Întrebări și răspunsuri: București RE:imaginat, sau despre cum putem să schimbăm orașul prin idei creative

Programul „București RE:imaginat” este un apel de idei de proiecte culturale adaptate nevoilor și contextului actual al Bucureștiului. Aflat la prima ediție, programul „București RE:imaginat” este unul dintre instrumentele de susținere și implicare a artiștilor și a altor persoane fizice din comunitatea creativă a Bucureștiului, active în dezvoltarea orașului.

Text: Cristina Nichimiș – șef serviciu PR la ARCUB
Foto: ARCUB

  1. Cine poate aplica la bursele de idei București RE:imaginat?

Programul se adresează persoanelor fizice și grupurilor de persoane active în comunitatea creativă și culturală din București. Practic, oricine are idei creative și o experiență de cel puțin un an în zona culturală are posibilitatea să depună idei în cadrul proiectului.

Ne adresăm în principal artiștilor din diferite zone (arte vizuale, arte performative, arte digitale), dar și arhitecților, urbaniștilor, peisagiștilor, designerilor sau mediatorilor și educatorilor culturali. Modalitatea de aplicare este foarte simplă tocmai pentru a permite tuturor celor interesați să aplice. Toți cei care au o idee care se încadrează în temele programului trebuie să completeze formularul de înscriere și să-l trimită alături de un set minim de documente până pe 27 noiembrie, la adresa bursedeidei@arcub.ro.

 

8U6A3859 (114)

 

  1. Ce tip de proiecte culturale se caută pentru Bucureștiul anului 2022? În ce marjă de buget trebuie să se încadreze ideile de proiecte propuse?

Tipurile de proiecte pe care ARCUB le-a propus în cadrul acestor burse se corelează foarte bine cu Strategia Culturală a Municipiului București, pe care ARCUB a dezvoltat-o în 2016 în contextul candidaturii pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii și în cadrul căreia au fost identificate o serie de nevoi ale orașului în domeniul culturală. Ideile de proiecte pe care le căutăm sunt născute, prin urmare, din problemele identificate în acest document strategic, dar și din nevoile pe care locuitorii le-au sesizat în cartierelor sau în zona în care locuiesc.

Căutăm în general idei care să ajute la consolidarea identității comunitare și de cartier și care răspund la cel puțin una dintre temele pe care le-am specificat în apel, printre care amintesc: reconectarea afectivă a locuitorilor Bucureștiului la orașul în care trăiesc, recuperarea spațiului public de către locuitorii orașului, redescoperirea istoriei orașului și în special a istoriilor personale ale locuitorilor săi, reinventarea/ reconectarea digitală prin proiecte care utilizează noile tehnologii digitale sau multimedia și reciclare/refolosire, responsabilitate față de mediu.

În ce privește bugetul în care trebuie să se încadreze, recomandarea noastră este ca implementarea ideilor de proiecte să nu depășească suma de 50.000 lei, deci să fie proiecte realizabile pe termen scurt și mediu.

 

8U6A0428

 

  1. Câte idei de proiecte culturale vor fi selectate și ce se va întâmpla cu aceste idei finaliste după etapa de selecție?

Ne-am propus ca în această sesiune de micro-finanțare să selectăm un număr de maximum 35 de idei de proiecte culturale. Aceste 35 de idei vor intra apoi într-o etapă de incubator, care va avea loc în lunile ianuarie-februarie 2022, o etapă în care ideea va prinde contur, va fi dezvoltată, bugetată și va deveni practic o propunere de proiect cultural clar conturată. În ultima etapă, care va avea loc în luna martie, cele 35 de idei de proiecte vor fi prezentate public în cadrul unui târg de idei, la care vor fi invitați să participe reprezentanți ai altor organizații publice sau private și ai mediului de business, în vederea susținerii, dezvoltării și implementării acestor proiecte.

 

2019 07 12 B-FIT IN THE STREET Day 1-2532

 

  1. Ce acoperă bugetul programului burselor de idei București RE:imaginat?

În această fază, bugetul programului, care este de 186.500 lei, acoperă doar cele 35 de burse în valoare de 5.000 lei fiecare. Este un mecansim de finanțare gândit pentru persoane fizice sau grupuri de persoane fizice, care vor fi premiate cu această sumă pentru ideea pe care o propun. În etapele ulterioare ale programului și în special în etapa de implementare a proiectelor, va exista o finanțare separată fie din partea ARCUB fie a partenerilor sau a altor organizații publice sau private care își doresc să se implice. Scopul nostru este de a pune în legătură diferite entități publice sau private și de a face în așa fel încât toate cele 35 de idei să prindă viață.

