fARAD 6 – jurnalul cinematografic al spațiilor și teritoriilor

Text: Elena Coman

Amintirile sunt cele mai valoroase bunuri pe care le avem. Călătoriile prilejuiesc strângerea celor mai frumoase momente într-o colecție personală. Însă nu întotdeauna reușim să ajungem acolo unde visăm… motiv pentru care există filmul. Atunci când vrem să evadăm din cotidian, să întrerupem brusc orice legătură cu realitatea zgomotoasă, ne refugiem în sala de cinema, acolo unde ne lăsăm voluntar purtați prin spații noi, numai bune de explorat. Întreaga atenție se concentrează asupra descoperirilor care stimulează imaginația și construiesc mental locuri și secvențe, chiar dacă nu am fost acolo niciodată. O astfel de incursiune ne propune și Festivalul de film documentar fARAD, desfășurat între 2 și 6 octombrie, la Arad.

Sub titulatura Harta și Teritoriile, selecția ediției din 2019, curatoriată de Dimitris Kerkinos, directorul artistic, surprinde printr-o serie de documentare de scurt și lungmetraj orașe de pe toate continentele. La finalul acestei călătorii virtuale, publicul va fi parcurs zone celebre precum Hong Kong, New York sau Roma și va fi aflat despre teritorii mai puțin cunoscute ca orașe din Vestul Saharei sau din mijlocul taigalei siberiene. Ne vom lăsa surprinși de modul în care se conturează relațiile dintre arhitectură, urbanizare, geografie și societate și vom afla cum influențăm noi înșine orașul pe care îl locuim. O experiență nu doar imaginativă, ci aproape senzorială.

Care sunt provocările filmelor din cadrul fARAD6 și încotro ne conduc ele? Să începem cu New York-ul. Documentarul Lumea de la picioarele tale, regizat de Jeremy Workman surprinde povestea uimitoare a lui Matt Green, un bărbat care renunță la toate bunurile sale pentru a face un experiment: să străbată toate străzile metropolei. Șase ani mai târziu, va fi parcurs mai mult de 13.000 kilometri, descoperind tot felul de spații, de la frizerii și parcuri la cimitire, plaje și poduri.

 

Considerat cel mai important documentarist american contemporan, regizorul Frederick Wiseman surprinde specificul Americii rurale, demonstrând cum valori ca spiritul comunitar, spiritualitatea sau generozitatea pot coexista cu principii și mentalități conservatoare într-un mic oraș din Indiana. (Monrovia, Indiana)

 

Regizorul Victor Moreno ne ajută să pătrundem în lumea nevăzută din subteranele Madridului. Un labirint de tuneluri, încăperi cu bolți și șine de tren către nu-se-știe-unde, un spațiu deloc familiar, ce pare desprins din romanele SF. Cine ar fi crezut că sub străzile madrilene atât de pline de viață poate fi un univers distopic? (Orașul ascuns)

 

Pe teritoriul românesc, la Iași, profesorul Ioan-Matei Agapi, fotograf și cameraman, îi prezintă fiicei sale, regizoarea Nora Agapi, colecția sa unică de filme ce documentează aproape 50 de ani din istoria orașului din inima Moldovei. (Timebox)

 

La capătul opus al Globului, pe suprafața înghețatei Islande, există un orășel izolat: Neskaupstadur. Filmul lui Grimur Hakonarson dezvăluie un loc care a cunoscut numeroase schimbări sociale și politice de-a lungul timpului. (Mica Moscovă)

 

În mijlocul taigalei siberiene, la o distanță de 700 de kilometri de cel mai apropiat sat, trăiesc două familii care nu își vorbesc. Dublat de o explorare a fricii de celălalt și de sălbăticie, documentarul lui Clement Cogitore surprinde imagini de-o frumusețe inegalabilă a nemărginirii pădurii. (Braguino)

 

În Vestul Saharei, în apropierea Marocului se află o zonă de conflict, unde trei tineri prieteni au fost abandonați într-o tabără de refugiați. 40 de ani mai târziu, ei se revoltă împotriva unei realități care refuză să se schimbe, folosindu-și creativitatea pentru a-și construit o alta mai bună. (Hamada)

 

Dacă v-am făcut curioși cu indiciile despre destinațiile filmelor, trebuie să știți că programul cuprinde și mai multe surprize. Luați o hartă, închideți ochii și atingeți un punct cu degetul. Acolo e un loc pe care trebuie să-l descoperiți. Sau, mai degrabă, să vă aventurați în lumea documentarelor propusă de fADAR6.

