Hota Smart Eco

Articol revista # 118

 

Editorial #118: Cenușăresele

 

Text: Ștefan Ghenciulescu
 Foto: Corvin Cristian (restaurant BON)

…pot fi clădiri frumoase și semnificative, dar în stare proastă, cele cu puțină sau fără nici o valoare, construcții (semi)distruse, abandonate, uitate, dar și materiale aruncate sau resturi de clădiri dispărute. Zânele sunt proprietari și exploratori urbani, arhitecți și designeri, artiști din toate domeniile, comunități dedicate, parteneri din business sau administrație le descoperă potențialul și se chinuie puțin cu ele; metamorfozele dau naștere unora dintre cele mai inteligente, responsabile și poetice proiecte din ultima vreme.Cristian Corvin  - Restaurant Bon  

Pe lângă operații grandioase (în general, oprite de criză), se înmulțesc și în România intervenții prin care lucruri umile nu doar devin utile, ci și capătă strălucire. Recuperarea e o acțiune etică: mai întotdeauna este mai sustenabil să păstrezi și să valorifici decât să distrugi; în plus, patrimoniul oficializat (și deci protejat) cuprinde doar o mică parte din cantitatea uriașă de clădiri și zone neprotejate administrativ… cumva, mai multă grijă azi din partea comunității înseamnă și o salvare a patrimoniului oficial de mâine.

Reciclarea nu e doar o modă, ci, până la urmă, o revenire la o metodă arhitecturală și socială fundamentală. Avem încă mulți dintre noi o perspectivă idealist-conservatoare asupra unui trecut creator de valori integre și imuabile. De fapt, monumente intangibile nu prea au existat. Practic, tot ce a ajuns astăzi până la noi este rezultatul suprapunerii de intervenții asupra unor construcții ințiale, al îngirjirii și adaptării timp de generații.

Recuperând clădiri, recuperăm și valori culturale – fără răcnete antimoderne și eforturi stilistice absurde. Poate și de aceea e ceva atât de fascinant în reparație, recompunere, reinventare, în acțiunea minimală și eficientă asupra unui fond existent.

Suntem atât de fascinați de asta, aici la zeppelin, încât nu am rezistat tentației unei noi expoziții: după „Case vechi” de anul trecut, care se referea mai ales la construcții de patrimoniu, explorăm în acest an poveștile noilor Cenușărese: fabrici, garaje, bucăți de case sau obiecte utilitare și multe, multe altele în expoziția „Recuperări” de la Casa Mincu din București.

1