Articol revista # 74

 

Non-spatiul public

Post de: Constantin Goagea
 

Supus unor gesturi brutale sau inutile, spatiul public la romani devine inutilizabil, confuzant, caraghios. Imaginea locurilor care ne reprezinta sau in care ne intalnim, in care ar trebui sa avem sansa de a crea comunitate, trebuie imbunatatita.

Calitatea spatiului urban este o componenta esentiala a calitatii vietii noastre. Comentam si criticam aceste operatii fiindca non-spatiul public rezultat din indiferenta creeaza non-cetateni, locuitori ai non-urbanitatii.

1 Chioscurile albe pe care le vedeti au fost instalate pe trotuar de-a lungul bulevardului Magheru, inainte de 1 martie, pentru a servi comertului ambulant cu martisoare. O senzatie de latrine gigantice, care expira un aer rural deloc in ton cu cladirile art deco, sau modernismul anilor ’30. Inlocuirea micilor tarabe pliante ale vanzatorilor cu aceste pachiderme nu face decat sa avem o operatie costisitoare si greoaie, care ocupa locul pietonilor si cumparatorilor. Invers proportional freneziei cu care au fost instalate, dezinstalarea lor s-a lasat asteptata mai bine de o luna, timp in care au stat inchise. Dar, desigur, pe trotuar nu deranjeaza pe nimeni.

2 Spre deosebire de cazul pianistului din fata Ateneului sau a delfinilor de pe fantanile de la Unirea, realizate din frunzulite impletite pe sarma, nu intelegem semnificatia omului cu sareta plasat langa Foisorul de Foc. Ilustrarea subiectelor arhitecturale (delfin pentru apa din fantani sau pianistul pentru ateneu) sunt gesturi de-o inocenta culturala induiosatoare, singura care permite sa fie puse la un loc personajele distrofice, ghivecele de plastic si cladiri-simbol ale orasului. Arta in spatiul public a facut progrese in alte tari, ca si medicina.

3 Probabil una dintre cele mai reprezentative si mai populare statui ale Bucurestiului (Mihai Viteazu la Universitate) convietuieste cu acest semnal rutier. Vreau sa spun ca il inoportuneaza. Fiindca robustetea fierului, zveltetea lui si indicatiile pe care le da participantilor la trafic semnifica lumea moderna, autostrada, viteza, viitorul. Cum poate sta acest obiect vizionar langa un moument vetust? Ce autorizatie are de la Ministerul Culturii? Institutia care gestioneaza aceste semnale si care nu a observat stricaciunile pe care le aduce cu acest gest este rugata sa consulte pe viitor arhitecti, urbanisti, comisia monumentelor. Nu e greu.

4 Fara dubiu: ESTE SECTORUL 5! ESTE! Echivalent cu un racnet prin marimea si stridenta coloristica este un nonsens tipic spatiului nostru public. Elaborata emblema reuseste din trei fiare si o bucata de plastic sa desfiinteze sobrietatea impozantului scuar de la cercul Militar si ne ajuta sa devenim mai buni la geografie urbana administrativ-politica. La ce serveste informatia ca suntem in sectorul 5 si de ce trebuie sa o spunem atat de tare, poluand vizual o cladire istorica? La nimic, evident. In schimb un info-point turistic decent nu pre tin minte sa fi vazut prin oras.

Traducere: Fides

1