Festivalul XR Month, care-a avut loc timp de o lună în București, și-a propus să pună într-o nouă lumină patrimoniul prin mijloacele noilor tehnologii, să transforme spațiul public în suport pentru artă, explorând creativitatea orașului și, poate cel mai important, să creeze un context interdisciplinar între artiști și dezvoltatori de noile media. Dragoș Rusu a vorbit cu Les Ateliers Nomad despre lucrările cu care au participat în cadrul festivalului, dar și despre importanța comunicării vizuale în epoca post-umanistă.
Text: Dragoș Rusu
Les Ateliers Nomad reprezintă un studio de comunicare vizuală din București, cu o preferință pentru tehnologia de ultimă generație, fondat în 2010 de către Alex Petroșanu și Matei Dersidan, doi prieteni pasionați de design și arhitectură.
Cei doi artiști lucrează împreună în diverse tehnologii pentru clienți, de la companii comerciale la cei din domeniul cultural, specializându-se în cartografiere video, animație 3D, post-producție și CGI, scenografie de evenimente video de la concept până la implementare și management de proiect și consultanță.
Anul acesta, XR Month a fost împărțit în trei categorii principale: , în care unele dintre cele mai cunoscute clădiri devin spațiu de joacă digital pentru artiști de new media art, , în care 20 de ilustrații primesc un layer animat în AR și , ce cuprinde lucrări digitale sub forma unor filtre 3D, pentru o nouă interacțiune cu spațiul orașului. Les Ateliers Nomad au participat cu două lucrări în cadrul Augmented Heritage, despre care vom afla mai multe în cele ce urmează.
Istoricul Les Ateliers Nomad
„Ne-am dat seama încă din liceu de faptul că ne plac lucrurile inedite, noi, spectaculoase. Așa că am pornit împreună la drum, înarmați cu dorința de a traduce idei în realitate, fie ea virtuală sau nu, și de a aduce în fața publicului imagini spectaculoase. Practic, proiectul Les Ateliers Nomad s-a cristalizat odată cu trecerea timpului, pe măsură ce am căpătat experiență și curaj. Curaj să transpunem în noile media ideile noastre și ale colaboratorilor noștri. Și portofoliul creațiilor noastre de un deceniu încoace arată că am reușit!”
Noile tehnologii digitale
„Putem spune că noile tehnologii digitale sunt un instrument foarte potrivit pentru lumea în care trăim. Facem parte dintr-o cultură a vitezei, în care consumatorul își dorește să fie surprins, iar noile tehnologii ne ajută să atingem acest țel. Dorim să surprindem, să bucurăm și să facem oamenii să exclame „Wow!” de fiecare dată când se întâlnesc cu lucrările noastre. Nu este întotdeauna ușor, în spatele fiecărui proiect prezentat stau multe ore de muncă, de discuții, de alegeri – de la muzică, până la paleta de culori -, de tăieri sau adăugiri, însă sunt discuții productive, care duc la rezultatul dorit. Sper ca atunci când se întâlnesc cu lucrările noastre, oameni să simtă toată pasiunea pe care o încapsulăm în acele câteva minute de show, și să le placă.”
Cred că depinde foarte mult de modul în care sunt folosite toate aceste noi tehnologii disponibile astăzi. Nu cred că trebuie să ne lăsăm doborâți de scenarii apocaliptice de genul „tehnologia ne-a îndepărtat de viața simplă”, ci să le vedem ca pe niște unelte prin care ne putem face viața mai ușoară. Iar dacă vorbim despre proiecte creative, există deja o mulțime de artiști, și la noi, și afară, care au demonstrat că prin noile tehnologii pot vedea lumina zilei, sau, în cazul nostru, pot prinde viață, imagini și lucrări care nu ar fi fost posibile în urmă cu 15 ani, de pildă. Iar asta nu poate decât să ne bucure!”
„Totodată, cred că noile tehnologii digitale pot fi foarte utile atunci când discutăm despre înfățișarea Bucureștiului. Cred că tot ele ne pot ajuta să aflăm mai multe despre locul unde trăim, care este istoria unei clădiri, cine a locuit acolo și așa mai departe.”
Proiectele Les Ateliers Nomad din cadrul XR Month
„În cazul XR Month și participarea Les Ateliers Nomad la acest eveniment, vorbim despre două edificii emblematice pentru București. Cred că nu există turist care să nu viziteze aceste două clădiri, așa că transformarea lor în mod creativ a fost un pas firesc. Pentru cei care locuiesc în București, sper că a fost o surpriză plăcută. Știi, de multe ori ajungi să cunoști atât de bine o clădire, sau să o vezi atât de des, încât, oricât de frumoasă ar fi, sau oricât de importantă ar fi din punct de vedere istoric, ajungi să nu o mai observi cu adevărat. Pentru Casa Poporului am ales o să prezentăm o viziune futuristă și ne-am imaginat cum ar putea arata această construcție în viitor, iar pentru Arcul de Triumf ne-am gândit să reinterpretăm stilistic și coloristic vechile statui care decorau edificiul la începuturile lui.
Am încercat, deci, să facem ceva și pentru cei care trec în grabă pe lângă Casa Poporului sau pe lângă Arcul de Triumf, oamenii poate că se grăbesc în drum spre serviciu, dar dacă am reușit să le stârnim admirația sau să le aducem un zâmbet pe buze preț de câteva clipe prin transformările noastre, înseamnă că ne-am atins scopul.”
Importanța comunicării vizuale
„Cred că trăim într-o perioadă în care elementul vizual este foarte important. Vrem să vedem cât mai multe, cât mai repede, suntem asaltați în fiecare zi de informații vizuale și auditive din toate părțile, așa că, uneori, un mesaj important se poate pierde dacă nu este împachetat corect. Poți avea cea mai bună idee din lume, dacă nu o îmbraci în haina corectă, se pierde în vacarmul din jur. Într-un fel, cred că asta exprimă și lucrările pe care le facem la Les Ateliers Nomad: mesajul este important de fiecare dată, iar publicul rezonează cu modul în care ne gândim și ne prezentăm fiecare proiect. Odată ce prinde contur, fiecare idee poate fi spectaculoasă, prinde viață și chiar îți șoptește cum vrea să arate. Și, dacă ajungem astfel la inima oamenilor, suntem mulțumiți și înseamnă că ne-am îndeplinit misiunea.”
Mai multe detalii despre XR Month găsești pe site-ul oficial https://www.xrmonth.com/.