéraires et culturelles sur la planétarité, Montreal, unde nucleul conceptual al acestei cărți a fost prezentat pentru prima dată în cadrul conferinței “Planetary Cultural and Literary Studies: New Epistemologies and Relational Futures in the Age of the Anthropocene” (2018) precum și Phantasma, Centrul de Cercetare a Imaginarului și Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj Napoca, care a găzduit o prezentare „Noah’s Ark. An Improbable Space Survival Kit” în cadrul conferinței “Planetary Spaces. The Humanities at the Crossroad of the Local and the Post-Global” (2019).

Noah’s Ark. An Improbable Space Survival Kit este rezultatul unui proces amplu de cercetare și creație care se întinde de-a lungul a mai mulți ani. A fost susținut de Konstnärsnämnden, the Swedish Arts Grants Committee, fără de care acest efort nu ar fi fost posibil.

Corina Ilea (n. 1978) este artist și cercetător. A fost New Europe College, Institute for Advanced Study “Spiru Haret” Fellow (2017-2018) și IRH –ICUB Fellow, Universitatea București (2016-2017). Ea deține un doctorat obținut la Concordia University, Montreal, Canada (2012) unde a fost și Faculty Member (2008-2014) A expus proiecte fotografice la Conseil des arts de Montreal, carte blanche Top Secret: The Good, the Bad, and the Traced (2014), Le Virage, Montreal (2018), IIEB 7 Biennial – Fabricated Histories: Fact and Fiction in Recent History (2016), printre altele. În 2015 a fost Curator Asociat pentru “Condiția post-fotografică,” Le Mois de la Photo à Montréal – Bienala internațională de imagine contemporană. Cercetările ei au fost prezentate in Canada, Europa si Statele Unite ale Americii.

Ștefan Constantinescu (n. 1968 în București) este artist și regizor. El folosește în practica lui artistică multiple medii, inclusiv film, fotografie, cărți de artist și pictură. A studiat la Academia Națională de Arte din București și la Royal Institute of Art din Stockholm. A realizat cartea pop-up The Golden Age for Children (2018), filmele Dacia 1300, My Generation (2012), The Passage (2015), My Beautiful Dacia (2018), regizat în colaborare cu Julio Soto. Ștefan Constantinescu a regizat mai multe scurtmetraje printre care Troleibuzul 92 (2009), prezentat la Bienala de la Veneția, Family Dinner (2012), selectat în Semaine de la Critique la Cannes și 6 Big Fish(2013), în premieră în Concursul Pardi di Domani al Locarno IFF. Ștefan Constantinescu a regizat filmul de lungmetraj Om Câine (2022). Ștefan Constantinescu trăiește și lucrează în Stockholm și București.

Credite

Concept artistic: Corina Ilea și Ștefan Constantinescu
Texte: Corin Braga, Cătălina Curceanu, M R. X. Dentith, Simon Harel, Laura T. Ilea, Maria Lantz, Philip Leonard, Ilinca Micu, Tudor Mihăescu, Dumitru Prunariu, Alexandru Solomon
Cercetare: Corina Ilea, Ilinca Micu and Ștefan Constantinescu
Proofreading : Philip Ó Ceallaigh
Design: Radu Manelici
Ilustrații: Mihai Eduard Coliban
Image processing: Aurelian Ardeleanu
Traducere Emmet Cooke, Philip Ó Ceallaigh, Erik Bordeleau
Publisher: Marie Arvinius
Printing & binding: Fabrik (fabrik.ro)
Published in 2021 by Arvinius + Orfeus Publishing AB / Olivecronas väg 4, 113 61 Stockholm, Sweden

Sari la conținut