Cea de a 16-a ediție a Nopții Muzeelor va avea loc pe 14 noiembrie 2020. În România, Noaptea Muzeelor este cu siguranță cea mai amplă manifestare culturală, care activează anual peste un milion de vizitatori, atât în muzee cât și în spații alternative. Tradiționala desfășurare în luna mai nu s-a putut materializa în acest an, dar Noaptea Muzeelor se reinventează pe finalul lui 2020 prin noi activări muzeale, instalații de artă, producții video dedicate, proiecte culturale organizate în muzee sau spații alternative, cât și în mediul virtual.
Mai mult, anul acesta Rețeaua Naționale a Muzeelor lansează o provocare celor mai tineri consumatori culturali și activează în premieră, sub umbrela Nopții Muzeelor, apelul de proiecte digitale pentru elevi intitulat „ANIMAȚII, PUZZLE, INVESTIGAȚII… VINO ȘI JOACĂ-TE CU COLECȚIILE LA MUZEU!”.
Inițiativa este menită să incite creativitatea elevilor și să faciliteze interacțiunea între școli și spațiile muzeale din țară, apelul de proiecte încurajând tinerii să exploreze într-un mod creativ și imaginativ obiectele și resursele culturale din colecțiile muzeelor din comunitățile lor și să se înscrie în Noaptea Muzeelor 2020 cu propuneri originale. Prin implicarea în acest proiect, elevii și implicit școlile își asumă „proprietatea” și interesul asupra patrimoniului local și îl interpretează sub formă de producții digitale.
„Noaptea Muzeelor este un eveniment așteptat de toată lumea. Chiar dacă în contextul actual lucrurile se desfășoară puțin diferit, elementul de noutate nu lipsește nici anul acesta. Unul dintre ele, proiectul adresat tinerilor este un demers inovator de apropiere a elevilor de muzeu. Aceștia pot înțelege mai bine rolurile pe care muzeul și le asumă și își pot folosi creativitatea în explorarea muzeelor. Ne dorim ca elevii să renunțe la inhibiții, la clișee sau conformisme, și să creeze ceva de impact”, a declarat Dragoș Neamu, managerul evenimentului Noaptea Muzeelor.
Proiectul propune o abordare colaborativă și se adresează echipelor formate din elevi din aceeași clasă de școală sau de liceu, clasele VII-VIII, respectiv IX-XI, în număr de minim 10, în funcție de conceptul proiectului.
Nu există o cerere tip de finanțare pentru proiecte, iar termenul limită de depunere de către echipele de elevi a ideilor de proiecte și a necesarului de resurse este 16 octombrie 2020, ora 17.00.
„Am dorit ca echipele să fie formate din elevi din aceeași clasă pentru a evita selecția acestora pe baza unor criterii de performanță. Proiectul se adresează tuturor elevilor, nu doar premianților sau olimpicilor. Este un proiect condiționat de creativitate și curaj, nu de note bune la școală”, a mai spus Dragoș Neamu.
Vor fi selectate și finanțate 7 proiecte originale, inventive, care valorifică colecțiile muzeelor din țară și care vor fi prezentate publicului exclusiv în mediul virtual. Fiecare proiect câștigător va fi susținut de către Rețeaua Națională a Muzeelor din România inclusiv cu medierea accesului la colecțiile și la resursele muzeelor care fac obiectul scenariilor proiectelor selectate.
Toate detaliile legate de condițiile de participare și mecanismele de înscriere pot fi găsite pe site-ul noapteamuzeelor.org sau pe site-ul RNMR.
Inițiat în urmă cu 16 ani de Ministerul Culturii și Comunicării din Franța, patronat de Consiliul Europei, de UNESCO și de Consiliul Internațional al Muzeelor, Noaptea Muzeelor este organizată anual pe plan european, iar în România de către Rețeaua Națională de Muzeelor (RNMR), fiind un eveniment cultural așteptat de public de fiecare dată cu mare interes.
Organizatori: Rețeaua Națională a Muzeelor din România, Noaptea Muzeelor
Finanțator: Administrația Fondului Cultural Național