 

8U6A0413

 

  1. Lista partenerilor programului București RE:imaginat este extrem de diversă. Care este mai exact rolul partenerilor în mecanismul de funcționare a burselor de idei?

Da, ne bucurăm foarte tare să avem alături de noi în acest proiect unele dintre cele mai reprezentative organizații din domeniul cultural, dar și din zona de arhitectură și urbanism, care confirmă angajamentul și determinarea noastră de a construi împreună lucruri bune pentru oraș. Întregul program se bucură și de sprijinul Direcției Cultură, Învățământ, Turism din cadrul Primăriei Municipiului București, care susține alături de noi acest demers. Rolul partenerilor în acest program, pe lângă selecția ideilor propuse, este și acela de a pune aceste idei pe o direcție de dezvoltare în etapele ulterioare și de a facilita implementarea lor.

Din juriul care va selecta ideile de proiecte fac parte reprezentanți ai acestor organizații, experți culturali cu o experiență extrem de vastă în diferite domenii, oameni care au realizat la rândul lor proiecte culturale de referință nu doar în București, ci și la nivel național și internațional: Corina Șuteu, consultant cultural internațional și fost ministrul culturii, Andrei Borţun, CEO The Institute și creatorul unora dintre cele mai importante evenimente culturale din oraș, Romanian Design Week, Festivalul Diploma sau Cartierul Creativ, Teodor Frolu, inițiator a numeroase proiecte culturale și de revitalizare urbană, , Attila Kim, arhitect și comisarul Bienalei de la Veneţia, Dorothee Hasnaş, consilier al Ordinului Arhitecților din România – Filiala București și curator Street Delivery, Tamina Lolev, arhitect și co-fondator NOD Makerspace și Ştefan Ghenciulescu, critic și cercetător în domeniul arhitecturii și urbanismului și redactor șef al revistei Zeppelin – și ținem mulțumim pe această cale Revistei Zeppelin pentru implicare și pentru susținerea acestui proiect.

 

151624855_418817042564509_3345765733176026020_n

 

  1. Membrii comisiei de evaluare vor avea un rol și în etapa de dezvoltare a ideilor în proiecte? Dar în etapa de implementare a proiectelor?

Membrii comisiei de evaluare vor rămâne alături de noi pe toată durata desfășurării programului, atât în etapa de dezvoltare / incubator, cât și în cea de implementare și vor acompania dezvoltarea acestor idei și transformarea lor în proiecte fezabile și utile pentru oraș.

La fel ca noi, ei pot prelua o parte dintre idei sau pot contribui la lărgirea rețelei pe care încercăm să o creăm, o rețea care să pună în legătură administrația publică, organizațiile private și comunitatea artistică și care să faciliteze finanțarea și implementarea acestor proiecte, dar și generarea de proiecte noi pentru oraș.

 

2021 06 12 I, HUMAN-0062

 

  1. Câteva exemple de bune practici de proiecte cu buget similar care au avut un impact pozitiv în viața unui oraș la nivel local, național sau internațional.

Unul dintre cele mai bune exemple este programul de Microgranturi (denumit în 2016 Generator și integrat în cadrul candidaturii Bucureștiului la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021) în care am finanțat zeci de proiecte comunitare care răspundeau nevoilor culturale ale cartierelor Bucureștiului. Acesta a fost printre singurele programe culturale dedicate nevoilor cartierelor Capitalei care a urmărit dezvoltarea de proiecte culturale pentru comunități izolate cu public vulnerabil. Implementând aceste mici proiecte, am reușit să înțelegem mai bine percepțiile și opiniile bucureștenilor despre viața culturală în cartiere. Concluzia a fost aceea ca implicarea conștientă și activă a comunităților precum și nevoile acestora sunt decisive pentru creșterea consumului cultural la nivelul orașului, dar și pentru îmbunătățirea calității vieții locuitorilor săi.

 

8U6A7846

 

*Proiectele pot fi înscrise până la data de 27 noiembrie 2021, ora 15.00, prin e-mail, la adresa bursedeidei@arcub.ro. Lista documentelor necesare înscrierii este disponibilă pe arcub.ro în secțiunea Finanțare – Burse de idei.

Articol comex:

BUCUREȘTI RE:IMAGINAT – Apel de idei de proiecte culturale

Sari la conținut