Programul va fi închis de documentarul Havana, de la înălțime al lui Pedro Ruiz. Urcăm pe acoperișurile clădirilor din cartierul Centro Habana, acolo unde oamenii locuiesc în case improvizate. Spunându-și poveștile impresionante, ei reușesc să rămână optimiști în lupta pentru supraviețuire. De pe coloana sonoră a filmului face parte și poemul lui Omar Pérez López, poet al Havanei și unul dintre fiii revoluționarului Che Guevara.

 

Documentarele prezentate în cadrul fARAD6 vor fi însoțite și de evenimente speciale, alcătuind un festival pe care nu trebuie să îl ratezi. Prin proiecția specială Mur-Murs, festivalul onorează memoria regizoarei Agnès Varda, recent dispărută. El ne poartă prin Los Angeles-ul anilor 1980 prin graffiti-urile și diversele sale culturi.

 

Celor mai tineri dintre spectatori le sunt rezervate întâlniri speciale, la proiecția filmului Guvernul copiilor, în regia Ioanei Mischie. Un act curajos de a-i provoca pe cei mici să imagineze soluții pentru problemele lumii de astăzi.

La această ediție continuă și Laboratorul fARAD. Adresat tinerilor profesioniști ai filmului documentar, laboratorul abordează practic relația dintre componenta tehnică și cea artistică a documentarului creativ de cinema, în cadrul unor ateliere intensive coordonate de Dana Bunescu și a unor sesiuni de feedback oferite de invitații festivalului, regizorii Victor Moreno, Bo Wang, Pedro Ruiz, Nora Agapi, invitații speciali ai Laboratorului, regizorii Laurențiu Damian, Alexander Nanau și Mihai Grecea și echipa festivalului.

Un element inedit al acestei ediții îl reprezintă colaborarea dintre fARAD și UrbanEye. Festivalul arădean se extinde la București, prezentând în cadrul UrbanEye 2019 câteva dintre titlurile selecției curente, la începutul lunii noiembrie. Filmele vor fi completate de o dezbatere animată de Zeppelin, despre relația dintre locuitorii și orașele lor. Intersectându-se la nivel tematic, proiecția filmului „Gust de ciment” (prezentat la UrbanEye 2017) va fi prezentată la Arad, ca eveniment special.

 

Dacă zona geografică în care ne-am născut își pune amprenta asupra personalității individului, în ce mod acționează sau influențează mediul în care locuim atitudinile și comportamentul nostru? Fiecare oraș pulsează într-un anumit ritm, ascunde o atmosferă intimă, pe care le putem descoperi doar atunci când suntem cu adevărat atenți la ceea ce ne înconjoară. Există un anumit moment al zilei în care orașul vorbește cu tine, într-un anumit loc, pe care tu ai responsabilitatea de a-l descoperi. Dacă nu suntem recunoscători spațiului în care locuim, dacă nu învățăm să ascultăm bucuriile și tristețile lui, nici el nu ne va oferi sentimentul confortabilului „acasă”. Cu toții dezvoltăm legături diferite cu orașul, niciuna la fel cu cealaltă. Prin propria noastră viziune, îl îmbogățim, îi găsim valențe inedite și personale, care ne fac să îl iubim sau să îl urâm, dar niciodată să rămânem indiferenți. fARAD6 le propune arădenilor un exercițiu de atenție prin campania #AradulAscuns. Este o invitație de a căuta și fotografia oameni, locuri sau aspecte urbane care fac orașul atât de special. Aradul va fi portretizat prin toate imaginile captate de cei care îl străbat zilnic. Poate fi un proces de regăsire, de descoperire sau chiar de „îndrăgostire”? Vom afla la final.

Mai multe detalii și programul integral la www.farad.ro.

fARAD a fost lansat în 2014 la inițiativa Corinei Șuteu, președintele festivalului, și a Film ETC., în colaborare cu Centrul Municipal de Cultură Arad. Festivalul se află sub patronajul Primăriei Municipiului Arad și este produs și curatoriat de Asociația Film ETC. (producător general Oana Radu și consultant programare Mihai Chirilov), în parteneriat cu 111 Film (Eugen Lumezianu). Co-fondator: Mona Nicoară. Începând cu ediția 2019, directorul artistic al festivalului este Dimitris Kerkinos. Ediția 2019 a fARAD este realizată cu sprijinul Uniunii Cineaștilor din România.

1