12.12.2024 | 6-9PM @ Atelier Nicolae Comănescu (Atelierele UAP din Piața Amzei – Str. Biserica Amzei nr.7-9, Corp C, sc. B, etaj 1, Studio nr 16, București)
Intervenții performative | Live Drawing | 6-7PM
Debate | Nicolae Comănescu vs Elena Est | 7-8PM
Artist | Nicolae Comănescu
Curator | Elena Est
Eveniment organizat de asociația Arte Vezi în cadrul DoiJoi
Artistul Nicolae Comănescu, în colaborare cu asociația Artevezi, înscrie, în premieră, instalația LOOKING AT THE BIG PICTURE FROM THE INSIDE, pe harta programului Doi Joi. Creată în atelierul artistului din Amzei, instalația debutează, pe data de 12 decembrie, la secțiunea performance din cadrul programului DoiJoi.
Intitulată Looking at the Big Picture from the Inside, instalația (600 x 300 x 400 cm), realizată din diverse acumulări de materiale, fragmente de mobilier și haine primite de la apropiați, evidențiază o nouă schimbare de paradigmă interior / exterior, răsturnând celebrul Think outside the box pentru a privi lucrurile din interior.
În cadrul evenimentului DoiJoi va avea loc o acțiune performativă unde artistul va dezvălui publicului „layere de informație” din procesul de creație al instalației, intervențiile reluând o temă persistentă în practica artistului, de redare a unor scene erotice sau demonstrații de stradă cu pensulații „seminale”, finale pe suprafața lucrărilor.
Acțiunea va fi urmată de o dezbatere între artist și curator despre semnificațiile profunde ale instalației în contemporaneitate, reluând în discuție o temă importantă în filozofia artei lui Nicolae Comănescu: evadarea.
Marcajele de pe „suprafețele” lucrărilor sunt strâns conectate atât cu Ideea de spațiu, cât și cu tema evadării – substraturile plastice suprapuse, redând efecte meta spațiale cu elemente inception, din care artistul își plănuiește continuu evadarea; o evadare care poate fi privită atât la nivel micro, în interiorul unei lucrări, cât și la nivel macro, în afara ei și în interiorul întregului ansamblu al instalației.
„Născut în 1968, într-un sistem refractar la schimbare, Comănescu trăiește continuu obsesia cronică a evadării; atât de tare, și atât de intens, încât ajunge să-și creeze, în lipsa unui context de constrângeri, propria închisoare de unde să-și uneltească evadarea.” – Elena Est / Curator
Instalația (600x300x400 cm) devine astfel un spațiu legitim de refugiu, cristalizată în jurul unei nevoi obsesive de locuire a artistului: „La prima vedere se transformă în volume dense de culoare, indicatori inflexibili de sens, mișcare și învârtire. Hainele își pierd funcționalitatea inițială, proprietățile de textile, structura și densitatea. Își modifică izolarea și dantelarea și se transformă într-o magmă plastică mai grea,care curge cu direcții noi” – Nicolae Comănescu / Artist
Adenda:
Lucrările din cadrul instalației fac parte dintr-un concept on going, care a debutat în anul 2020, la spațiul din Cluj al galeriei Invitro cu expoziția Marea Schemă Generală a Tuturor Lucrurilor. În august 2023, a avut loc la /SAC, cea de-a doua expoziție, intitulată Marea Schemă Generală a Tuturor Lucrurilor. Începutul”. În schemă s-au înscris, în premieră, asamblajele textile realizate în anul 2023 și vandalizate de artist cu tușe în acrylic, ultimul strat de acrylic reprezentând organigrama abstractă a unor bătălii de stradă și scene erotice – teme mari și recurente în practica artistului.
