Musical bridges. O partitură dispărută și un concert-eveniment la Muzeul Național Cotroceni

Miercuri, 17 ianuarie 2018, ora 19:00 @ Muzeul Național Cotroceni 

Radio România Muzical, Forumul Cultural Austriac și Muzeul Național Cotroceni organizează miercuri, 17 ianuarie, ora 19.00, concertul-eveniment Musical bridges – punți între trecut și prezent, punți între culturi, un concert aflat sub semnul Centenarului României și al Zilei Culturii Naționale, sărbătorită în 15 ianuarie.

Pianista română Raluca Știrbăț și violoncelistul austriac Rudolf Leopold vor interpreta la București, în premieră, o sonată de Constantin Silvestri a cărei partitură a fost considerată dispărută: Sonata op. 22 nr. 1 pentru violoncel (fagot) și pian, interpretată o singură dată, la prima audiție din anul 1941, partitura pierzându-se până în 2017, când a fost regăsită de Raluca Știrbăț la Viena, în urma unei minuțioase munci de cercetare.

Această descoperire are o importanță deosebită: Constantin Silvestri (1913-1969) a fost unul dintre marii dirijori români ai secolului XX, recunoscut la nivel internațional; în același timp, și un compozitor de mare talent, unul dintre cei mai semnificativi care au activat în perioada pre- și postbelică. Lista de opusuri a lui Constantin Silvestri este însă una destul de restrânsă, în parte și din cauza exigenței compozitorului. Silvestri a compus Sonata op. 22 nr. 1 în luna iulie a anului 1941, cu prilejul aniversării de 50 ani a compozitorului Mihail Jora (maestrul de compoziție al acestuia). Concertul aniversar a avut loc în data de 8 noiembrie 1941, la Sala Orfeu (fostă Jean Feder) din București, ocazie cu care Sonata a răsunat în primă audiție (în varianta pentru fagot și pian, cu fagotistul Dumitru Alexandrescu și compozitorul la pian, urmată de doar o a doua audiție, în 27 februarie 1942, în varianta pentru violoncel și pian, cu violoncelistul Ion Fotino și Constantin Silvestri).

În cadrul recitalului de la Muzeul Național Cotroceni, pianista Raluca Știrbăț va interpreta alte două lucrări pentru pian solo de Constantin Silvestri: Piesă de concert op. 25 nr. 3 (1944) și Baccanale (1933), dar și Sonata op. 1 în si minor de Alban Berg. Violoncelistul Rudolf Leopold și pianista Raluca Știrbăț propun, de asemenea, alături de Sonata op. 22 nr. 1 de Silvestri, Sonata nr. 1 op. 38 în mi minor de Johannes Brahms, Nocturna și Saltarello de George Enescu și Șase dansuri românești de Bela Bartok.

Musical bridges – punți muzicale între trecut și prezent, prin aducerea unei lucrări valoroase în circuitul actual de concert. Dar și punți muzicale între culturile română și austriacă: prin prezența pianistei Raluca Știrbăț, o româncă stabilită la Viena, prin Constantin Silvestri însuși, al cărui tată era austriac, și, desigur, prin prezența violoncelistului vienez Rudolf Leopold; prin faptul că Sonata op. 22 nr. 1, după opt decenii de pribegie, a răsunat prima dată la Konzerthaus în Viena în 10 noiembrie 2017, într-un concert organizat de Societatea Internațională „George Enescu” Viena, Institutul Cultural Român și Societatea Austro-Română.

Concertul-eveniment din 17 ianuarie 2018 este finanțat de Forumul Cultural Austriac și va fi înregistrat de Radio România Muzical, care va difuza înregistrarea acestui concert miercuri, 24 ianuarie 2018, de la ora 17.00, în ziua aniversării Unirii Principatelor Române.

Pianista Raluca Știrbăț este o foarte cunoscută promotoare a muzicii românești, în general, și a moștenirii enesciene, în special; absolventă a Universității de Muzică din Viena, desfășoară o intensă activitate concertistică în capitala Austriei; este fondatoarea și președintele Societății Internaționale „George Enescu“ din Viena. În 2015, a publicat integrala lucrărilor pentru pian de George Enescu la casa Hänssler Classic, Discul de muzică clasică al anului 2015 în cadrul unei campanii Radio România Muzical. Pentru aceeași realizare discografică,

Raluca Știrbăț a primit și premiul “In memoriam Iosif Sava” din partea Radio România Cultural. Raluca Știrbăț este inițiatoarea procesului de restaurare și revigorare a casei lui George Enescu de la Mihăileni. Pianista este, de asemenea, activă și în domeniul muzicologic, fiind una dintre semnatarele traducerii în limba germană a volumului Capodopere enesciene de Pascal Bentoiu, precum și cea care a îngrijit și prefațat prima ediție Urtext a lucrărilor pentru pian solo de George Enescu (primul volum a apărut în anul 2016 la Editura Grafoart).

Violoncelistul Rudolf Leopold este unul dintre cei mai cunoscuți violonceliști austrieci, fost membru al renumitului ansamblu Concentus Musicus din Viena, condus de Nikolaus Harnoncourt, membru fondator al celebrului Wiener Streichsextett, actualmente profesor la Universitatea de Muzică din Graz. Este recunoscut pentru interpretările sale conferite repertoriului consacrat dedicat violoncelului, dar și unor lucrări mai puțin cunoscute publicului larg, așa cum sunt sonatele pentru violoncel și pian de George Enescu.

Sari la conținut