Biografii:
Nicolae Comănescu (zis Comă) s-a născut pe 14 noiembrie 1968 în Pitești. În 1998 a absolvit secția de pictură din cadrul Universității de Arte București în grupa coordonată de Ion Sălișteanu. Încă din perioada studenției, chiar de pe holurile secției de pictură, Comănescu forma în norii denși de fum tabagic, gruparea Rostopasca (1997-2004) împreună cu Angela Bontaș, Dumitru Gorzo, Alina Pențac. Rostopasca s-a dovedit, ulterior, una dintre cele mai rebele manifestări artistice din România, care au marcat anii de tranziție de la socialism la capitalism. 16 lucrări care au fost realizate de Comănescu în interiorul grupării Rostopasca, în cadrul acțiunii performative Non Stop Painting (1 iunie, 1998), fac parte din colecția permanentă a Muzeului de Artă Recentă, alături de alte lucrări reprezentative, care marchează direcții stilistice și schimbări de paradigmă în cariera artistului, din serii bine-cunoscute precum: Marea Schemă Generală a Tuturor lucrurilor (Galeria Invitro, 2020), I can see no revolution (galeria PETRA NOSTHEIDE-EŸCKE, Düsseldorf, Germania, 2014). O altă colecție importantă de lucrări, care provine din perioada anilor de debut a artistului, în Gruparea Rostopasca, este deținută de Muzeului Național de Artă Contemporană din București și conține lucrări din seria „Zgîții mă-tii dă fluture”, 1998, fotografie și video art din seria Demo, 2002, Trieste Contemporanea; precum și obiect și mixed media din perioada Grupului Rostopasca.
Umorul, ironia, inteligența socială și spiritul civic protestatar sunt calitățile prin intermediul cărora artistul face carieră, devenind, în același timp, un survivor al vieții la oraș. Supranumit “Starul din Berceni” – cartierul în care artistul locuiește din anul 2008 și unde acesta își plasează o vreme atelierele de lucru (în perioada 2007 – 2015) – Comănescu a arătat o mare adaptabilitate la mediul înconjurător, manifestând un interes consistent pentru tema reciclării, a acumulării de materie organică și a reutilizării ei sub diferite aspecte neconvenționale, folosindu-se de praf, zgură, cenușa din urma grătarelor de mici, ciment și chirpici, muștar, cenușă, cât și de materiale uzate, precum textilele și obiectele din inventarul său casnic. Una din marile teme ale artistului are la bază ideea de evadare, care este evidențiată prin construcții meta-spațiale, „compilații de peisaje urbane”, universuri paralele, realități imaginate în oglinzi retrovizoare, accente vandalice, umor, suprapuneri de straturi plastice și inserții textuale de cartier. A participat la numeroase expoziții personale și de grup în România și în afara țării printre care și la Bienala de la Veneția din 2001, alături de grupul Rostopasca, Rostopasca Insert in Context Network, 49 Venice Biennal.
Elena Est (n.1988, Curtea de Argeș) este fondatoarea asociației și revistei ArteVezi, din 2019, și curator independent. Elena se numără printre pionierii care au descoperit și au promovat, prin intermediul revistei ArteVezi, artiști emergenți, recunoscuți acum pe plan local. Două dintre expozițiile recente pe care le-a organizat au avut loc în anul 2024, la Muzeul Național de Artă al României: Expoziția Depiction / Danielle Van Zadelhoff și în atelierul lui Nicolae Comănescu din Amzei: LOOKING AT AT THE BIG PICTURE FROM THE INSIDE.
Asociația ArteVezi:
Te vezi prin artă este motto-ul cu care revista ArteVezi s-a lansat în 2017, ca platformă de comunicare și de promovare a artei contemporane. În 2019, a fost înființată asociația cu același nume, având ca obiectiv să susțină și să promoveze artiști aflați la început de drum, prin programe strategice dedicate acestora, cu aplicabilitate în mediului online, cât și în offline.
Programul DoiJoi:
DOI JOI este prima inițiativă care își propune să consolideze sectorul independent și comunitățile sale prin organizarea de evenimente lunare care să aducă experiențe semnificative pentru o comunitate diversă în căutare de pasiune, identitate și comunitate. DOI JOI este un demers incluziv și gratuit.
Articol conex:
LOOKING AT THE BIG PICTURE FROM THE INSIDE. Instalație de Nicolae Comănescu
Revistă / publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii
Articol în cadrul ediției 2024 Zeppelin/București/Online